Toon posts:

[AccessXP] meerdere gegevens in één veld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een bestaande MS Access 2002 (XP) database. Daar staan al aanzienlijk wat gegevens in.

Eén van de (klassieke) records gaat over de gegevens van de personen: Naam, Adres... Per "veld" (dus bijv. adres:) kan er slechts één iets ingetypt worden; bijv: "stationsstraat".
Als een bepaalde persoon verhuist, zou ik dat nieuwe adres willen invoeren in de database, ZONDER het oude adres te verwijderen. Ik wil ook vermijden dat ik telkens een nieuw "veld" moet voorzien; zoals "adres 2:" of "adres 3;"...
dus met andere woorden: ik wil in het bestaande veld "adres" een nieuwe straatnaam toevoegen. Wat ook geen oplossing is, is om gewoon te typen: "Stationsstraat, Kerkstraat" Dit is dus niet goed: op één of andere manier zou het er 'achter' moeten staan; eventueel met een pop-up-lijstje ofzo.
Dit moet waarschijnlijk gebeuren door voor het "veld" Adres een tabel aan te maken?
Een speurtocht op Google, of op GOT heeft mij nog niets opgeleverd :(

Hopelijk begrijpen jullie het probleem, en nog belangrijker, heb je een oplossing?
Thanks!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
euh..
niemand die een idee heeft of dit mogelijk is, en hoe?

thx

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:01

Boss

+1 Overgewaardeerd

Nee, kan niet. Of je moet heel erg veel met VBA aan de slag gaan daan, maar als je dat kende had je er hier niet om hoeven vragen.

Dus.... toch een extra veld maken. Of een 1-veel relatie waarbij iedere persoon net zo veel adressen kan hebben als je maar wil.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
wel, die "1-veel-relatie" is dat dan geen oplossing?
zou je dit even willen uitleggen hoe dat moet, asjeblieft?

thanks!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:22

pistole

Frutter

bijvoorbeeld:

tabel: persoon
persoon_id primary key
naam
etc

tabel: adres
adres_id primary key
persoon_id foreign key naar persoon.persoon_id
adresinfo
aktief (bit: true false)

Hiermee kan je meerdere adressen aan een persoon koppelen (evt verschillende typen adressen, denk aan factuur / afleveradres) en daar een status aan geven (aktief ja/nee)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
"persoon_id foreign key naar persoon.persoon_id"

dat begrijp ik niet volkomen? dus ik moet persoon_id in de tabel "adres" linken naar de persoon_id in de tabel "persoon"?

thx!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:22

pistole

Frutter

foreign key: ga wat lezen over normalisatie van databases. Dat is geen sneer maar een advies :)

En inderdaad, ik bedoelde te linken naar de persoon_id in de tabel persoon. De schrijfwijze was wellicht niet handig gekozen (doch correct)

[ Voor 43% gewijzigd door pistole op 03-04-2005 15:57 ]

Ik frut, dus ik epibreer

Pagina: 1