Vanaf hoeveel bad clusters de schijf vervangen?

Pagina: 1
Acties:
  • 131 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik heb hier een bijna 3 jaar oude 80gb harde schijf van Maxtor met 32kb aan bad clusters.

Nu staat in de meeste topics een advies aan iemand met meerdere MB's of zelfs 2GB aan bad clusters om de schijf te vervangen. Maar moet dat met 32kb ook al? Het is zo weinig, en de garantie is volgens mij verlopen namelijk.

Maxtor heeft nog een tool om te low-level-formatten, maar dat lijkt mij geen nette oplossing.

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:02

Acheron

updatepack.nl

Gewoon lowlevel format doen. Soms wijst je besturingssysteem namelijk ten onrecht sectoren aan als bad cluster terwijl dat eigenlijk niet nodig is. 32 kb aan bad clusters is trouwens maar 8 sectoren met 4KB clustersize (standaard met Windows XP)

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Mijn harddisk doet vaag, gaat/is het nu kapot? :)
In ieder geval is de HDD sowieso niet betrouwbaar meer. Niet meer gebruiken voor langdurige dataopslag dus ;)

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Dus als ik het goed begrijp is een low level format een tijdelijke oplossing, maar kan ik er (volgens de FAQ) donder op zeggen dat er snel meer ellende volgt.

Het is de C schijf van mijn vader, en tevens de enige.Het lijkt erop dat vervangen dan de enige oplossing is. :(

Maargoed, in ieder geval een mooi excuus om die oude 80gb te gebruiken voor een FTP server oid. :)

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik vervang mijn schijf altijd na een bad cluster. Overigens zijn er tooltjes die een "retest bad cluster" kunnen doen. Een poosje terug was er zelf een post over een tooltje die claimde bad sectors te kunnen repairen, hoewel ik daar geen geloof aan hecht.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op het moment dat een hdd hier 1 bad cluster heeft dan wordt hij in ieder geval al niet meer gebruikt om data op te slaan die ik belangrijk vind. Meestal vervang ik zo'n kreng dan gewoon omdat hij toch niet meer betrouwbaar is.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Bor_de_Wollef schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 12:12:
Ik vervang mijn schijf altijd na een bad cluster. Overigens zijn er tooltjes die een "retest bad cluster" kunnen doen. Een poosje terug was er zelf een post over een tooltje die claimde bad sectors te kunnen repairen, hoewel ik daar geen geloof aan hecht.
Dat kun je idd met het diagnosetooltje van de HDD fabrikant doen. En het tooltje dat je op het laatst noemde is HDD Regenerator. Daar hecht ik persoonlijk ook niet veel waarde aan ;)

[ Voor 47% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 12:15 . Reden: quote added 8)7 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Als de BIOS van de computer SMART ondersteund, dan moet je deze aanzetten. SMART waarschuwt, in mijn ervaring, op tijd. Als SMART zegt dat ie kapot gaat, dan moet je asap alles backupen en een nieuwe HD halen.
Ik denk niet dat SMART over die paar bad clusters zal heenvallen.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-03 16:58

Acmosa

...no comment.

Meestal is het zo dat een hdd altijd wel een paar bad sectors heeft en hier rekeing mee houd en een soort van gereserveerde ruimte gebruikt om deze te verwachte sectoren te omzeilen. Nu is het zo dat het moment dat die ruimte vol is je hdd bad sectors begint te melden aan je OS. en dus echt hard bergafwaards gaat.
Advies: niet meer gebruiken (ook niet voor je ftp) en vervangen die handel.

But then again, I could be wrong..

Pagina: 1