Na Voeding en CPU-cooler upgrade niet meer voorbij POST

Pagina: 1
Acties:

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Ik heb weer eens een probleem. Gisteren heb ik in mijn kast een nieuwe voeding geplaatst (Tagan 380 W) en meteen mijn CPU koeler vervangen (Cooler Master Aero 7). Daar was nu ruimte voor met alle kabels uit de weg...

Bij het cooler vervangen heb ik de oude cooler verwijderd, de core schoongemaakt met een wattenstaafje, geleidingspasta op de onderkant van de nieuwe cooler aangebracht en de nieuwe cooler aangebracht en stevig bevestigd. Volgens mij dus gewoon OK.

De voeding is ook gewoon vervangen en alle onderdelen zijn van molexen voorzien. Mijn SATA schijven hebben zelfs een SATA aansluiting. Alles zit er goed ingedrukt. Volgens mij dus ook OK.

Nu is echter het probleem dat het systeem niet voorbij de POST komt (stopt bij detecting IDE devices, vlak nadat ik de FDD hoor brommen). Opvallend is wel dat hij het geheugen herkent, de CPU herkent (en zelfs na een BIOS reset met een andere kloksnelheid). Probleem is echter ook dat ik het BIOS niet in kom (drukken op DEL voor/tijdens POST of DEL ingedrukt houden vanaf opstarten heeft geen resultaat).

Wat heb ik al geprobeerd:
- BIOS inkomen -> lukt niet
- BIOS resetten -> snelheid CPU verandert, maar ik kom BIOS nog niet in
- Windows bootdiskette maken -> komt niet zover
- Alle kabels (IDE, S-ATA, stroom) gechecked of ze goed vast zaten
- FDD loskoppelen
- SATA schijven loskoppelen
- Andere PATA HDD dan bootdisk loskoppelen
Niets helpt echter om verder te komen... Hij komt gewoon niet voorbij detecting IDE devices en ik kom ook het BIOS niet in...

Ik was eerst heel erg bang dat ik misschien mijn CPU had gemold, maar volgens mij komt het systeem dan niet eens zover (toch?). Bij de BIOS reset wordt hij ook op een andere snelheid herkent, wat voor mij zegt dat hij nog steeds werkt (klopt dat?).

Ik heb nu geen idee meer wat ik zou kunnen proberen. Ik heb gezocht via Google en hier op GoT, maar (nog) niets gevonden... Misschien weten jullie iets? Hoe dit probleem veroorzaakt is en hoe ik het kan oplossen?

Mijn specs zijn:
Asus A7N8X Deluxe 2.0
AMD XP 2600+ met Cooler Master Aero 7 Cooler
2x256MB en 1x512 MB PC3200 MEM
Ati radeon 9600Pro
Maxtor DM 9 Plus 60 GB - Bootdisk
2x160 GB Maxtor SATA schijven
1x20 GB Samsung schijfje
1xCD-ROM speler
1xDVD brander
1xFDD
Tagan 380 Watt voeding

Verwijderd

Hoe hard draait je cooler? Sommige moederborden booten niet als je cooler onder de 3000 rpm draait, dan moet je even de casefan op je cpu fan stekker doen en je cpu op je casefan stekker, en dan in de bios aanpassen dat ie niet meer de fanspeeds controleert.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Of even een fohn op de CPU koelblok doen als de PC nog uitstaat. Vervolgens aanzetten en in de BIOS "CPU Fan Fail" uitzetten (o.i.d.)

Het is trouwens vaak makkelijker om een heel dun laagje koelpasta op de heatspreader van de CPU te doen ipv het koelblok zelf.

• AJ1815
Het grapje met de cooler heb ik geprobeerd: volgas starten, zonder connector starten en met een casefan starten heeft geen resultaat.

Naar aanleiding van wat posts die ik heb gevonden, blijtk dat wanneer ik alle IDE kabels loshaal (ook de FDD) de computer wel op kan starten en ik ook in het BIOS kan. "Halt on all errors" uitzetten heeft echter geen resultaat.
Ik heb de Speech POST wel aangezet. Het blijkt inderdaad dat ze ook zegt: NO CPU DETECTED. Fan volgas voorkomt dit probleem.

Als ik vervolgens mijn bootdisk laat herkennen door het BIOS en dan herstart komt het systeem niet verder dan het winwods opstartscherm!!!

[ Voor 32% gewijzigd door AJ1815 op 02-04-2005 23:01 ]

• AJ1815
Ik heb inmiddels alle jumpers juist geconfigureerd:

Primary Cable:
Master: CD-ROM
Slave: Bootdisk
Secundary Cable:
Master: DVD brander
Slave: Extra disk
Flopy Cable:
Floppy Disk

Hij blijft nu weer hangen op Detecting IDE drives. Soms komt hij hier wel voorbij, alleen dan herkent hij geen enkele schijf/optical meer, zelfs niet in het BIOS!!!

• AJ1815
Na veel verschillende fora doorgespit te hebben, ben ik alle kabels, jumpers en molexen nog een keer grondig langs gelopen...En wat bleek: ik heb gewoon een domme fout heb gemaakt!!!

Een van de IDE kabels zat verkeerd om in het mobo geprikt.

Kern van het verhaal: Bij de foutmelding Detecting IDE devices moet je gewoon nog eens alle IDE kabels, jumpers en molexen nog eens langs lopen, eruit halen en opnieuw bevestigen, dan komt het vanzelf goed.
Pagina: 1