[Suse] install op een bestaande RAID array

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik ben sinds lange tijd weer met Linux aan de slag gegaan omdat ik graag een server wil draaien onder Linux en mijn Linux kennis wil vergroten. Ik ben dus een redelijke Linux newbee (al heb ik wel ervaring met Unix).
Ik heb vervolgens een distro uitgezocht (Suse 9.2 Pro) en ben aan het installeren gegaan. Het probleem waar ik tegenaan loop is het volgende:
Ik wil graag een dual boot systeem met Windows en Suse op een bestaande RAID 0 array (RAID controller is de ICH5R van mijn p4c800-e dl mobo). Zie ook mijn specs.
Nu krijg ik de volgende foutmelding (niet exact):
Suse has found at least one harddrive with RAID that is presented by the BIOS as Software RAID (/dev/sda /dev/sdb) Goto portal.suse.com for a Howto on migrating to Linux Software RAID.
Hierna volgt een waarschuwing dat bij een install alle data wordt gewist, wat ik dus niet wil!
Blijkbaar worden mijn SATA schijven goed gededecteerd maar wordt de RAID Array niet gezien.
Verder valt mij op dat Suse mijn moederbord ziet als een p4p800 (bijna hetzelfde moederbord maar toch...).
Ik kan verschillende verwijzingen vinden met de Search en Google over problemen met RAID / SATA en Linux (ook m.b.t. ICH5R) maar heb geen oplossingen kunnen vinden.
Verder heb ik een BIOS update geprobeerd wat ook niet hielp.
Mijn vragen:
-Heeft één van jullie ervaring met installeren van Linux op een bestaande RAID array over ICH5R?
-Weet iemand hoe ik Suse geïnstalleerd krijg op mijn bestaande RAID array?
-Is er misschien een andere distro die hier geen probleem mee heeft?
Ik wil graag mijn huidige data behouden maar toch aan de slag met Linux --> Help! :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-09 23:43

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Soms zitten de antwoorden niet zo verborgen hoor.
Goto portal.suse.com for a Howto on migrating to Linux Software RAID.
Heb je dat bijvoorbeeld al 'ns gedaan? :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Ja, maar migreren naar een Linux software RAID houdt het maken van een nieuwe array in dus volgens mij ook verlies van alle data...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Met de LiveCD image op deze site zou je je RAID moeten kunnen benaderen:
http://tienstra4.flatnet.tudelft.nl/~gerte/gen2dmraid/

Installeren is een ander verhaal.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
irondog schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 11:50:
Installeren is een ander verhaal.
Jammer, want dat is wel wat ik wil. Een server draaien op een Live CD lijkt mij niet optimaal. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als Linux Newbie heb ik de volgende vragen voor je:

Ziet Suse 1 of 2 disks? M.a.w., Suse is niet de controller van de RAID-config, dat is je hardware als ik je goed begrijp. Suse zou dan toch 1 virtuele schijf moeten zien: je RIAD-controller laat deze aan je OS zien? Daar zou je op moeten kunnen installeren, lijkt me, zonder dataverlies.

Wellicht toch een idee om wel met de Live-CD te booten, en te kijken hij linux je hardware dan gebruikt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Suse ziet netjes twee harde schijven maar niet mijn RAID array. Volgens mij ligt dit aan het feit dat de ICH5R idd feitelijk Software RAID gebruikt (Tijdens windows install -- F6 -- Driver installeren -- etc.).
Waarschijnlijk is mijn probleem dat Suse niet met deze driver om kan gaan??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atmosphere
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09-2024
djengizz schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 12:08:
[...]

Jammer, want dat is wel wat ik wil. Een server draaien op een Live CD lijkt mij niet optimaal. :(
Tja je weet in ieder geval dan wel of je raid array ondersteund wordt...misschien ook of je deze kan benaderen.

Ik neem aan dat je vrije ruimte op je array over hebt? Dan moet je in deze ruimte een nieuwe array maken ... Ik denk niet dat het mogelijk is (misschien met tools van intel?!?) om de bestaande array te verkleinen. Bovendien zal je dan ook een goede driver moeten vinden welke de zelfde opbouw op disk heeft als de windows-driver wil je dze dus kunnen benaderen.

Die Live-CD proberen is misschien dus helemaal niet zo slecht idee ;)

edit:

Ik neem uit je laatste posting aan dat je de standaard driver gebruikt. Je zal echt op zoek moeten naar drivers voor jou distrib.

[ Voor 9% gewijzigd door Atmosphere op 02-04-2005 12:59 ]

-x(Al is de wereld is nog zo klein. Atmosphere vind hem wel fijn)x-; Sys; t-net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Ga ik doen. In ieder geval werk heb ik net Knoppix 3.7 en Java Desktop System R4 geprobeerd en die zien allebei de Array niet. Ben nu de ISO van irondog aan het downloaden en ga dan die proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Toevallig heb ik dit de laatste paar dagen ook uit zitten zoeken :P De ICH5/6/7 zijn zogenaamde fakeraid controllers. Ze doen alleen maar alsof ze RAID doen. Eigenlijk moet het OS dat namelijk doen. Er is een linux driver voor deze controllers, dus je kunt er gebruik van maken. Voor 2.6 kun je 'dmraid' gebruiken, voor 2.4 is er 'iswraid'.
Toen ik er achter kwam dat die dingen alleen software RAID doen heb ik niet verder geprobeerd er op te installeren, aangezien dat gewoon niet goed genoeg is. Ik heb 'm meteen vervangen door een doos met hardware RAID kaart erin.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 03-04-2005 13:29 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

waarschijnlijk werkt die dmraid-liveCD wel, die is namelijk voor dit soort dingen gemaakt. Als het werkt moet je echter ook nog zorgen dat je SuSE installatieCD het ook kan, en dat kan best nog wel eens lastig worden. Ik denk zelfs dat de enige distro die je er makkelijk op kunt krijgen gentoo is, maar ik weet niet of je die wel wilt...

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Oké, stapje verder. De gentoo iso werkte idd.
Vreemd genoeg niet meteen want na booting was /dev/mapper leeg. Maar na een dmraid -ay stonder hier netjes mijn RAID array en partities die ik vervolgens kon mounten --> Perfect.

Nu nog een vraagje over mijn beste volgende stap:
-Zal ik proberen een custom iso voor bv. Suse te maken (waar ik geen ervaring mee heb)?
-Zal ik het bij deze gentoo distro houden (die wel erg klein is)?
-Zal ik geldt investeren in een derde harde schijf (wat jammer zou zijn vanwege de kosten)?
-Is er een manier om een bestande distro tijdens install de RPM van dmraid te laten gebruiken, vervolgens de RAID array te detecteren en deze te gebruiken (lijkt mij niet...).

Heb ik nog een laatste vraagje: Waarom mapt de gen2dmraid Live CD niet automatisch mijn RAID array naar een device? Dit houdt toch in dat ik deze gentoo versie ook niet kan installeren zonder aan te passen?

Ik weet het een hoop vragen maar ik het lijkt mij toch leuk om dit op te lossen en een install te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

djengizz schreef op zondag 03 april 2005 @ 16:18:
Oké, stapje verder. De gentoo iso werkte idd.
Vreemd genoeg niet meteen want na booting was /dev/mapper leeg. Maar na een dmraid -ay stonder hier netjes mijn RAID array en partities die ik vervolgens kon mounten --> Perfect.
Welke versie van de liveCD heb je?
Nu nog een vraagje over mijn beste volgende stap:
-Zal ik proberen een custom iso voor bv. Suse te maken (waar ik geen ervaring mee heb)?
Nee, niet voordat je Suse ook op een systeem draaiend hebt. Dat klinkt als een kipei probleem en dat is het ook. :)
Leer het probleem, de distro (en eventueel de Suse community voor patches) kennen en ga dan pas werken aan integratie in de installer.

Het is totaal niet onlogisch om Suse eerst op een gewone hd te installeren om daarna te gaan werken aan de dmraid integratie bij de installer.
-Zal ik het bij deze gentoo distro houden (die wel erg klein is)?
De LiveCD is redelijk nutteloos tenzij je hem in wil zetten bij installatie of recovery van een systeem.
In Gentoo-land installeert men namelijk het OS door een stage-image uit te pakken op de disk. De LiveCD voorziet mensen in deze behoefte en richt zich uitdrukkelijk op RAID.

Wat jij misschien wilt doen is een Suse stage-image maken (specifiek voor jouw systeem) en die uitpakken op de RAID. Daarvoor heb je een derde harddisk nodig daar Suse je raid niet zomaar ondersteunt.

Ga niet zomaar Gentoo gebruiken omdat die zogenaamt wel deze dingen goed ondersteunt. Bij gentoo doe je gewoon veel dingen zelf en dat geeft controle en aan de andere kant frustraties wanneer je iets simpels wilt doen waar je toevallig geen verstand van hebt.
-Zal ik geldt investeren in een derde harde schijf (wat jammer zou zijn vanwege de kosten)?
Tis echt jammer wanneer je niet een of andere oude harddisk van zolder af kunt halen. Het gebruiken van de harddisk hoeft namelijk maar een zeer tijdelijke work-around te zijn.
-Is er een manier om een bestande distro tijdens install de RPM van dmraid te laten gebruiken, vervolgens de RAID array te detecteren en deze te gebruiken (lijkt mij niet...).
Ik ken het installatie proces van Suse niet.
Heb ik nog een laatste vraagje: Waarom mapt de gen2dmraid Live CD niet automatisch mijn RAID array naar een device? Dit houdt toch in dat ik deze gentoo versie ook niet kan installeren zonder aan te passen?
Nou, waarom het niet automatisch gemapped wordt, komt omdat ik (de maker van de CD en schrijver van de dmraid-liveCD-support-patch voor genkernel) gewoon geen rekening gehouden heb met het feit dat ata_piix ook sata is. Alle gangbare sata controllers hebben sata_ als prefix in hun drivernaam. Foutje van mij dus geexciteerd door een inconsistentie in de kernel ;)

Waarom jij nu niet modprobe ata_piix hoeft in te typen vóór dmraid -ay, komt dan omdat coldplug later in het bootproces alsnog je controller registreert in de kernel.
Ik weet het een hoop vragen maar ik het lijkt mij toch leuk om dit op te lossen en een install te krijgen.
Houd het dan leuk en vraag bij een vriend ofzo om een extra harddisk en ga dan lekker proberen met Suse je Raid te benaderen. Stap 2 is migratie naar de Raid. Stap 3 is het loskoppelen van die harddisk. Stap 4.

[ Voor 7% gewijzigd door irondog op 03-04-2005 17:04 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Niet online
Tnxalot. Ik weet nu wat ik ga doen.
Eerst maar eens gewoon Suse installeren (en idd de RAID benaderen) en fine tunen op een aparte HD.
Als die hard disk tijdelijk is heb ik nog wel een 4 gyg HD liggen. Ik wil deze alleen niet gebruiken als permanente oplossing. Ik heb btw versie 0.99 gebruikt.
Oh ja en _/-\o_ voor het maken van de CD.
Pagina: 1