Temp niet normaal laag?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-08 08:44
Hoi mede forum lezers,

ik zit net ff mijn systeem te monitoren.

Nu wordt mijn CPU volgens Silentek niet warmer dan 30 graden wanneer ik mijn Zalman 7000B AlCu op silent mode zet :S

ik vind het abnormaal laag, en zou dit dan kloppen:

ik heb een AMD 2600+ op een Aopen AK79D-1394

Systeem zit in een Chieftec LCX met 1 12cm fan en een arctic silencer op mijn ATI9700 Pro..

hier wat silentek aangeeft na een paar min load met sisandra:

Afbeeldingslocatie: http://relart.net/cpu_laag.jpg

dat mijn kast kouder is dan mijn CPU snap ik niet en eigenlijk ook weer wel, die 12 cm outtake zit ongeveer 2 cm van de zalman af.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Er klopt waarschijnlijk gewoon niks van die tempsensoren. Meestal kloppen die dingen niet echt erg maar bij jou is het wel erg extreem.

Voel anders eens hoe warm de heatsink van je Aopen AK79D-1394 aanvoelt. 26.5C zal wel ongeveer lauw aanvoelen.

tvw

Verwijderd

Misschien heb je twee kast sensors in je PC zitten en daarnaast ook nog een CPU sensor. Kan je in dit programma aangeven welke sensors weergegeven moeten worden? Zo ja dan zou ik daar eens mee spelen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Controleer de temps in het BIOS.

Meet ook eens met andere programma's.

Zoek naar problemen met de sensors van je moederbord.

Lees > PMG FAQ < eens door.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 02-04-2005 06:09 ]

ARME AOW’er

• Scr33x0r
  • Laatst online: 05-08 08:44
het grappige is dat dit silenttek bij mijn moederbord kwam.. :S

in de bios geeft ie na een reboot rond de 25-26 aan..

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-08 05:30
Ter vergelijking:

Mijn A64/3000+ wordt met dezelfde koeler rond de 30 graden, idle 28/29, load 32/33 Ik weet niet of die meer of minder verstookt dan jouw Axp2600+, maar het kan dus makkelijk. Daarnaast hangt mijn voeding ongeveer 2 cm boven de Zalman (90°gedraaid in de kast ja), dus het lijkt mij niet geheel onmogelijk.

Verwijderd

Het komt vaak voor dat temp sensors verkeerd uitlezen.. Voel zelf hoe warm hij wordt met full load en idle dan kan je schatten of je goed zit of niet :)

Overigens wordt mijn nothwood met een 7000Cu in idle stand ook slechts 26 graden, soms iets lager, terwijl die toch 800 mhz overclock heeft.. (stressed 42 max :))

• Nemesizz
  • Laatst online: 15:36

Nemesizz

Untouchable

Die sensor klopt volgens mij geen ruk van, metname niet met het inmiddels warme weer enzo.
Dan zou je proc maar 6 graden boven kamer temp zitten....ik dacht het niet.

Ook is het afhankelijk van hoe de sensor de temp berekent. Ik had op mijn asus P4S800 een idle temp van 24 graden celcius, en stressed 35 graden, toen ik overstapte naar een Abit IS7 waren de idle temps rond de 32-35 graden en de stressed rond de 44-48 graden....met dezelfde processor, en zelfs een betere koeler (P4 2,4Ghz Northwood btw).

En heel veel AMD's uit de XP serie die werden vaak veel warmer dan een keer 30 graden.

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:35

Snippertje

Light up your life

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 11:38:
Het komt vaak voor dat temp sensors verkeerd uitlezen.. Voel zelf hoe warm hij wordt met full load en idle dan kan je schatten of je goed zit of niet :)

Overigens wordt mijn nothwood met een 7000Cu in idle stand ook slechts 26 graden, soms iets lager, terwijl die toch 800 mhz overclock heeft.. (stressed 42 max :))
Kom ik met me prescott 500mhz overklok 47 idle 49 stress. WC cooled B)

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12
Miglow schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 11:38:
Ter vergelijking:

Mijn A64/3000+ wordt met dezelfde koeler rond de 30 graden, idle 28/29, load 32/33 Ik weet niet of die meer of minder verstookt dan jouw Axp2600+, maar het kan dus makkelijk. Daarnaast hangt mijn voeding ongeveer 2 cm boven de Zalman (90°gedraaid in de kast ja), dus het lijkt mij niet geheel onmogelijk.
Dan kun jij je tempsensoren ook weg gaan gooien want daar klopt geen barst van.

Stel je hebt een goede airflow en het is 25C in je kast. Een A64/3000+ verbruikt 90W onder full load. Dan heeft je koeler dus een C/W waarde van 0.08. Onzin.

tvw

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:42

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Nou mijn Amd 64 bits 3000 + met een arctic Silencer 64 Ultra cpu cooler en 1 case fan
en de cpu temp word idle 26,27 en load 31,32 graden en mijn omgeving's temp is 21 graden (in de kast :)

[ Voor 17% gewijzigd door angerfist-yentl op 02-04-2005 21:44 ]

Vake bei te bange

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn PIV 2 ghz wordt ongeveer 30 graden bij idle en stressed gaat deze richting 55 graden. Mijn moederbordtempratuur is ongeveer 30 graden en stressed 40 graden. Daarin tegen is mijn chassismeeting rond de 123 graden(vanuit de bios) en stressed 123 graden(via speedfan). Zowel met opstarten als na 40 uur aanstaan. De meeting is gewoon niet goed dus niet vanuit gaan.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 21:37
Is je systeem temp. altijd hoger dan je CPU temp ?

Dan zijn je temperatuursensors misschien niet aangesloten. De enige andere manier dat dit anders kan is als je echt een topcooler op je CPU hebt zitten en je een videokaart hebt die flink warm wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door Da Weef op 04-04-2005 17:44 ]

.

Verwijderd

wat voor temp heeft de bios en MBM5(vind ik betrouwbaar)

Verwijderd

Da Weef schreef op zondag 03 april 2005 @ 23:47:
Is je systeem temp. altijd hoger dan je CPU temp ?

Dan zijn je temperatuursensors waarschijnlijk verkeerd aangesloten. Je zou even kunnen kijken met de handleiding van je Mobo ernaast.
Sensors sluit je (bij mijn weten) niet aan :) Tenminste, niet als je geen fabrikant bent. ;)

Dat die sensors afwijken lijkt me in dit geval wel. Maar je weet het natuurlijk nooit zeker.
Wil je het zeker weten, steek je een thermometer in je heatsink ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 17:05 ]

• Da Weef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 21:37
Sensors sluit je (bij mijn weten) niet aan :) Tenminste, niet als je geen fabrikant bent. ;)
Nee inderdaad, beetje stom geformuleerd (is aangepast)

Snelste manier om te checken of het klopt is inderdaad door zelf te meten (of voelen)

.

Pagina: 1