Toon posts:

Maxtor DM 10 ATA133 UDMA6, en dan een dvd kijken.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Maxtor DiamondMax 10 200GB ATA schijf gekocht, netjes geinstalleerd, Windows XP Professional erop geinstalleerd en hij stond gelijk in UDMA6 met write cache enabled.

Dus is er plaats om een DVD op de harde schijf op te slaan, en deze van de harde schijf af te spelen.

Ik helemaal verheugd, met PowerDVD die film van de harde schijf gestart, veel andere programma's liepen er niet. Rechtsboven zie je dan netjes in groene tekst informatie staan, waaronder ook hoeveel Mbit/s die film trekt.

En dan schiet de meter ineens naar 7,5 Mbit bij een actieve scene, en de film begint enorm te haperen. Keer daarop, alweer. Andere DVD van de harde schijf geprobeerd.. zelfde. Naar mijn idee zou dit niet mogen voorkomen?

Ik allemaal maxtor software gedownload, waaronder een te branden boot-cd waarmee de hele HD compleet getest kan worden. Geen errors, niks, de schijf was helemaal OK.

Op naar apparaatbeheer, en eens kijken wat er veranderd worden kan. Alleen schijfcache, die aan stond, en die schijfcache uitgezet.

Nog eens testen, met van die scenes waar de film naar 7,5 Mbit schiet..

..Geen probleem meer!

Zo blij ben ik er niet mee, aangezien andere software er behoorlijk traag van wordt. En dan denk ik aan OpenOffice starten, een game starten, en vooral een grote zooi van bestanden archiveren met WinRAR wordt ontzeeeeettend traag daardoor: zonder schijfcache aan doet het archiveren er bijna 3 keer zo lang over..

Is er iemand die hier ook ervaring mee heeft, of beter nog, mij kan vertellen waar dit aan kan liggen? Of wat ik moet veranderen? Kheb niet bepaald behoefte om bij het kijken van een DVD elke keer naar apparaatbeheer te klikken om die schijfcache uit te zetten, en daarna weer aan te zetten..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 02:11 ]

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-03 14:03

Zenix

BOE!

Heb je al een ander dvd afspeelprogramma geprobeerd?
Zoals bijv Intervideo windvd

Verwijderd

Topicstarter
WinDVD nog niet, Windows Media Player 10 geeft het zelfde haper effect. Iets minder, maar toch elke keer weer bij die actie scenes.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is die DMA effectief geactiveerd? Nee, goed instellen is niet genoeg! Het moet ook in dat grijs onaanpasbare tekstvakje staan. Als daar PIO-mode staat, dan het haperen en traag doen.

Als het niet terug naar DMA wilt, dan moet je die IDE-kanaal eraf gooien, reboot, het wordt gevonden en nogmaals reboot, dan zal het terug snel gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Enige grijze vakjes die ik zie staan zijn de radiobuttons op de eigenschappen van de schijf zelf (s = geselecteerd, o = niet geselecteerd):

(o) Optimaliseren voor snelle verwijdering
(s) Optimaliseren voor prestaties

Het primaire IDE kanaal heeft "Huidige overdrachtsmodus: Ultra DMA-modus 6". Kun je me vertellen waar ik kan nakijken of het ook werkelijk actief is, of het instel? Een Maxtor util gaf aan dat UDMA6 ook werkelijk in gebruik is, maar ik wil het toch even zeker weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 03:32 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:27

rapture

Zelfs daar netwerken?

zie eens in apparaatbeheer => ide ata/atapi-controllers => IDE-kanalen => tabblad: geavanceerde instellingen

Waarom eis ik deze DMA / Pio-mode controle?
Ik heb een laptop met harde schijf kuren, zodat alle tools zeggen dat het UDMA5 draait. Terwijl het efffectief traag is en een IDE-kanaal draait idd PIO-mode.

IDE-kabel controleren?

Maxtor DiamondMax 10 serie? Er zijn hiermee wat troubles (o.a. raid-problemen) en er zwerven harddisk-firmware-updates voor deze harddisks op het Internet rond.

[ Voor 77% gewijzigd door rapture op 02-04-2005 03:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
rapture schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 03:32:zie eens in apparaatbeheer => ide ata/atapi-controllers => IDE-kanalen => tabblad: geavanceerde instellingen
Dat is wat ik net zei, staat bij Primaire IDE kanaal op Overdrachtsmodus: DMA, indien beschikbaar; Huidige overdrachtsmodus: Ultra DMA-modus 6.
Waarom eis ik deze DMA / Pio-mode controle?
Ik heb een laptop met harde schijf kuren, zodat alle tools zeggen dat het UDMA5 draait. Terwijl het efffectief traag is en een IDE-kanaal draait idd PIO-mode.
Graag zelfs, wil al het mogelijke wel testen om uit te vissen waar het probleem zit.
IDE-kabel controleren?
Die zit er stevig in, en is in goeie conditie.
Maxtor DiamondMax 10 serie? Er zijn hiermee wat troubles (o.a. raid-problemen) en er zwerven harddisk-firmware-updates voor deze harddisks op het Internet rond.
Kun je me vertellen waar? Op de Maxtor site kan ik niks vinden.. maar dat kan aan mij liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 03:59 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het gebruik van PIO modus kun je makkelijk herkennen door torenhoge CPU verbruik tijdens intensieve schijfacties :)

En de nieuwe firmware dat de compatibiliteitsproblemenen van de DM10 moet oplossen staat in de FAQ van dit subforum gemirrored. OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en scroll een beetje naar beneden richting Compatibiliteit. Echter deze heeft alleen betrekking op de SATA versie van de DM10. De ATA133 versie van de DM10 heeft iirc geen compatibiliteitsproblemen.

Wat betreft je probleem, probeer dit eens: http://support.microsoft.com/?kbid=811392 :)

[ Voor 26% gewijzigd door BalusC op 02-04-2005 09:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 09:38:
Het gebruik van PIO modus kun je makkelijk herkennen door torenhoge CPU verbruik tijdens intensieve schijfacties :)

En de nieuwe firmware dat de compatibiliteitsproblemenen van de DM10 moet oplossen staat in de FAQ van dit subforum gemirrored. OM FAQ / Beleid » Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat? en scroll een beetje naar beneden richting Compatibiliteit. Echter deze heeft alleen betrekking op de SATA versie van de DM10. De ATA133 versie van de DM10 heeft iirc geen compatibiliteitsproblemen.

Wat betreft je probleem, probeer dit eens: http://support.microsoft.com/?kbid=811392 :)
Hij staat echt op DMA 6, dus dat zit goed. Maar het blijft bagger. Dat microsoft artikel zegt dat er wat betreft XP os niks aan gedaan kan worden dan wachten op een Service Pack update. Het programma dskcache is niet te downloaden.

Maar ik heb Sisoft Sandra eens geinstalleerd, en die wist me te melden dat ik inderdaad de cache van de hd had uitgezet, en dat dat prestatieverlies zou veroorzaken. Dat klopt, maar niet als het om die actie scenes in een DVD gaat.

Ook zei Sisoft Sandra dat ik Acoustic Management had ingeschakeld, wat ook prestatieverlies zou veroorzaken..

..en dat wil ik graag weten waar ik dat aan of uit zet. Dus als iemand me daar mee kan helpen :)

• FacQ
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-02 18:55
Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 15:30:

Ook zei Sisoft Sandra dat ik Acoustic Management had ingeschakeld, wat ook prestatieverlies zou veroorzaken..

..en dat wil ik graag weten waar ik dat aan of uit zet. Dus als iemand me daar mee kan helpen :)
Acoustic Management is oa in te stellen met AtiTool, maar ik moet zeggen dat ik niet veel verschil merk tussen de "performance" en "noise" instelling.

18 sekúndur fyrir sólarupprás

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat heeft imho niks te maken met je problemen. Het is gewoon een instelling dat de HDD een stukken rustiger aan moet doen wat betreft seeks (waarbij leeskop moet switchen om bepaalde plaatsen op de HDD te kunnen bereiken), waardoor het geluidsniveau wat lager wordt en de levensduur van de HDD mogelijk verlengd kan worden (minder slijtage). De performance zal ietsjes achteruit gaan, maar zeker geen hikups mogen veroorzaken. Je zult het problemen eerder in de cachemanagement moeten zoeken.

Wat betreft dskcache, als ik het goed heb begrepen, zit die gewoon in XP SP2 :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Wat je nog helemaal niet vermeld hebt: wat voor controller gebruik je? Hangt de schijf in z'n eentje aan een kabel (master op apart kanaal)?

Als het een non-Intel controller betreft, bijvoorbeeld een Promise of Highpoint controller, zou ik eens gaan kijken in de richting van andere drivers (liefst de nieuwste, maar als je die hebt gewoon oudere proberen).

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Pagina: 1