[vb6] combinatie van drive- en dirlistbox

Pagina: 1
Acties:

• jbr
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 20:18

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Ik ben eigenlijk al heel lang op zoek naar een component dat eigenlijk een combinatie is van 2 componenten: een dirlistbox en een drivelistbox, maar dan met een stukje uitbreiding daarop.

In het programma Irfanviewer zit ongeveer wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: http://www.student.tue.nl/e/j.berentsen/component.JPG

Je ziet dus het een soort treeview waar je normaal de drivelistbox hebt, een uitgebreide dirlistbox (met meerdere views - meerdere kolommen in dit geval) en een koppeling tussen deze twee.

Mijn vraag is simpel: is er een component wat deze functionaliteit in zich heeft? Of weet iemand hoe ik dit eigenhandig in elkaar kan draaien? Ik heb al op diverse sites gezocht, maar tot nu toe niks gevonden.

Een goeie bak teringherrie in de morgen is een dag zonder zorgen!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:25

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

jbr666 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 02:07:
Mijn vraag is simpel: is er een component wat deze functionaliteit in zich heeft? Of weet iemand hoe ik dit eigenhandig in elkaar kan draaien? Ik heb al op diverse sites gezocht, maar tot nu toe niks gevonden.
Als je vraagt om een kant en klaar component, dan zit je fout in Programming & Webscripting :) Het gaat hier om het zelf programmeren, niet om te vragen naar kant en klare componenten. Hiervoor zijn sites als www.hotscripts.com beter geschikt :) Blijft dus de optie open om het zelf te maken :) Zie hiervoor P&W FAQ - De "quickstart" :)

Verder: je geeft aan dat je al hebt gezocht, waar weinig hebt gevonden. Dat kan ik me moeilijk voorstellen; kan je aangeven wat je hebt gevonden en wat er niet goed aan was? Ander komen er binnenkort veel linkjes naar sites waar jij wellicht al hebt gekeken :)

[ Voor 4% gewijzigd door gorgi_19 op 02-04-2005 02:18 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kijk eens naar de Windows Common Dialog control (zit standaard bij VB)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Ja sorry, ik was al 4 uur bezig en al half ingeslapen om nog een goede post te maken. Ik heb sowieso moeite om te beschrijven wat ik precies zoek, en dat maakt het gebruik van slimme zoektermen natuurlijk ook moeilijk, aangezien iedereen het weer anders omschrijft. De meesten verwerken het ook in een dialog box, maar ik wil het meer "explorer-style"

Het best in de buurt kwamen de controls beschreven op http://www.hallogram.com/inaxplorer/
InaXplorer Controls
InaXploreCombo - The InaXploreCombo control mimics the combo control found on the Explorer. This shows the drives and name spaces that may be selected
InaXploreListView - The InaXploreListView control mimics the "left hand" pane of the Windows Explorer. This control gives you the full folder/name space view as well as individual files that are contained in the folder/name space

InaXploreTreeView - The InaXploreListView control mimics the "right hand" pane of the Windows Explorer. This control gives you the full folder/name space view
Alleen jammer dat je hier 399 dollar voor moet neertellen...

Uiteindelijk komt het erop neer dat er folders weergegeven kunnen worden in een drivelistbox en files in een dirlistbox. en dat de views van deze laatste ook nog veranderd kunnen worden. Aangezien veel programma's een dergelijke layout gebruiken kan ik me niet voorstellen dat je dat vanaf scratch zelf zou moeten gaan proberen (zo goed ben ik nou ook weer niet met VB) :)

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 07:32
Ik heb denk ik wel ongeveer gevonden wat je bedoeld. Het komt niet helemaal overeen, maar de source zit erbij dus je kan het zelf naar eigen wensen veranderen.

Linkje naar User Control

En het is nog in het Nederlands ook :9

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Het is inderdaad veelbelovend. Heb je het zelf aan de praat kunnen krijgen? Ik krijg namelijk een reference error als ik het User Control probeer toe te voegen... :'(

edit: als je m gewoon in een nieuw project als control toevoegt werkt het wel. Nu zou ik alleen dit is een combobox moeten hebben en ook eenzelfde control hebben voor folders&files, maar dit schiet inderdaad wel op zo. Ik zal eens kijken of ik dit makkelijk aan kan passen....:)

[ Voor 47% gewijzigd door jbr op 02-04-2005 13:01 . Reden: te snel ]

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Dit is hem ook ... bijna...:
http://ccrp.mvps.org/index.html?controls/ccrpftv5.htm

Maar dan maar een compromis maken, geen combobox maar wel een werkende foldertreeview en een filelistbox. Scheelt me iig weer een extra listbox.

• BestTested!
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-05 07:32
Of je maakt zelf een nieuwe usercontrol, gebasseerd op de combobox waar dan deze usercontrol 'uitschuift'.
Heb het net zelf ook even snel geprobeerd, maar het was zo snel nog niet gelukt. En aangezien ik nu op werk zit, moet ik me eigenlijk bezig houden met andere dingen :) .... werken ofzo

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 00:48

ZaZ

Tweakers abonnee

of gewoon via wat API calls (genoeg voorbeelden te vinden) een dir dialog of common dialog oproepen, en met setparent alleen het gedeelte wat je wilt gebruiken op je eigen dialog neerplempen?

Lekker op de bank

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 13:20

Robtimus

me Robtimus no like you

RobIII schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 02:18:
Kijk eens naar de Windows Common Dialog control (zit standaard bij VB)
Wat is hier mis mee? Behalve dan dat het te veel kan, en een (halve) explorer op zich is.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
IceManX schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:24:
[...]
Wat is hier mis mee? Behalve dan dat het te veel kan, en een (halve) explorer op zich is.
Het kost niks, zit bij VB en is precies wat je zoekt :? Ik zie ook niet wat er mis mee is? Daar is het ding voor...

• Start VB (nieuw project)
• Druk Ctrl-T
• Vink Microsoft Common Dialog Control aan
• Sleep de control op je Form
• Plemp een knop op je Form
• Paste de volgende code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Private Sub Command1_Click()
    On Error GoTo ErrOpen
    With CommonDialog1
        .CancelError = True
        .DialogTitle = "Selecteer een bestand"
        .Filter = "Sound files|*.mp3;*.wav;*.aiff|Graphics Files|*.jpg;*.gif;*.bmp|All Files|*.*"
        .FilterIndex = 2
        .ShowOpen
        MsgBox "User selected:" & .FileName
    End With
    Exit Sub

ErrOpen:
    MsgBox "User clicked cancel"
End Sub

F5 meppen Et voila.
Kijk ook even naar het .Flags Property in je helpfile. Daarmee kun je nog wat dingetjes fine-tunen.

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/55805/full.gif
Er is trouwens ook een API-Way, maar die mag je zelf Googlen.

/edit
...of gaat het je specifiek om die dropdown? Kwartje valt nu pas :X

[ Voor 21% gewijzigd door RobIII op 02-04-2005 18:27 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• jbr

jbr

Right back @ ya

Topicstarter
Inderdaad... en ik wil het ook niet als dialog laten verschijnen, maar een onderdeel van mijn normale form laten zijn.

Het is wel een beetje mijn fout dat ik niet verteld heb dat ik het al wel ongeveer met een commondialog kan, maar goed, het was al laat he ;)

Pagina: 1