Uitsnede bij geïmporteerde foto in Illustrator

Pagina: 1
Acties:
  • 374 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
Ik heb een foto geïmporteerd in Illustrator en wil een deel van die foto selecteren. Ik wil scherpe hoeken en bogen, en wil de foto (vooralsnog) juist daarom niet bewerken in Photoshop. Want in Photoshop heb ik te weinig controle over die hoeken en bogen.

Dus 'plaats' ik de foto in Illustrator. Met het pen-gereedschap teken ik vervolgens een scherpe outline rond het gedeelte dat ik van de foto wil selecteren. Die outline is wit gevuld en is in één keer te selecteren.

Maar hoe maak ik nu die uitsnede in de foto? Ik heb er de Adobe-helpfiles op nageslagen, maar ik kom er niet uit. Graag hulp.

Hier het bestand waar het om gaat: http://www.wta.nl/diversen/illustrator_voorbeeld.gif

Ik wil dus het witte gedeelte van het gezicht kunnen uitsnijden in Illustrator, versie 10. De onderliggende laag is de foto, daarboven heb ik de outline getrokken (wit). Moet ik van die outline een masker maken? Of gaat het op een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tja wat wil je? Echt knippen zodat je 2 losse beeld elementen hebt of dat je dan alleen het gezicht ziet en de rest niet?

In het geval van het laatste --> Selecteer de 2 objecten, rechtermuisknop en dan "make clippingmask"

edit:
trouwens de pentool in illustrator is vrijwel gelijk aan die van photoshop hoor. Dus scherpe hoeken en rondehoeken zijn goed te doen. Kwestie van je snelkoppelingen kennen om snel te werk te kunnen gaan (alt, crtl, shift etc i.c.m de pentool in photoshop/illustrator)

[ Voor 43% gewijzigd door Liquid op 02-04-2005 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Waarom moet je een extra post posten om te bookmarken :? Ow, je gebruikt dat vinkje. Linksbovenin boven je topicstart staat een mapje met een +, daarmee kun je ook bookmarken 8)7

Maar de clipping mask lijkt me wel de beste oplossing :) Gewoon je vorm als bovenste object houden, beide selecteren, en dan make clipping mask.

Liquid> als je in photoshop al knipt, dan krijg je natuurlijk een geantialiasde cutout, ipv een gevectorde zegmaar :)

[ Voor 17% gewijzigd door DarkX op 02-04-2005 02:03 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tja zover ik kan zien lijjkt het een vrij lowres afbeelding, maar je hebt gelijk als hij deze afbeelding/uitsnede later wilt vergrotenbaar wilt maken en toch nog een scherpe outline wilt behouden. En ik dacht me net:

indien je de kamer zichtbaar wilt hebben en gat waar het gezicht is. Teken een 3e object dat net zo groot is als de foto. Plaats dit object achter de (witte) uitsnede. Selecteer de uitsnede en het vlak dat je net getekend hebt --> pathfinder --> substract from shape area ( nu heb je een vlak met een uitsnede van het gezicht. Unlock de foto selecteer de net gemaakte object en de foto --> "make clipping mask"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jammie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:01

Jammie

Da's pas lekker!

Topicstarter
DarkX schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 02:02:Liquid> als je in photoshop al knipt, dan krijg je natuurlijk een geantialiasde cutout, ipv een gevectorde zegmaar :)
Precies, daar is het mij om te doen. Vooral de vorm van de haren moet vectorgebaseerd en dus vloeiend zijn, zodat ik het lekker soepel kan inpassen in andere items en achtergronden in Illustrator. Pas daarna ga ik het bewerken in Photoshop (internet), terwijl de Illustrator-graphic leading blijft voor printwerk. De haren in deze originele foto waren te lastig los te snijden, en ik wilde een soort cartoon-achtige vorm van de uitsnede.

Stom dat ik ctrl+7 niet zelf heb ontdekt (ik ben geen Illustrator-professional), maar heel hartelijk bedankt voor jullie snelle hulp.