Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Is harddisk te beveiligen tegen wissen?

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik leen mijn externe harddisk wel eens uit om anderen de mogelijkheid te geven de tienduizenden mp3-files te kopiëren. Ik er zeker van wil zijn dat niemand per ongeluk iets kan wissen. Is de harddisk te coderen zodat men niets kan wissen? De files moeten natuurlijk wel gewoon toegankelijk blijven.

Verwijderd

Je kan toch gewoon rechten toewijzen aan de mappen die erop staan? Dat daar geen wijzigingen in kan worden aangebracht? Of zit ik er volkomen naast? :P

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Open schroeven en de read-only jumper op de drive aan zetten?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 02:14:
Je kan toch gewoon rechten toewijzen aan de mappen die erop staan? Dat daar geen wijzigingen in kan worden aangebracht? Of zit ik er volkomen naast? :P
Dat werkt op software-niveau.
Als het besturingssysteem dat de gebruiker dan draait besluit die rechten simpelweg te negeren is wissen nog prima mogelijk hoor :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Owh ok, weer wat geleerd :) Dan is de optie van Cyber een goede optie ;)

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 20:22

jotheman

Was like that when I got here!

dawuss schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 02:22:
[...]

Dat werkt op software-niveau.
Als het besturingssysteem dat de gebruiker dan draait besluit die rechten simpelweg te negeren is wissen nog prima mogelijk hoor :)
Ligt eraan... als je 't via NTFS rechten doen. Meeste mensen gebruiken toch wel Windows kweeniehoeveel, als 't goed is moet ie dan gewoon die rechten behouden... Tenzij ze ownership nemen natuurlijk, maar als je mensen hebt die toch niet weten hoe dat moet...

I see dead pixels...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:27

Thandor

SilverStreak

Een ReBorn insteekkaart gebruiken ?
info & stuff en meer info & stuff

Ik weet de fabrikant naam niet maar misschien kun je er via die Google link achterkomen :?

De ReBorn kaart kun je instellen voordat de PC van de hardeschijf begint te booten. Dus nét na de POST. Je kunt 'm zo instellen dat mensen niet zien dat de kaart erin zit.
De PC boot en het operating system start op (in mijn geval was het Windows XP Home). Je kunt alles veranderen en verklooien. Na een reboot is alles weer normaal :)

[ Voor 34% gewijzigd door Thandor op 02-04-2005 17:06 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Thandor schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:04:
Een ReBorn insteekkaart gebruiken ?
info & stuff en meer info & stuff

Ik weet de fabrikant naam niet maar misschien kun je er via die Google link achterkomen :?

De ReBorn kaart kun je instellen voordat de PC van de hardeschijf begint te booten. Dus nét na de POST. Je kunt 'm zo instellen dat mensen niet zien dat de kaart erin zit.
De PC boot en het operating system start op (in mijn geval was het Windows XP Home). Je kunt alles veranderen en verklooien. Na een reboot is alles weer normaal :)
Beetje onzinnig in combi met een externe harddisk die uitgeleend wordt, vind je niet ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ojah 8)7
Ik moet nodig naar bed ;).

Om dan toch nog wat nuttigs te posten. wat al gezegd was
Gebruik NTFS en zet alles op Read Only ;)

Verwijderd

het kan hardware matig, er zijn kaarten in de handel tussen 29 en 40 euro die je hdd in de gaten houden, zodra er iets veranderd (is) op de aangegeven lokatie (bestand of drive) kan je altijd terug gaan naar de originele staat van hoe het was.
het lijkt op wat hier boven is beschreven maar het heet anders ik dacht win....... nog iets.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 17:21 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Lees de reactie van Limoentje en die van mij daarboven ;). Bedoel je die kaarten :?
Probleem is dat de TS een externe hardeschijf wil gebruiken. Een insteekkaartje ga je ook niet uitlenen bij het uitlenen van een hardeschijf.
Het voordeel van een externe schijf valt dan sowieso toch weg ;)

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-05-2024
ik zou gewoon dat jumpertje verzetten.

"Stilte, een gat in het geluid...."

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

tenzij de reborn of whatever kaart die je harde schijf in de gaten houd ook daadwerkelijk een opslag capaciteit heeft die even groot is als je harde schijf kan het nooit een harde schijf beschermen die uit je pc is gehaalt en aan iemand anders is gegeven. Die reborn kaarten werken waarschijnlijk via een heel ander principe dan het letterlijk kopieren van alle data op de harde schijf.

Een jumper omzetten heeft ook weinig zin. Degene die je harde schijf krijgt kan die jumper gewoon terugzetten.

Je kan:
1) al je mp3's op DVD branden en de DVDs uitlenen
2) een extra harde schijf kopen (extern?) waar je een mirror van de MP3's op maakt
3) degene die de mp3s wil kopieren vragen om zijn harde schijf mee te nemen of om zelf een externe hdd te kopen

Zodra je een harde schijf aan iemand geeft en die persoon wilt je mp3s wissen is er niks in de wereld dat hem tegen kan houden. Simpel voorbeeld: grote magneet. Met een magneet kan je makkelijk alle data van je HDD wissen. Hier helpt echt geen jumper/security/reborn/etc. maatregel tegen. Het enige wat je kan doen is je data kopieren, dan heb je altijd nog een kopie als er iets mis gaat met datgene wat je uitleent. Nu weet ik dat mijn oude stereo boxen een groot magnetisch veld uitzenden (mijn CRT wordt er paars van) en als ik een hdd ernaast zou leggen tijdens gebruik durf ik niet te kunnen garanderen dat alle data intact blijft.

Owjah: er passen 1000+ mp3's op een DVD, dus zoveel hoef je er nou ook weer niet te branden :+

[ Voor 11% gewijzigd door GambitRS op 02-04-2005 17:26 ]

MechWarrior || Monsters Game

Verwijderd

Damn waarom lezen zoveel mensen zo slecht :/ De TS heeft het over perongeluk wissen, en dan is read-only zetten bij NTFS of dat jumpertje omzetten voldoende. Als er dan nog wat wordt gewist weet de TS dan diegene dat extra heeft gedaan en kan ie hem gewoon een klap voor de kop geven met een hamer 8)7 of hem met de kop tegen de muur gooien |:(

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:04
Waar zit die jumper eigenlijk?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

afaik hebben moderne schijven die nie tmeer.
Tenminste, op mijn WD en Seagate disks die ik hier heb zitten ze niet.

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:04
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 17:44:
[...]

afaik hebben moderne schijven die nie tmeer.
Tenminste, op mijn WD en Seagate disks die ik hier heb zitten ze niet.
Ok, dan kan ik stoppen met zoeken. ;)
Pagina: 1