Toon posts:

[Performance] Computer traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Veel gezocht, helaas niets gevonden! Pas een nieuw systeem in elkaar gemonteerd met de volgende specs:
P4 3.0 Ghz 800mhz FSB
1024 MB DDR Ram PC3200
Radeon 9800 Pro 128mb (Catalyst 5.3)

Nou is mijn probleem vrij eenvoudig: het systeem is te traag. Spellen leveren soms haperingen op, met niet eens al te hoge settings (lees: lage framerate, vrijwel alle spellen, constant). Dit kan natuurlijk altijd gebeuren, maar ik dacht: 3dMark downloaden. 3dMark2005 geinstalleerd en aangezet op de default settings, en wat blijkt: 1651 3dmarks, test 1 en 3 zaten rond de 11 FPS, test 2 rond de 4 FPS. Dit kan toch niet normaal zijn? Mijn PC is niet overclocked. Ik heb pas een verse WinXP installatie en alle drivers werken. Geen virussen, spyware, niets. AGP staat op 8x, AA en AF staan uit.

Het enige abnormale in mijn systeem is de aangegeven CPU temperatuur. Deze staat op 74 graden zodra ik hem aanzet. Echter denk ik dat de temperatuursensor niet goed werkt, want de heatsink voelt lauw aan, en er loopt niets vast.

Heb niet heel veel vergelijking gevonden met 3D mark, maar volgens mij moet je met dit systeem toch zeker op de 2400 liggen? Enig advies, suggesties?

Heb de regels aandachtig gelezen en hoop dat ik nu in een keer een topic goed kan openen. Wel streng hier :P

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 00:20 ]

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:59
Zit je heatsink wel goed op je processor, als hij slecht contact maakt word de warmte niet doorgegeven. Een dikke laag koelpasta kan ook voor problemen zorgen.

Verwijderd

Topicstarter
da_siren schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:24:
Zit je heatsink wel goed op je processor, als hij slecht contact maakt word de warmte niet doorgegeven. Een dikke laag koelpasta kan ook voor problemen zorgen.
Zal morgenochtend gelijk even kijken :)

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
draai eens superpi en kijk of je score acceptabel is. Word je processor te warm dan gaat ie namelijk terugklokken wat de traagheid veroorzaakt.

Verder is een lauwe heatsink natuurlijk eerder een bevestiging van een oververhittende cpu dan een warme cpu. Dat kan nl heel goed als de koeler niet goed genoeg is bevestigd, of er teveel of te weinig of hele slechte koelpasta is gebruikt enzo.

edit: spuit11 enzo. dat komt van die lange lappen tekst die ik typ ;)

[ Voor 9% gewijzigd door bigfoot1942 op 02-04-2005 00:27 ]

• SpankmasterC
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-11 22:35
Weet je zeker dat het niet je videokaart niet 128-bit geheugen heeft? deze 9800's bestaan namelijk....

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
zelfs al zou de vgakaart een 128-bit geheugenbus hebben, dan zijn deze resultaten nog niet goed genoeg. Ga eens na, zoals anderen ook al zeiden, of je koeler goed op je cpu zit. Er is een kans aanwezig dat deze niet goed gemonteerd is, dus de cpu zo warm wordt en gaat throttlen waardoor je echte baggerperformance krijgt :D just my 2 cents

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu opnieuw de koeler gemonteerd. Had er bijna een hamer bij nodig, zo handig was dat kliksysteem. Lijkt te helpen tot nu toe. Bij het opstarten / idle zijn ligt de temperatuur rond de 50 graden, 3dmark05 geeft een score van 2387. Het is al beter, maar is dit zo'n beetje wat ik zou moeten verwachten van dit systeem?

Mij 3d kaart is trouwens niet de bagger 128 bit versie, maar volledig 256 bit :)

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 01-12 10:32
Misschien dat er wat settings in je bios verandert kunnen worden voor beter prestaties, blader eens door je bios en surf eens op tweakers.net voor wat info :) succes

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Pagina: 1