Toon posts:

[WLAN] stabiel, WAP11AP-clients na 1jr opeens instabiel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
[--verbinding tussen wap11's en modem valt weg--]

Alvorens het ongemeen interessante probleem te omschrijven, de urgente hardware! :7

AP/switch: Linksys BEFW11S4 (11Mbit, icm col. omnidir. 5dB antenne)
- 4 WLAN clients: 2x WAP11 in AP-client mode, 1x WRT54G in AP-client mode, 1x laptop (miniPCI)
- 1 LAN client (UTP): 1pc
- Speedtouch 510, 1600/512 ADSL
Het WLAN-gedeelte is op de WAP11's gefixeerd op 2Mbps.
Er zijn 5 computers in het netwerk, afgezien van de ene achter de WRT (w2k) alles met WinXP.

Het systeem werkt voor een bepaald deel feilloos. Het netwerk zelf staat prima. Alle onderdelen kunnen vanaf de de pc's gepinged worden. Maar, bij de WAP11's valt steeds na enige tijd de verbinding met het modem weg. Naar het modem (10.0.0.138) is dan niet meer te pingen, en internetten lukt natuurlijk ook niet. De andere functies blijven wel goed. De overige apparaten in het netwerk lijken echter wel goed te functioneren, ook met de computers die achter de WAP11's staan! Dus bestands en printerdeling blijft werken, pingen ook. Alle overige computers kunnen altijd internetten.

Als deze storing optreedt, helpt een zachte herstart van WAP11 maar ook een herstart van de BEFW11S4 zorgt dat de verbinding tussen WAP11 en Speedtouch hersteld wordt! De storing doet zich na ongeveer 5minuten weer voor.

WEPkey's worden niet toegepast, SSID broadcasting aan/uit maakt niet uit, een ander kanaal hielp niet, MACfiltering aan/uit maakt geen verschil. Er is een onbekend MACadres in de lucht. Het is totaal niet te verwachten dat iemand moedwillig aan het knoeien is. De apparaten zijn allemaal met wachtwoorden beveiligd. De pingtimings zijn tussen alle apparaten prima. (gemiddeld 3ms oid)

Heel vreemd vind ik dat juist alleen het modem niet meer bereikbaar is vanaf de WAP11's. En nog gekker, dat het een jaar perfect gedraaid heeft.

In de queeste naar de oorzaak heb ik alle apparaten reeds voorzien van de meest actuele firmware.

Heeft iemand een idee waar ik het nog zoeken moet B)

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

Het is blijkbaar inderdaad heel vaag. Zou het kunnen zijn dat het onbekende MACadres stoort op de WAP11's, zodanig dat ze mijn modem niet meer kunnen bereiken, maar het AP wel? Het klinkt mijzelf te vaag, maar je weet het niet natuurlijk...

Verwijderd

Topicstarter
Gister heb ik een nieuw onderzoek verricht met opzienbarend resultaat!

Het blijkt dat een van de WAP11's die dus op zijn normale locatie steeds verbinding met de Speedtouch verliest, hier geen last van heeft als hij op de plaats van de WRT54G staat!! Daar heeft men gedurende enkele uren succesvol een prima internetverbinding gehad!

Aangezien beide WAP11's relatief dichtbij elkaar staan opgesteld aan de ene zijde van het AP, en de WRT54G een flink stuk verder verwijderd is van het AP en aan de andere kant ervan staat.

Zou het onbekende MACadres dat heel af en toe zichtbaar is, of een ander apparaat, beide AP-clients (WAP11's) kunnen storen?