Stereokabel "analoog" gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 11:32
Na de FAQ te hebben ingekeken, en uitgebreid de searchfunctie te hebben gebruikt, ben ik nog niet op een antwoord gekomen voor mijn probleem:

ik heb onlangs een 5.1 setje van creative gekocht (550 THX), waar ik bijzonder tevreden mee ben. het enige wat een beetje vervelend was, was de lengte van de kabels van de achterste boxen, die zijn namelijk niet lang genoeg.
dus ben ik naar de dichtstbijzijnde audiozaak gegaan en heb ik een toereikend aantal meters audiokabel gekocht.
toen ik ze echter had afgesneden, zagen ze er niet echt uit als de kabels die mee geleverd waren.
Afbeeldingslocatie: http://www.promille2003.nl/datas/users/3-audiokabels.jpg
links: de gekochte kabels
rechts: de meegeleverde kabels

ik ben een beetje een leek in dit soort dingen, maar een huisgenoot wist me te vertellen dat het een stereokabel was...
volgens hem kon ik beide kabels van de boxxen (links en rechts achter dus) op één stereokabel aansluiten, maar omdat het middelste koperdraadje (geel/rood) mij erg dun lijkt, vraag ik me af of dit niet van invloed is op de geluidskwaliteit...

graag wat advies :)

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

hehe wat je hebt gekocht is een kabel voor low input / output. deze hoort normaal bijvoorbeeld tussen je pc soundcard uitgang en de ingang van je speakers / versterker. Dit is een zogenaamde afgeschermde kabel en inderdaad stereo. Ik zou deze niet gebruik voor jou doel. Koop gewoon een luidspreker kabel en klaar. Als je niet terug naar de winkel wil kan je ook besluiten van beide kanten zowel de binnen als buiten ader te gebruiken en hem zo mono aan te sluiten.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Idd. :P

Wat jij daar hebt is een stereo signaalkabel. Om bijvoorbeeld je CD speler aan je versterker te knopen. (4 aderig, links + en - en rechts + en - ) Wat je nodig hebt, is gewoon speakerkabel. (2 aderig, + en -, dikkere doorsnede wegens hogere vermogens die erover heen gaan.)

Je kunt idd dat spul wel bij elkaar draaien, maar eigenlijk moet je gewoon speakerkabel nemen. Is dikker, is bedoelt voor langere afstanden met grotere vermogens. :)

Aannames zijn fataal.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat kabeltje is dik zat voor een setje van creative.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:30
Ach verbind gewoon twee willekeurige draden. Voor een simpel setje is dat goed zat. Wel aan beide kanten dezelfde aansluiten natuurlijk.

Je kunt ook die stereokabel uitscheuren naar twee monokabeltjes. Dan heb je twee keer zoveel kabel voor de prijs van één :P.

tvw

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

GaMeOvEr

Is een hork.

bobo1on1 schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 01:37:
Dat kabeltje is dik zat voor een setje van creative.
Ja, dat is ook weer zo ja. :P

Aannames zijn fataal.

• CommanderKeen
iets schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 01:44:
Ach verbind gewoon twee willekeurige draden. Voor een simpel setje is dat goed zat. Wel aan beide kanten dezelfde aansluiten natuurlijk.

Je kunt ook die stereokabel uitscheuren naar twee monokabeltjes. Dan heb je twee keer zoveel kabel voor de prijs van één :P.
het setje is vrij duur (260 eur) en ik wil er gewoon zeker van zijn dat er niets van de geluidskwaliteit verloren gaat :9.
maar als ik het goed begrijp uit sommige comments, kan ik inderdaad alle 4 de draadjes van de stereokabel gebruiken om zowel links- en rechtsachter vast te knopen?

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

CommanderKeen schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 11:11:
[...]

het setje is vrij duur (260 eur) en ik wil er gewoon zeker van zijn dat er niets van de geluidskwaliteit verloren gaat :9.
maar als ik het goed begrijp uit sommige comments, kan ik inderdaad alle 4 de draadjes van de stereokabel gebruiken om zowel links- en rechtsachter vast te knopen?
Niet doen. Zoals al gezegd is het signaalkabel en geen speakerkabel. Je zou wel (zoals ook al gezegd) van de gekochte kabel de buitenmantels kunnen gebruiken om 1 surround-speakertje aan te sluiten. Dus het koper om de gele heen voor de zwarte gebruiken, en de het koper om de rode heen voor de rode :)

Permanent wintericon!

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
CommanderKeen schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 11:11:
[...]het setje is vrij duur (260 eur) en ik wil er gewoon zeker van zijn dat er niets van de geluidskwaliteit verloren gaat :9.
Noem je dat duur? €260,- voor 5 speakers, 1 subwoofer en een versterker. Dat vind ik opzich niet duur, hoor :)

Btw, je kan gewoon die ''signaal'' kabel gebruiken. maak van de binnen- en buitenkern gewoon één geheel en dan heb je gewoon een goede kabel :)

[ Voor 17% gewijzigd door Barry|IA op 02-04-2005 12:49 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

Gewoon in tweeen splitsen en gebruiken. Kabel is kabel: Het is gewoon precies hetzelfde materiaal als een normale luidsprekerkabel. Zo te zien verschilt de dikte nauwelijk van het origineel, dus dat zit wel goed. Dat het een coax kabel is maakt niets uit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• CommanderKeen
well, ik heb het zekere voor het onzekere genomen, en kon de kabel for free onruilen :) as a matter of fact, ik kreeg zelfs 5 euro terug..
toch, bedankt voor alle usefull comments :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:45

voodooless

Sound is no voodoo!

CommanderKeen schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 14:23:
well, ik heb het zekere voor het onzekere genomen, en kon de kabel for free onruilen :) as a matter of fact, ik kreeg zelfs 5 euro terug..
toch, bedankt voor alle usefull comments :)
Nog beter :) . En nu weer snel terug naar je inburgeringscursus, want op deze manier val je bij de telefonische toets via spraakherkenning natuurlijk door de mand :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1