[Debian] Exim4 relay hosts instellingen

Pagina: 1
Acties:

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Ik heb thuis sinds gisteren Debian draaien met exim4 als mail server. Deze staat ingesteld als imap server en ik heb weinig gebruikers, dus ik kan ip adressen bij de setting dc_relay_hosts invoeren om geen open relay server te zijn (anti spam :D ).

Nu heb ik alleen de vraag hoe ik deze precies moet instellen. Ik heb momenteel twee ips ingevoerd, zoals hieronder, maar alleen de eerste reeks krijgt toegang, het tweede ip niet. Ik denk dat ik het moet scheiden met een komma oid, maar ik kan niet vinden hoe ik dit moet scheiden.

Kan iemand mij helpen?

mijn huidige staat ingesteld als:

Dc_relay_nets='192.168.2.0/24 80.57.147.34'

Ik denk dus dat er tussen 192.168.2.0/24 en 80.57.147.34 een komma oid moet, maar durf het niet zo snel in te stellen omdat ik mijn server niet down wil halen.

Heb gezocht op Google, maar kon het niet vinden.

Profile

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Hoe heb je dat 2de ip toegevoegd? Ik denk dat je met dpkg-reconfigure wel een hint krijgt.

Als je het zelf wil doen:
code:
1
:

:)

En niet zo bang zijn om je mailserver 10 seconden uit te hebben, ga je niet dood van en je mist er ook geen mail door.

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

even vooraf: Exim is geen IMAP-server, Exim is een SMTP server...

maargoed je heb het over relay dus dat heeft wel betrekking op Exim/SMTP.

Verder maakt het niet uit als je mail server even offline is, de meeste server staan ingesteld om 24/48 uur het te blijven proberen voordat ze een waarschuwing terug sturen en pas enkele dagen nadat ze het opgeven dus je kan hem desnoods een paar uur offline halen.

nu het probleem. Exim gebruikt meestal dubbele punten als scheidingsteken, dit heb ik
code:
1
hostlist   relay_from_hosts = 127.0.0.1 : 192.168.0.0/16 : a.b.c.d

ps. de documentatie van Exim is erg goed: http://www.exim.org/docs.html

Mistakes are proof that you are trying...

Verwijderd

Vergeet niet exim te herstarten nadat je dingen veranderd hebt, anders werkt het niet.
Ook hoef je niet perse in update-exim4.conf.conf te werken, je kan ook direct exim4.conf.template bewerken.
In de mijne staat bij de relay hosts bijvoorbeeld dit:
hostlist relay_from_hosts = 127.0.0.1: 10.0.0.0/24: net-lsearch;/etc/exim/host_relay_from

Op deze manier kan ik hosts waarvan gerelayed mag worden toevoegen in /etc/exim/host_relay_from, dat is een gewone tekstfile met op elke regel een adres.
En dan hoef je niet steeds exim te herstarten.

Maargoed, je was alleen op zoek naar een de dubbele punt.
Had je zelf heel simpel kunnen vinden door exim4.conf.template te openen, ik quote:
# The third setting specifies hosts that can use your host as an outgoing relay
# to any other host on the Internet. Such a setting commonly refers to a
# complete local network as well as the localhost. For example:
#
# hostlist relay_from_hosts = 127.0.0.1 : 192.168.0.0/16
Bedenk trouwens dat open relay niet bepaalt wordt door de hosts_relay_from host,
de relay opties worden bepaalt in de "acl_check_rcpt:" sectie van je config, en met name door deze regel: "accept hosts = +relay_from_hosts".

Maar dat leer je allemaal later wel. (of niet ;))

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2005 14:14 ]