Toon posts:

[unix]Bestanden samenvoegen

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ergens een stel bestanden gedownloaden met de simpele doch moeilijk uitvoerbare opdracht om ze samen te voegen: "copy /b bestand.a+bestand.b+bestand.c nieuw_bestand.d".

Normaal zou dit natuurlijk geen probleem zijn, maar aangezien ik onder Linux werk heb ik niet zoveel aan het 'copy' commando... Ik heb al wel een paar tools (oa 'freesplitter') gevonden om bestanden samen te voegen, maar die blijken allemaal een eigen formaat te hebben.

Dus, weet iemand een vergelijkbaar unix commando of een Linux programma of een andere manier om het zelfde effect te krijgen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ik weet iig wel dat je met dd X aantal blocks/bytes van je outputfile kunt skippen, zodat je vanaf 't einde kunt beginnen met dd-en zeg maar.. Doe maar eens "man dd" :)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 20:34
cat file1 file2 file3 > file4 ?

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:49

pistole

Frutter

cat file* > nieuwefile

^ zie hierboven ;)

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
he, lijkt te werken, gek dat ik hier niet eerder op ben gekomen... blijkt dat ik nog te veel op de windows-manier denk :> heb cat wel eerder geprobeerd, marjah, als je dingen als + gaat gebruiken krijg je al snel vage dingen... maar iig bedankt.

Verwijderd

valt mee hoor:
CS source start je bv zo op.
./srcds_run -console -game cstrike +map cs_italy

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

hij bedoelt +jes gebruiken bij cat denk ik: cat file1+file2

It sounds like it could be either bad hardware or software

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 21:46:
he, lijkt te werken, gek dat ik hier niet eerder op ben gekomen... blijkt dat ik nog te veel op de windows-manier denk :> heb cat wel eerder geprobeerd, marjah, als je dingen als + gaat gebruiken krijg je al snel vage dingen... maar iig bedankt.
Dat komt omdat de Unix manier van doen voor dit soort dingen veel simpeler is. Waar copy volledig op de hoogte is van het feit dat jij twee files aan elkaar wilt concateneren, en dus een argument accepteert met "file1+file2+file3", is cat vele male dommer: het output simpelweg de inhoud van alle genoemde argumenten.

Door daar vervolgens een "file" pipe (>) aan te hangen, dump je die output naar een file, waarmee je effectief de files aan elkaar plakt :)

Overigens kan het nog makkelijker, als je de originelen niet hoeft te behouden:

cat file1 >> file2

plakt de inhoud van file1 achter file2 :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Je hebt natuurlijk gelijk LaffeBonzi, maar mijn ervaring leert me dat mensen die vrij nieuw zijn met Linux (of unix-achtigen in het algemeen) al snel vergeten dat het 'cat file1 >> file2' is en dan zoiets hebben van "het was iets met dat 'groter dan' teken dus als ik nou es even 'cat file1 > file2' probeer en kijk wat dat geeft..." :X Of het moet natuurlijk zijn dat dit soort mensen alleen bij mij in de buurt woont :P

Verwijderd

Topicstarter
hehe, gebruik eigenlijk al wel veel langer linux, maar sinds mijn ATI kaart het vorige maand begeven heeft kan ik nu eindelijk volledig overstappen >:) Meestal zat ik nooit zo vaak achter de commandline, veel verder dan met 'joe' (VI was me veelst te veel werk om te leren;) ) mijn fstab/XF86Config-4 te editten kwam er niet echt bij... wel een keer gentoo geinstalleerd (stage 3, marjah), maar vond dat je daar nog te veel aan costumizen moest (oa standaard KDE menu's enzo), en heb het er na 3 weken maar weer vervangen door o-zo-makkelijk, maar toch bruikzaam (voor mij iig) Mandrake, maar heb in die tijd wel redelijk veel commandline gebruikt (meer uit manual overypen, je 'leert' er lang niet zoveel van als gentoo fanaten je wel eens willen doen geloven, enige echt handige wat ik daar geleerd heb is '|' gebruiken om output te redirecten naar progje..). Nu gebruik ik eigenlijk alleen de commandline nog om men men eigen programm's te compilen, maar veel meer dan wat parameters voor g++ leer je daar niet echt van....

Zijn er eigenlijk sites waar dit soort dingen precies worden uitgelegd, zo als verschil tussen '>' em '>>' en real-life voorbeelden om ze te gebruiken ;)?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 01:05:
Zijn er eigenlijk sites waar dit soort dingen precies worden uitgelegd, zo als verschil tussen '>' em '>>' en real-life voorbeelden om ze te gebruiken ;)?
http://www.linuxcommand.org/ word wat bash scripting uitgelegd
Pagina: 1