ATI 9800XL

Pagina: 1
Acties:
  • 2.947 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140972

Topicstarter
Ik kan van iemand een ATI 9800XL overnemen (half jaar oud). XL dacht ik, wat is dat nu weer. Volgens google is dit een kaart van MSI die alleen in medion pc's geschroeft wordt. Echter de specificaties die de aan mij aangeboden kaart heeft zijn anders dan die van de MSI-XL.

De kaart die ik heb gevonden heeft de volgende specs:
- 8 PIPELINES
- 128MB DDR2 MEMORY
- 256-BIT MEMORY INTERFACE
- ENGINE KLOKSNELHEID 436 Mhz
- GEHEUGEN KLOKSNELHEUD 788 Mhz
- RAMDAC 400 Mhz

Wat ik over die msi9800xl vind is dat ie een engine kloksnelheid heeft van 350Mhz en geheugen 310Mhz.

Iemand die hier wat meer over kan vertellen? De 9800xl die ik kan kopen kost me ong 160 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat je voor dat geld beter een GeForce 6600 kan kopen, is al een kaart van de laatste generatie, ondersteunt nieuwe features, en is ook wat sneller...

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0ndersp00n
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04 20:22
Waarschijnlijk is die 9800XL overgeclockt. Een Radeon 9800XL is in feite een ondergeklokte 9800Pro dus die snelheden zijn stock in feite niet mogelijk. Mijn Radeon 9800XXL loopt zelfs op lagere snelheden (395/700)
Die 310 geheugen moet je nog *2 doen, wat uiteindelijk neerkomt op 620MHz

[ Voor 15% gewijzigd door w0ndersp00n op 01-04-2005 17:53 ]

I declare myself to be in physical and mental condition to view sexually explicit adult-oriented material without psychological damage to myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 130034

De prestaties van een 9800XL liggen als ik het goed heb tussen een 9800 Non Pro en Pro in.

Quote uit een review van de Medion PC met een 9800 XL vanHardware.info:
In het AGP slot van het moederbord vinden we een videokaart die door ALDI 'ATI Radeon 9800XL' genoemd wordt. Zoals de die-hard Hardware.Info-lezers wel zullen weten, is die 9800XL geen officiële chip van ATI. Als we de drivers van Medion induiken wordt de kaart aangeduid met device id 4E48. In de officiële ATI drivers vinden we 4E48 weer terug onder het kopje 'ATI Radeon 9800 Pro'. De videokaart in de Aldi PC is overigens wel wat langzamer geklokt dan een normale 9800 Pro: de 3D-chip werkt op 350 MHz (normaal: 380 MHz) en het geheugen draait op 620 MHz (normaal: 700 MHz). Deze lagere kloksnelheden zorgen er overigens voor dat de videokaart geen extra powerkabel nodig heeft. De 3D prestaties van de videokaart zijn overigens nog altijd uitstekend zoals later zal blijken. De kaart is voorzien van 128 MB geheugen.
Een ondergeclockte 9800 Pro dus.. en op de kaart is een extra power aansluiting terug te vinden, maar hier zal wellicht een oplossing voor te vinden zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022

newpegasus

Hertog

Die 9800XL is trouwens echt geen half jaar oud, bijna anderhalf al weer volgens mij...Ik heb hem zelf ook en hij presteerd idd tussen een 9800 NP en P in. Verder prima kaart, maar je kunt tegenwoordig wel wat beters krijgen.

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:19

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

mijn standaard 9800 xl loopt op 400 mhz...

---------------
Display Devices
---------------
Card name: MEDION RADEON 9800XL
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: RADEON 9800 AGP (0x4E48)
DAC type: Internal DAC(400MHz)

Display Memory: 128.0 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Mr_gadget schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:00:
mijn standaard 9800 xl loopt op 400 mhz...

---------------
Display Devices
---------------
Card name: MEDION RADEON 9800XL
Manufacturer: ATI Technologies Inc.
Chip type: RADEON 9800 AGP (0x4E48)
DAC type: Internal DAC(400MHz)

Display Memory: 128.0 MB
dat is de dac die loopt tegenwoordig bij bijna alle kaarten op 400 8)7
dat heeft dus niets met je geheugen of core te maken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok mensen bedankt voor jullie reacties.

De kaart heeft een andere koeler nu, daardoor is de hogere snelheid dus te verklaren.

Ervanuitgaande dat die 436MHz engine en 788MHz geheugensnelheden kloppen, is het dan de moeite deze kaart? Ik wil er namelijk wel wat mee opschieten... ik heb nu een radeon 9800se, 256mb 128bit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Anoniem: 140972 schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:24:
Ok mensen bedankt voor jullie reacties.

De kaart heeft een andere koeler nu, daardoor is de hogere snelheid dus te verklaren.

Ervanuitgaande dat die 436MHz engine en 788MHz geheugensnelheden kloppen, is het dan de moeite deze kaart? Ik wil er namelijk wel wat mee opschieten... ik heb nu een radeon 9800se, 256mb 128bit.
Vergeleken met je SE ga je er zeker wel op vooruit, en het zijn zeer nette snelheden :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De cooler die er nu op zit is van coolermaster. En de kaart is met rivatuner op die snelheden gekomen.

Verstandige koop dus? Of kan ik beter n aar een 9800pro zoeken? Uiteraard 256bits versie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Die kaart zal wschl wel beter presteren, maar het verschil zal marginaal zijn. Ik zou daar geen 160 euro aan uitgeven als ik jou was, maar ja, ieder zijn ding natuurlijk. Kan je beter je eigen kaart wat proberen te overclocken.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De mijne is niet verder overclockbaar dan een paar MHz, dus dat schiet niet erg op. Ook de softmod is geen succes, dus ik blijf met 4 pipelines zitten |:(

Vandaar dat ik iets anders zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145165

Ik heb in me pc ook zo'n los stekkertje hangen die bedoelt is om op videokaarten aan te sluiten. Echter zit op de 9800 XL een stickertje op het punt waar je de extra stroom zou moeten aansluiten. In het engels staat daar zoiets op als: sluit het stroom niet aan ofzo.
Heeft iemand ervaring, want ik heb nu in spellen dat ie aan stroom tekort leid en ineens vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mijn 9800XL laat zich heel makkelijk overclocken naar 380/350 en hij kan nog makkelijk verder maar dit heb ik (nog) niet geprobeerd. Het is wel aan te raden de stock cooler te vervangen omdat deze na verloop van tijd een irritant zoemgeluid begint te maken (vele mensen hebben hier last van).

Oh ja, op het stickertje staat bij mij: For non powered AGP slots only

Ik durf het echter niet goed aansluiten :P

En er zitten trouwens gewoon 8 pipelines op als bij een normale 9800 Pro. Het geheugen is van Samsung en volgens de Samsung website kan het gegarandeerd op 350MHz lopen. Sommige mensen hebben ook een R360 core (9800 XT) onder de koeler gevonden, ik heb helaas een R350.

[ Voor 43% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-05-2005 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik weet niet welke core ik heb, en haal de standaard koeler er niet meer af. Heb het een keer gedaan en toen heb ik waarschijnlijk iets te hard gewrikt en heb dus de core verpletterd, kaart naar de klote... Maar heb inmiddels een vervanger gekregen.
Wanneer ik de bios flash naar die van een 9800 XT of de kaart gewoon overclock, trekt die cooler het dan nog wel, ik wil natuurlijk nie met een vastlopende kaart komen te zitten.
Wil het flashen van de bios naar een XT eigenlijk wel met een 9800XL???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik durf het eigenlijk ook niet egt aan te sluiten, maar heb in 't forum gelezen dat veel mensen het toch wel gedaan hebben. Het staat erop omdat de kaart gedownclockt is waardoor ie minder stroom zuipt. ()maar stroom boeit me niks, omdat je zon mini beetje tsroom egt nie op je rekening ziet). Het beste lijkt het me dan ook om de kaart extra stroom te geven als ie daarom vraagt, na het overclocken dus.

Maar tijdens een game cod loopt dat kutding ook gewoon vast, kan gewoon niks hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:09
Bij vobis kost de 9800 pro 140€. Zag het vandaag in de folder. Ik zou deze kaart nemen,mits het 256 bits is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 145165 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 22:31:
Ik weet niet welke core ik heb, en haal de standaard koeler er niet meer af. Heb het een keer gedaan en toen heb ik waarschijnlijk iets te hard gewrikt en heb dus de core verpletterd, kaart naar de klote... Maar heb inmiddels een vervanger gekregen.
Wanneer ik de bios flash naar die van een 9800 XT of de kaart gewoon overclock, trekt die cooler het dan nog wel, ik wil natuurlijk nie met een vastlopende kaart komen te zitten.
Wil het flashen van de bios naar een XT eigenlijk wel met een 9800XL???
Naar Pro speeds lijkt me veiliger. Flashen naar een XT lukt ook wel hoor, ik zal morgen de link naar de guide is opzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 10:49

Nik

Haha, een XL flashen naar XXL anyone? Ennehm... Het kan, mij is het gelukt, maar er zijn wel mensen die er ook een negatieve ervaring mee hadden...

By the way, mocht je een bios nodig hebben, ik heb ze hier allemaal :) Kan alleen niet garanderen dat het jou ook lukt.
Zit ATM op 6718 3D Marks

Dat is met de 8080XL, waarbij de videokaart geflashed is naar een XXL, en de clocks op 440/770 lopen! :twisted:
Not bad met stock koeling :P Heb helaas geen screenshot / compare linkje meer (hij crashte daarna :'()

[ Voor 64% gewijzigd door Nik op 24-05-2005 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

proller schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 22:55:
Haha, een XL flashen naar XXL anyone? Ennehm... Het kan, mij is het gelukt, maar er zijn wel mensen die er ook een negatieve ervaring mee hadden...

By the way, mocht je een bios nodig hebben, ik heb ze hier allemaal :) Kan alleen niet garanderen dat het jou ook lukt.

[...]

Not bad met stock koeling :P Heb helaas geen screenshot / compare linkje meer (hij crashte daarna :'()
Heb je ook een site waar die biossen opstaan of kun je ze sturen ofzo. Heb er wel belang bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134968

Bij vicomputers kost een nieuwe 9800pro maar 129 euro. Ik zou sowieso gen 9800xl kopen. Ga voor de 6600GT of anders een x800pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-05 21:05

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Anoniem: 134968 schreef op maandag 15 augustus 2005 @ 23:59:
Bij vicomputers kost een nieuwe 9800pro maar 129 euro. Ik zou sowieso gen 9800xl kopen. Ga voor de 6600GT of anders een x800pro.
mja dit topic was alleen van 3 maanden terug.
toen waren ze nog wat duurder ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

de kick van mrnoordhoff is vrij offtopic: probeer proller even te mailen of op een andere manier te contacten graag. Verder voortaan even naar de datum kijken voordat je een topic kickt ;)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.