Verwijderd

Topicstarter
Interessante proefjes en onverklaarbare verschijnselen zijn erg intrigerend, ook voor grote mensen ;)

Misschien is het leuk om zulke proefjes te delen. Ik zal de aftrap geven:

Met een "gewone" penlite batterij, een klein rond magneetje een schroef en een koperdraadje is het mogelijk om een motortje te maken.
Bevestig het magneetje (+/- 0,8 Tesla) aan de platte kant van de schroef. Hang deze vervolgens met z'n punt aan de onderkant van de batterij. Verbindt nu de bovenkant van die batterij dmv van het draadje met de zijkant van de magneet en deze gaat samen met de schroef als een gek ronddraaien.

De verklaring is eenvoudig te geven met behulp van de rechterhand regel. De veldlijnen op de plaats van contact lopen van boven naar beneden of andersom. De stroomrichting staat daar loodrecht op (van draad in magneet). De kracht staat dan in de richting van de draad zodat de boel in beweging komt.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-12-2025

ATS

0,8 Tesla? Dat is een imposante fluxdichtheid voor een klein magneetje... Een gewone "paardenhoef" magneet heeft een fluxdichtheid in de orde van 10¯³T, ofwel 3 orde groottes kleiner.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Toch is het een normale 'sterkte' voor een huis-, tuin- en keuken-magneet. Een beetje AlNiCo magneet haalt dat wel, zie bijvoorbeeld de een-na-onderste tabel op http://web.ew.usna.edu/~r...on_of_magnet_strength.htm. Een hoefijzer is een ontzettend inefficiente vorm voor een magneet...

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

Dit proefje stond in de NW&T :). Erg leuk proefje inderdaad. Heb het zelf niet geprobeerd, maar ik herinner me dat ze aanraadden om een supermagneetje te gebruiken die je voor een euro op internet kan bestellen.

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 17:03:
Interessante proefjes en onverklaarbare verschijnselen zijn erg intrigerend, ook voor grote mensen ;)
Wat is er dan eigenlijk zo onverklaarbaar aan dit verschijnsel?

Ik heb laatst tijdens het douchen iets opmerkelijks gemerkt. Ik had de kraan helemaal opengezet om eens flink wakker te worden. In het begin wacht ik altijd even voor het water op temperatuur is. Toen ik dit in dit geval deed bewoog het douchegordijn ineens een centimeter of 15 richting het vallende water. Ik besteedde er geen aandacht aan en ging onder douchekop staan. Prompt bewoog het douchegordijn weer richting de rand van de badkuip. Onmiddelijk ging ik weer onder de douchekop vandaan en ik zag dat het douchegordijn weer richting de straal bewoog.

Dit effect heb ik daarna nog enkele malen waargenomen tot het douchegordijn te zwaar werd en door het water bleef 'plakken' aan de badrand. Onmiddelijk dacht ik aan het topic over het Biefeld-Brown effect ( Object dat vliegt volgens het Biefeld-Brown effect ).

Mijn theorie; Door het vallende water komt er een drukval tussen douchekop en de bodem van het bad. Dit zorgt voor een drukverschil tussen de beide kanten van het douchegordijn en dit beweegt het gordijn in de richting van de douchestraal, waar een lagere druk heerst. Het werkt zolang er voldoende water met voldoende snelheid naar beneden valt (vandaar ook dat het gordijn weer richting de badrand bewoog toen ik mijn hoofd onder de douchekop plaatste)

Het lijkt me leuk als de douchende mens eens zou willen proberen dit effect te reproduceren/ Misschien was het gewoon toeval en stond er ergens een raampje open :P

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Deze is ook vrij leuk die heb ik ontdekt tijden het afwassen:

Een een teilje/gootsteen vullen met (afwas) water. Een cm of 10 moet voldoende zijn. Leg een bord op de bodem en draai rondjes met de afwasborstel zodat er een draai kolk ontstaat, let er op dat het bord ook moet ronddraaien(ie druk met de borstel een beetje op het bordje/schoteltje) als je hard genoeg draait merk je op eens dat het brodje een miraculeuze opwaatste kracht vertoont :P

Theorie: Door het draaien word het water naar buiten geslingerd, daardoor ontstaat de zo bekende trechter aan het oppervlak. De hoeveelheid waterdruk recht boven het brodje neemt af doordat de draaiing een trechter vormt. Het water aan de zijkanten drukt dus het bordje omhoog :)

Werkt ook met ronde soepkommetjes etc etc

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Zet je voor een draaiende ventilator en wrijf in je handen, je hoort het gewrijf afwisselend op de bladen weerkaatsen waardoor je een rrrrr-achtig geluid hoort. Je hoort het best als je oor dichter bij de fan is dan je handen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 01:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
quote:
ProtectorHNZ schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 17:03:
Interessante proefjes en onverklaarbare verschijnselen zijn erg intrigerend, ook voor grote mensen

helemaal nix, maar voor mijn proefje geldt alleen het eerste....

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Mr_Atheist schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 13:13:
[...]

Ik heb laatst tijdens het douchen iets opmerkelijks gemerkt. Ik had de kraan helemaal opengezet om eens flink wakker te worden. In het begin wacht ik altijd even voor het water op temperatuur is. Toen ik dit in dit geval deed bewoog het douchegordijn ineens een centimeter of 15 richting het vallende water. Ik besteedde er geen aandacht aan en ging onder douchekop staan. Prompt bewoog het douchegordijn weer richting de rand van de badkuip. Onmiddelijk ging ik weer onder de douchekop vandaan en ik zag dat het douchegordijn weer richting de straal bewoog. P
Heb altijd hetzelfde, zeer irritant als het gordijn opeens aan je blote aars plakt :+
Ben er altijd van uitgegeaan dat het door statische electriciteit werd veroorzaakt. Zal de gegeven linkjes eens lezen om te kijken wat nou de echte oorzaak is.

Verwijderd

Nope, de lucht in de douchecabine gaat bewegen, en volgens de wet van Bernouilli wordt dan de druk lager.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42

Dido

heforshe

Ik heb laatst tijdens het douchen iets opmerkelijks gemerkt.
[...]
Onmiddelijk dacht ik aan het topic over het Biefeld-Brown effect ( Object dat vliegt volgens het Biefeld-Brown effect ).
uit die topic:
[..]het Biefeld-Brown effect [..] beschrijft dat 2 asymmetrische elektroden waar een hoog voltage doorheen vloeit een voortstuwing veroorzaken
Ik mag toch hopen dat je niet met hoge voltages speelt onder de douche :?

Wat betekent mijn avatar?

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
[...]
Het lijkt me leuk als de douchende mens eens zou willen proberen dit effect te reproduceren/ Misschien was het gewoon toeval en stond er ergens een raampje open :P
Gebeurt mij ook altijd :P maar had het nooit verklaard

[ Voor 68% gewijzigd door Confusion op 04-04-2005 17:25 . Reden: Je hoeft niet een compleet bericht te citeren als je alleen op het laatste stuk reageert ]

"Stilte, een gat in het geluid...."

• Acid_Schnitzel
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:08
Ik snap de beschrijving van de proef in de TS niet, kun je niet even een opstelling painten want zoals ik het begrijp zou er helemaal niks moeten gebeuren :?

You only need 2 tools, WD40 and Ducttape. WD40 when something doesn't move and it should, ducttape when something moves and it shouldn't.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik vind het altijd zo geniaal om een glas te vullen met water tot 1 mm over de rand. Dat water zo'n oppervlaktespanning heeft... erg knap. Je kan dan op de rand in het water een paperclip of een punaise leggen, die blijft dan drijven. Indien je dan ergens een druppel zeep tegen het water aanhoudt, breekt de oppervlaktespanning onmiddelijk en gaat je paperclip kopje onder.

Dat bewegende lucht een effect heeft en voornamelijk een vacuum vormt kan je ook makkelijk aantonen. Hang maar eens 2 appels aan een touwtje ongeveer (op gelijke hoogte) 20 cm van elkaar. Indien je er dan tussendoor blaast, bewegen die twee appels naar elkaar toe.

Het verhaal dat douche-cabines in Nederland nogal karig zijn heeft nog een bizar neveneffect: de afmetingen zijn ongeveer die van de grondtoon van een mannenstem: daarom zingen mannen zo graag onder de douche, de akoestiek is geniaal. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Delerium op 04-04-2005 21:29 ]

Verwijderd

Een simpele:

Men neme een grote kom .. (waar je sla in doet oid)
Vol met water .. Flippo op het water leggen, naald op een flippo.
Voila één kompas :*)

Is er toch nog iets niet leuk aan dat de Flippo's 'uit' zijn B)

Tip: Probeer met een grote magneet je kompasje zo snel mogelijk rond te laten draaien :9

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-04-2005 21:29 ]

• Rey Nemaattori
Dido schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:22:
[...]

uit die topic:

[...]

Ik mag toch hopen dat je niet met hoge voltages speelt onder de douche :?
Ik kan me niet voorstellen dat je in een vochtige ruimte als een douche langer dan een paar seconde leeft als je met 28kv gaat spelen :P

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Voor bij het kampvuur: stook een leeg blikje goed heet en dompel het, met de opening naar beneden in de emmer water, die je, zoals je vroeger op de padvinderij geleerd hebt :) al klaar hebt staan. De snelle afkoeling (i.c.m. stoomvorming in het blikje?) trekt het blikje in zo'n korte tijd vacuum dat de instroom van water te langzaam is om het drukverschil op te vangen. Sssssssssjjjt... blikje plat.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Verwijderd

Magnetische Rem

1 Sloop de platte oerstreke magneten uit een harde schijf van een computer(voorzichtig om ze niet te breken!);

2 Neem een nogal dikke aluminum of koperen strip van zeg 2 @ 3 mm dik, zet deze haast vertikaal en laat de platte magneet op de sprip naar beneden glijden. . . nouw ja, glijden is te veel gezegd. . . kruipen is een beter woord. . . het IS immers een magnetische rem! >:)

Als je een zilveren strip neemt beweegt de magneet nog langzamer dan met koper en als je de strip afkoelt met vloeibare lucht komt de magneet haast stil te staan.

Zeer interessant om dit te zien gebeuren!

PS:

Ik kan deze magneten gratis leveren aan een beperkt aantal joinge lui als je in de buurt van de stad Utrecht woont: je kan er zelf een of twee op komen halen op afspraak. Het beste is om zelf een harde schijf te slopen. Voor postverzending wordt de kost relatief hoog omdat er veel tijd in gaat zitten. Het gaat dan Euro 25 kosten en dat is niet rendabel voor een leuk proefje.

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 21:28:
Een simpele:

Men neme een grote kom .. (waar je sla in doet oid)
Vol met water .. Flippo op het water leggen, naald op een flippo.
Voila één kompas :*)

Is er toch nog iets niet leuk aan dat de Flippo's 'uit' zijn B)

Tip: Probeer met een grote magneet je kompasje zo snel mogelijk rond te laten draaien :9
Moet je wel eerst het naaldje magnetiseren me dunkt.
Verwijderd schreef op donderdag 07 april 2005 @ 22:21:
Magnetische Rem

2 Neem een nogal dikke aluminum of koperen strip van zeg 2 @ 3 mm dik, zet deze haast vertikaal en laat de platte magneet op de sprip naar beneden glijden. . . nouw ja, glijden is te veel gezegd. . . kruipen is een beter woord. . . het IS immers een magnetische rem! >:)
Voor zover ik weet zijn koper, aluminium en zilver niet gevoelig voor magnetisme (om deze reden heb je niks aan alu pannen op een inductiekookplaat). Tenzij het een legering is met een ferro metaal.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 01:54:
Zet je voor een draaiende ventilator en wrijf in je handen, je hoort het gewrijf afwisselend op de bladen weerkaatsen waardoor je een rrrrr-achtig geluid hoort. Je hoort het best als je oor dichter bij de fan is dan je handen.
Praat maar eens gewoon in de buurt van een ventilator....goedkoopste vocoder ooit :P of het puur weerkaatsing is, of luchtbeweging waardoor de geluidsgolven 'breken' weet ik niet :?

• MrOizo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09-2025
Je kan ook gewoon tegen je ventilator praten van dichtbij en blazen, is allebij leuk _/-\o_ :D

Verwijderd

Acid_Burn schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 02:36:
[...]
Voor zover ik weet zijn koper, aluminium en zilver niet gevoelig voor magnetisme (om deze reden heb je niks aan alu pannen op een inductiekookplaat). Tenzij het een legering is met een ferro metaal.
Voor een inductiekookplaat is niet de gevoeligheid van het metaal op magnetisme van belang maar de elektrische weerstand. Het bewegende magnetische veld creeert een inductiestroom in het metaal en daardoor ontstaat er een tegenkracht. . . .net zoals gebeurt in een normale elektrische generator met een belasting in het elektrische circuit.

De magnetische rem werkt ook met een stalen rail bijvoorbeeld, maar dan moet je er voor zorgen dat de magneet niet naar het staal toegetrokken wordt( Magnetische rem voor treinen).

De demonstratie werkt dus niet met een stalen strip omdat de magneet er aan blijft kleven!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-04-2005 10:21 ]

Verwijderd

Acid_Burn schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 02:36:
[...]

Moet je wel eerst het naaldje magnetiseren me dunkt.

[...]
Wil je ook nog een tekening van de proefopstelling? :+

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:59

Acid_Burn

uhuh

Nee, maar als je het niet doet, doet je kompas het niet ;)

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Acid_Burn schreef op zondag 10 april 2005 @ 00:50:
Nee, maar als je het niet doet, doet je kompas het niet ;)
Jawel hoor!

IJzervijlsel is ook niet gemagnetiseerd. Als je ijzersplintertjes in een magnetish veld legt orienteren ze zich langs de magnetische veldlijnen. . . de dunne ijzerdeeltjes zijn magneetjes geworden!

Een ongemagnetiseerde stalen naald wordt permanent magnetisch zodra het in een magnetisch veld geplaatst wordt. Het is dan louter een kwestie van identificatie welk eind een noord- of zuidpool is. Metalen welke in principe permanent magentiseerbaar zijn hebben doorgaans al een een hoeveelheid magnetisme vanwege een fabricageproces of blootstelling aan omgevingsmagnetisme.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-04-2005 13:40 ]

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Verwijderd schreef op zaterdag 09 april 2005 @ 10:18:
[...]

Voor een inductiekookplaat is niet de gevoeligheid van het metaal op magnetisme van belang maar de elektrische weerstand. Het bewegende magnetische veld creeert een inductiestroom in het metaal en daardoor ontstaat er een tegenkracht. . . .net zoals gebeurt in een normale elektrische generator met een belasting in het elektrische circuit.
Gedeeltelijk waar, als je voldoende veld kunt creeren maakt het niet uit of de geleider van ferromateriaal is gemaakt of niet alleen de ohmse verliezen zijn belangrijk. Bij weinig veld moet je een kern binnen de geleider gebruiken (ferromateriaal dus), op een normale inductiekookplaat werkt een koperen of alu pan echt niet omdat het veld te zwak/ongebundeld is.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

caipirinha schreef op zondag 10 april 2005 @ 18:05:
[...]
Gedeeltelijk waar, als je voldoende veld kunt creeren maakt het niet uit of de geleider van ferromateriaal is gemaakt of niet alleen de ohmse verliezen zijn belangrijk. Bij weinig veld moet je een kern binnen de geleider gebruiken (ferromateriaal dus), op een normale inductiekookplaat werkt een koperen of alu pan echt niet omdat het veld te zwak/ongebundeld is.
Uiteraard is het impliciet aan het doel voor hitte opwekking via inductie dat een materiaal met hoge weerstand gekozen moet worden, maar dat hoeft niet perse een ferromateriaal te zijn. Wel is het zo dat een magnetisch materiaal, zoals de kern van een transformator, een pad creëert voor de magnetische flux. . het magnetische circuit. . .zodat dit in principe voor een inductiekookpan met ferromateriaal bodem het wisselende magnetische circuit efficient hoofdzakelijk via de bodem van de pan loopt en niet door de lucht (of het voedsel). . .zoals met een koperen of aluminium pan wel het geval zal zijn. In deze zin heb je zeker gelijk als de discussie om een efficiënt ontwerp zou gaan.

De discussie ging aanvankelijk echter over een eenvoudige demonstratie van magnetische rem en daarvoor is temperatuurverhoging in eerste instantie niet een doel maar een resultaat. Als je een gegeven magnetisch veld met snelheid v over de geleider laat bewegen wordt de stroomsterkte alleen maar groter naarmate de elektrische weerstand kleiner wordt. Het gaat in de eenvoudige demonstratie louter om de tegenkracht welke door de opwekking van de stroom ontstaat. Als je een koperen of zilveren ondergrond gebruikt voor de magnetische rem wordt er wel een vaste hoeveelheid vermogen omgezet in warmte maar deze warmte vloeit snel weg door het metaal zodat er maar weinig locale temperatuurverhoging ontstaat. Met inductieverhitting wil je juist als doel een hoge temperatuur opwekken in de boden van de pan.

Uiteraard is het voor een commerciële magnetische rem ook belangrijk dat de magnetische flux in de geleider geconcentreerd wordt. Het gebruik van een ferrokern om een efficiënt magnetisch circuit te creëren is dan inderdaad doelmatig om het magnetische veld, zoals je het noemt, te "bundelen" in de geleider.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ook een leuk proefje wat we af en toe nog uitvoeren op scouting:
Kampvuur+deobus= >:)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Verwijderd

Een heel interessant scheikundeproefje, dat niet alleen theoretisch interessant is omdat het qua verklaring en uitvoering een aantal stukken middelbare schoolstof samenbrengt (oplosbaarheid van zouten, osmotische druk, kristallisatie) maar ook omdat het een heel fraai resultaat oplevert: De chemische tuin. Ook prima thuis uit te voeren: Alle benodigde stoffen zijn voor een totaalbedrag van rond de 10 euro wel te verkrijgen via hobby-, bouw-, schilder- en keramiekwinkeltjes :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:18:
Een heel interessant scheikundeproefje, dat niet alleen theoretisch interessant is omdat het qua verklaring en uitvoering een aantal stukken middelbare schoolstof samenbrengt (oplosbaarheid van zouten, osmotische druk, kristallisatie) maar ook omdat het een heel fraai resultaat oplevert: De chemische tuin. Ook prima thuis uit te voeren: Alle benodigde stoffen zijn voor een totaalbedrag van rond de 10 euro wel te verkrijgen via hobby-, bouw-, schilder- en keramiekwinkeltjes :)
Wow, dat ziet er erg mooi uit :)
Magnetron experimenten zijn ook erg leuk om te doen:

Pak een CD-ROM en leg het in de magnetron.
Doe de lampen uit (voor een mooier effect) en stel de magnetron in op 5 seconden.
Aanshouw de lichtshow en naderhand het mooie fractal patroon in de CD 8)

Afbeeldingslocatie: http://apache.airnet.com.au/~fastinfo/microwave/cd/cdburns.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hamjudo.com/notes/cd.jpg

Ook leuk: Plasma experimenten met de magnetron 8)

Afbeeldingslocatie: http://apache.airnet.com.au/~fastinfo/microwave/80x60.gif

• Rey Nemaattori
^^ Ik zou dat niet met je ouders dure rvs inbouw magnetron doen :P Koop een cheap ass exemplaaer van 50 euro bij de 2e hands shop oid...

Kun je ook heel mooi EMP wapens meej maken btw... beetje modden zodat ie aan kan al het deurje open is, stalen buis ervoor moddemnom te richten & knallen maar :P

Noot: Je buren zullen hier NIET blij mee zijn

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 15:55:
^^ Ik zou dat niet met je ouders dure rvs inbouw magnetron doen :P Koop een cheap ass exemplaaer van 50 euro bij de 2e hands shop oid...

Kun je ook heel mooi EMP wapens meej maken btw... beetje modden zodat ie aan han al het deurje open is, stalen buis booor moddem om te richten & knallen maar :P

Noot: Je buren zullen hier NIET blij mee zijn
50 euro is nog duur, ik had er 2 voor een tientje :*)
En modden zou ik niet snel aan beginnen als je er weinig verstand van hebt ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 april 2005 @ 16:34:
[...]

50 euro is nog duur, ik had er 2 voor een tientje :*)
En modden zou ik niet snel aan beginnen als je er weinig verstand van hebt ;)
Joost, gaat de microgolf daar dan niet van kapot? (Als je een CD er in legt???)

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 april 2005 @ 19:30:
[...]

Joost, gaat de microgolf daar dan niet van kapot? (Als je een CD er in legt???)
Ik dacht het niet, alleen als je de cd te lang laat liggen dan gaat het roken en komt er giftige damp vrij.
Pagina: 1