Windows98 start niet meer na geheugenuitbreiding

Pagina: 1
Acties:

• zoomer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2025
Hallo,

Ik heb geheugen bijgeplaatst (uitbreiding van 512MB naar 1024mb en nu start hij windows 98 niet meer op.

Ik blijf een C:\> prompt zien met knipperende cursor op het moment dat windows zou moeten verschijnen. Dit is dus als de pc al even aan het laden is, het windows-opstartlogo is al even in beeld geweest. Op deze plaats moest ik altijd al even geduld hebben maar ik dacht dat dit te maken had met het netwerk.

De computer herkent het geheugen wel. Windows start namelijk wel op in de veilige modus. Als ik dan met bijv. Everest kijk geeft ie gewoon 1024MB aan. Ook direct bij de startup geeft ie keurig 1024mb en ook in DOS-mode geeft ie het geheugen aan.

Het nieuwe geheugen alleen doet het wel.

Wie kan mij helpen?? Wat is er nu ineens aan de hand?? Ik heb me uitgebreid laten informeren her en der bij computerwinkels en fora en de keuze is toen gevallen op de Kingston ValueRam 266MHz DDR PC2100 DIMM CL2.5.

---------------------------------
Mijn systeemgegevens:

k7vta3 mainboard
via kt266a northbridge
vt8233 southbridge
184-pin 2.5 unbuffered Double Data Rate (DDR) standard or registered SDRAM. Memory bus runs at 100MHz

Via het programma Everest krijg ik nog de volgende informatie:
Systeemgeheugen 512 MB (PC2100 DDR SDRAM)

op bestaande geheugen staat:

VM (merkje) 2032TWN
MR1159U
VT56DD32M8PC-7

Vr. gr. Zoomer

Verwijderd

en als je het laatste reepje eruithaalt, start ie dan wel gewoon op?

• TagTag
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:30

TagTag

Chevrolet Corvette rocks

Quote uit de FAQ:

Windows 98 wordt bij steeds meer mensen vervangen door een nieuwere Windows-versie, omdat Windows 98 een aantal beperkingen heeft, zoals een maximum van 512 MB geheugen dat herkend wordt, en een maximum bestandsgrootte van 2 gigabyte. Van Windows 98 zijn er twee versies, de normale versie, en de Second Edition. In de Second Edition zijn een redelijk aantal problemen opgelost die in de eerste versie zaten.

Macbook 2,4ghz, Acer Aspire 1694v1, Athlon Thunderbird 1,2ghz en Phenom II X3 720 BE

Verwijderd

dit klopt.
Windows 98 is niet in staat om meer dan 512 mb geheugen te adresseren. De enige oplossing om je systeem weer te laten werken is het extra geheugenreepje te verwijderen of over te stappen op een nieuwere windows versie.

edit:
te laat :(

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 17:07 ]

Verwijderd

windows second edition komt ook niet verder dan 796 MB als ik het goed herinner... alles erboven is no go. Een continu herstarten was het geloof ik als er meer dan 512 / 796 in zit

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 17:13 ]

• Devion
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-08 19:10

Devion

Space for rent ;-)

Windows ME heeft hetzelfde probleem btw, 786MB max hoger dan dat en je krijgt spontaan explorer.exe fouten tijdens het inloggen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Met meer dan 512MB geheugen gaat windows 9x over de zeik omdat de cache manager van Windows alles op gaat vreten. Dit kan je simpelweg "oplossen" door system.ini aan te vullen met MaxFileCache= entries en daarbij een MB of 384 op te geven. Op google is hier ook wel het een en ander over te vinden.

• zoomer
Dat aanvullen. Kan je me aamngeven waar in de ini ik dit moet vermelden en hoe (letterlijk en onder welk kopje)? B.v.d. en dan kan ook windows98 tegen 1024Mb??

Alvast bedankt!

Gr. zoomer

Vr. gr. Zoomer

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:02

Thandor

SilverStreak

Waarom moeilijk doen als het simpel kan ;).

Gebruik 512MB en start Windows '98 op. Installeer vervolgens Windows 98SE Unofficial SP 2.0 RC 2 druk de 512MB er weer in en gaan met die banaan :)

Ik heb zelf ook Windows '98 op de PC staan (multi-boot) en draai het vlekkeloos met 1024MB. Ik kan zelfs zonder de patch Windows '98 booten.
De Windows 98SE Unofficial SP 2.0 RC 2 patch voegd nog meer aan Windows '98 toe :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

hoi, dat moet je in de system.ini wijzigen.
Maar zoals m'n voorgangers reeds zeiden: dit is een lapmiddel. De enige echte oplossing is overschakelen op win2000 of (beter nog) xp.
Waarom: de basis broncode van win98 is al een hele tijd niet meer bijgewerkt wegens niet meer ondersteund... zie http://www.microsoft.com/windows/lifecycle/default.mspx
btw als je een gig in je pc kan stoppen vermoed ik dat je een recente pc gebruikt... In die pc zitten een aantal technieken die nog niet bestonden toen de broncode van win98 werd geschreven. Goed mogelijk dus dat je cpu niet voluit kan gaan omdat de nodige software niet op je pc zit...

greetz,

jr.

Verwijderd

Leuke is dat je dan uitbreid naar 1024 MB, in je system.ini zet dat ie maar 512 MB mag gebruiken.... heb je dus 512MB RAM voor de sier in je pc zitten.... ik zou overschakelen op 2000 of XP.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
Je kunt het gebruiken voor programma's, maar niet voor cache. Die 1024MB zit er dus maar deels voor de sier in.
Verder kan ik me niet voorstellen dat iemand op een PC met meer dan 256MB geheugen nog win9x wil draaien :X

Verwijderd

Je moet ergens in een bestandje zetten dat hij niet verder mag met ramtellen dan 512. Dit is al erg vaak langsgeweest geloof ik.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:02

Thandor

SilverStreak

_JGC_ schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:09:
Je kunt het gebruiken voor programma's, maar niet voor cache. Die 1024MB zit er dus maar deels voor de sier in.
Verder kan ik me niet voorstellen dat iemand op een PC met meer dan 256MB geheugen nog win9x wil draaien :X
Voor oude programma's en/of spellen.
Ik kan M.A.X. (Mechanized Assault & eXploration) niet onder Windows XP draaien. Op Windows '98 draait het wel prima. Mijn Voodoo II's draaien ook beter onder Windows '98 :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• zoomer
Ik heb 't (nog) niet zo op WinXP... ;-)

Als ik in de sectie [vcache] MaxFileCache=524288 toevoeg dan kom ik inderdaad windows weer in.

Echter hoe weet ik dat ie de hoeveelheid geheugen ook daadwerkelijk gebruikt? Ik verneem nog niet bepaald een snelheidsverhoging bij bijv. grote afbeeldingen in Photoshop. Ik heb dus inderdaad het vermoeden dat de 1024 niet wordt gebruikt....

Everest geeft aan:

Fysiek geheugen
Totaal 1021 MB
Gebruikt 250 MB
Vrij 770 MB
Percentage 25 %

Wisselbestandgrootte
Totaal 1026 MB
Gebruikt 60 MB
Vrij 966 MB
Percentage 6 %

Virtueel Geheugen