advies gevraagd fotograferen van modestoffen

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik ben in het bezit van fuji s602zoom digicam. Hij is al weer een paar jaartjes oud maar voldoet nog prima. Voor een site waar modestoffen verkocht worden ben ik gevraagd om foto's te maken van de stoffen. Het probleem is hier dat ik niet weet onder welke omstandigheden ik deze stoffen moet fotograferen. Ik bedoel hier mee zaken als belichting, camera instellingen, ed. De bedoeling is natuurlijk dat de stoffen zo natuurgetrouw overkomen en dat de kleuren minimaal afwijken.

Heeft er iemand wat tips voor me?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik denk dat je binnen toch al snel met een fliters rond moet gaan lopen, geen probleem, die kleuren worden dan wel prima omdat je de witbalans op de bekende kleur van je flitslicht af kunt stemmen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-02 21:37

zAo

GPLv2 Fanboy

Als je het goed wilt doen, moet je RAW schieten, maar ik weet niet of je cam dat ondersteunt. Als je JPG schiet, neem dan altijd een A4'tje mee; bij elke omstandigheid je cam de witbalans aan de hand van het A4'tje laten bepalen; dan zit je altijd goed kwa kleuren.
Bij de overigens instellingen zou ik alleen op je diafragma letten: hou deze rond de 8; dan is alles lekker scherp. Ook de ISO moet je niet boven de 200 nemen en al helemaal niet flitsen!

Succes en kun je het resultaat een keer laten zien? Ik ben wel benieuwd :)

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
zAo schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 15:35:
...en al helemaal niet flitsen!
Niet met de interne flitser, nee ;) Met een mooie Bogen-set ofzo zou ik _zeer zeker_ flitsen, dat is namelijk zo'n beetje de enige manier om een groot aantal beelden met een consistente kleurechtheid te maken :) (hoeft natuurlijk niet per se Bogen te zijn, dat spreekt voor zich...)

[ Voor 11% gewijzigd door koraks op 01-04-2005 23:29 ]

• Extra300s
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-05-2024

Extra300s

Get a live!

Om goede scherpte te krijgen moet je zorgn voor goed licht, dat doe je ook als je de hele "serie" stoffen in een gelijke belichting en scherpte wil hebben.

Dus of neem een of twee softboxen of een externe flitser met indirecte flits, dus via het plafond of muur, een omnibounce is ook wel aan te bevelen, zodat het licht mooi en gelijkmatig verspreid word!

NIKON D70 | flitser: SB-800 | AF-S Nikkor 12-24 ED DX | AF-S Nikkor 24-85 ED DX| AF-S Nikkor 80-200mm ED F1:2.8 D | Sigma 90mm F2.8 EX Macro 1:1 ! www.josla.com

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ja, uiteraard niet met de interne flitser idd 8)7

ipv een A4'tje zou ik denk ik liever voor een grijskaart kiezen, bij iedere betere fotograaf te krijgen/bestellen, werkt nog net wat beter voor je witbalans dan een wit A4'tje.

@Zao: Binnen zul je het met een diafragma van f/8 en ISO 200 en zonder flitsen echt niet redden, zonder sluitertijden van > 1s. Oftewel: ruis door de lange sluitertijd icm ISO 200.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:49

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Grrrrrene schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 08:24:
@Zao: Binnen zul je het met een diafragma van f/8 en ISO 200 en zonder flitsen echt niet redden, zonder sluitertijden van > 1s. Oftewel: ruis door de lange sluitertijd icm ISO 200.
Modestoffen die op een tafeltje liggen lijken me niet echt te bewegen, dus je gooit toch gewoon je camera op een statief en kiest een zo laag mogelijke iso?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-02 13:03
Wat Grrrrene zegt: lange sluitertijden geven net zo goed ruis op digitale camera's. Een of meerdere flitsers met softbox lijken mij de beste oplossing. Hoeven natuurlijk niet professionele studioflitsers met echte softboxen te zijn. Je kunt ook zelf wat in elkaar knutselen.

Dato DUO synth voor twee

Pagina: 1