Toon posts:

Geluidssysteem voor 1500,- ?

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

binnenkort wil ik een complete geluidsset gaan samenstellen.
Ik heb al een Denon CD speler, maar nu moet ik nog een versterker+tuner en boxen kopen.
Mijn muzikale voorkeur is radiohead, rem, lauren hill, red hot chili peppers...
Moet ik dan "warme" boxen of versterker kopen?
Mijn budget voor boxen + versterker is 1500,-

Greetz, PolluX

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Mijn tip is: nog even doorsparen....

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Mijn tip is ook, nog even doorsparen. Ligt er verder ook aan of je een Dolby Prologic/Dolby Digital/DTS versterker sil.

Ik heb vandaag de nieuwe Kenwood lijn gekocht. KRF-V7030D Een heel leuk dingetje van 1000,=. 5x100 Watt uitgangsvermogen. Verder natuurlijk Prologic/AC-3/DTS, etc etc. Met de Magnat 2000 (dacht ik) serie boxen en een surround setje.

Als je een stereoversterker wilt is dat denk ik wel te doen. Magnat boxen (800,=), heb je nog 700,= over voor een stereo receiver. Moet te doen zijn dacht ik zo.

P.S. Ja ik weet het, het is opschepperij, maar ik ben er zo blij mee. (alleen moet ik wel tot woensdag wachten voordat ik het op kan gaan halen :()

Verwijderd

Kenwood zuigt .. (ding was verrot na 1 week) :(

Verwijderd

Zeker doorsparen, anders krijg je er later spijt van.

En flippo-dealer> dit is gewoon een domme kortzichtige opmerking. Niet dat ik kenwood apparatuur heb ofzo, maar het is gewoon lame om een merk af te kraken vanwege 1 slechte ervaring...

• Evert
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Kan best, maar ik vind marantz of zo toch wel een beetje HEEL erg duur.

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Geen Marantz nemen. Het zijn redelijke versterkers. Maar als je ze vergelijkt met een Rotel van de zelfde prijsklasse of nog goedkoper dan is het naar mijn inzicht duidelijk. Als je voor 1500 gulden iets wil kopen raad ik een Rotel versterker aan en zelfbouw boxen. Dan is het best mogelijk om wat goeds te krijgen. Mijn verterker de Rotel RA970BX koste 900 piek. Mijn zelfbouw luidsprekers kwamen op 700 piek. Rotel heeft goede goekopere versterkers en er zijn ook goede zelfbouw luidsprekers te koop voor minder. Maar ga luisteren en beslis zelf.
http://www.speakerland.com/index.htm
http://www.remo.nl/main.htm
http://www.audioreview.com /
http://home.wxs.nl/~eeltjevr/audio_inleiding.htm
http://wssh.net/~wattsup/Audio%20related%20Site%20list.html

Verwijderd

Ik zit een beetje in geluid. Ga bij de serieuzere zaken (RAF, Correct) op een niet drukke dag (dus GEEN koopavond of zaterdag) luisteren met een eigen CD die je goed kent. Geef 2/3 de uit aan luidsprekers. Dat zijn de dingen die je hoort. Versterkers zijn tegenwoordig zo uitontwikkeld dat je vrijwel geen verschillen meer hoort. Hoewel een Sony van 399,- iets wolliger klinkt dan een high-end buizenbak van 30.000,- gulden. Succes !

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

bédankt mensen.
Even voor iedereen die zei dat ik moest doorsparen; tot hoeveel? ik hoef namelijk geen boxen tehebben die echt hard gaan.
Zelfbouwboxen begin ik niet aan, sorry. Dat verprutst ik zéker. Die tip van 2/3 boxen vind ik een goeie, zal ik aan denken.

En Auke, bedankt voor je links!

PolluX

Verwijderd

1500 voor 2 boxen is wel beschaafd denk ik?
Ze hoeven idd niet keihard te gaan, zolang ze maar zuiver geluid leveren en een mooi frequentiebereik hebben...toch?

Verwijderd

Topicstarter
Voor boxen + versterker....

is dat zelfbouwen moeilijk? heeft iemand er ervaring mee? ik las dat je die boxen zelf moet fine-tunen, dat lijkt me verschrikkelijk moeilijk...

als het allemaal meevalt ga ik ze tóch zelf bouwen ik las dat dat 50% van de prijs scheelde...

PolluX

Verwijderd

hallo pollie33

ik zelf ben vrij gevaardigt op he gebeid van boxen bouwen
Als je een stuk leest over boxen bouwen gaan ze staan lullen over de boxen formule en filters mijn motto is hou het simpel
dus je gaat een 2 weg systeem bouwen (3 weg is heel weinig volller maar toch een stuk duurder en moeilijker te maken )
je koopt eerst speakers dus
- 1 tweeter
- bipolinaire condesator
- 1 woofer
dan het hout ik bouw mijn boxen voornamalijk van mdf van een dikkte van 12mm dat is dik genoeg en niet duur en sterker dan spaanplaat
het ligt er aan wat voor woofer je hebt gekocht maar een gemiddelde van ongeveer 120 watt 4ohm (je kunt wel 8 ohm nemen maar dat ongelovelijk veel duurder en qua geluid verschilt het super weinig btw 8 ohm blaas je eerder eruit dan 4 ohm omdat 8 ohm veel lichter trilt dat wil zeggen dat hij minder stroom nodig heeft om harder te trillen dan 4 ohm ik spreek uit ervaring met 8 ohm speakers)
Met 120 watt geef je de woofer ongeveer zo'n 80 liter ruimte om de bass te versterken
ik heb auto speaker gebruik aangezien die super relax goed koop zijn en ze geven bij vrij weinig kast ruimte nog steeds een relaxte bass
als je nog wilt zien wat ik heb gebouwt heb moet je ff de topic wat voor "geluidssysteemen hebben de tweakers aan hun comp hangen" ofzo iets
o als je nog wat meer info wilt hebben mail met ff op buksbunny@yahoo.com
oke
ik hoop dat je wat wijzer bent geworden hier door
0

• Auke
  • Niet online
Het kan met zelfbouw allemaal veel simpeler. Ga gewoon naar zo'n zaak (Ik ga altijd naar speaker&co in Groningen) daar staan een 40 tal luidsprekercombinatie's. Ga daar een middag zitten en kies uit wat in jou budget het beste klinkt. Dan krijg je een tekening, luidsprekers, filter, en verdere benodigheden mee. Voor een bedrag extra krijg je compleet uitgezaagde mdf platen van minimaal 18 millimeter mee (12 is te dun naar mijn mening) Je hoeft dus dan alleen nog maar te lijmen te verfen, spuiten of wat je ook maar wilt en de speakers er in te zetten. Klaar. Voor een weekje 's avonds werk heb je voor veel minder een goede set luidsprekers. Wat Tha Jaguar doet kan met veel geluk goed klinken. Maar waarom zou je zo moeilijk doen en waarschijnlijk gewoon kut geluid krijgen. No offence Tha Jaguar :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

Jag

De vuistregel voor hoeveel geld je waaraan moet uitgeven is als volgt: (Speakers/Versterker/Cd-speler) 10:5:2,5
Dus in jouw geval 1000 voor de speakers en 500 voor de versterker. En verkijk je niet op vermogens!!! Audio apparatuur zit niet zo simpel in elkaar als een gloeilamp, en er wordt echt gigantisch gesjoemelt met de specs (er zijn wel richtlijnen voor, maar niet iedereen gebruikt die). De max SPL (Sound Pressure Level) die je kan halen wordt met name bepaald door de gevoeligheid van de speaker (frequentie afhankelijk!!), en daarna pas het max vermogen dat de versterker kan leveren en het max vermogen wat de speaker kan verduren. En dan reken ik niet het materiaal en grootte van de kamer mee. En het is natuurlijk ook niet zo dat een systeem dat een hogere max SPL kan leveren, ook beter klinkt!
Voor de versterker zal ik als ik jou was ff kijken naar wat ze in de aanbieding hebben, of voor een Denon gaan als je voor de "looks" gaat (ivm cd-speler).
Voor de speakers is het een heel ander verhaal. Die moet je echt horen. Het is namelijk heel smaak afhankelijk. Er zijn namelijk mensen die Bose mooi vinden klinken ;). Ik ben zelf een fan van B&W, en met mij vele anderen, maar anderen vinden het hoog te aggressief van B&W (zit wat in). Maar gewoon naar een goede winkel gaan waar je zelf zonder verkoper mag luisteren, met je eigen cd. En het liefst ook nog met de versterker die je gaat kopen. Waarschijnlijk zal je uitkomen bij een set vloerstaande speakers, die klinken meestal beter, en als je geen ruimte gebrek hebt, is dat meestal het beste. Veel succes, en al je gekozen hebt, moet je het resultaat maar posten in de thread "Wat hebben tweakers voor geluidssysteem aan hun comp hangen?"!

Jag

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Ik heb zelf ook speakerboxen gebouwd.. Bij conrad kun je een speakerset kopen, daar zit al een bouwbeschrijving bij.
't is zo ja dat er heel veel met de wattage wordt geknoeid. Rendement is ook erg belangrijk.
Je moet de behuizing het liefst van MDF maken (22 mm is prima), spaanplaat is veel moeilijker mee te werken en de klankeigenschappen van MDF zijn wat beter.
Nadeel is dat je de speakers niet eerst kan beluisteren (als je ze b.v. bij Conrad koopt)

Verwijderd

Zeker dat het verstandig is om als je echt een goeie installatie wilt, nog even te sparen.. Vooral op het gebied van speakers is het duidelijk dat voor de betere kwaliteit toch gewoon meer betaald moet worden. In versterkers maakt het allemaal niet zoveel uit.
Maar wat je ook doet, zorg er in ieder geval voor dat je goed luistert naar de speakers in combinatie met een goede versterker, liefst degene die je wilt gaan kopen. Op die manier kom je toch uit bij de speakers die je zelf het mooist vindt, en dat is zo ontzettend belangrijk.

Entil'zha

• Auke
  • Niet online
Ik zou eerst goede speakers gaan kopen. Dan naar een goede audiozaak gaan met de speaker die je hebt gekocht en als je het goed wil doen je cdspeler meenemen. Laat daar binnen je budget een aantal versterkers horen. En beslis. Want er zit echt wel verschil in versterkers. Ze hebben allemaal hun eigen klank en het maakt zeker verschil wat voor speakers je er aan hebt hangen.

Bij Eringa is dit na afspraak geen enkel probleem. En bij zulk soort zaken weet je dat je goed spul hebben en goede service.

http://www.eringa.nl
Pagina: 1