De vuistregel voor hoeveel geld je waaraan moet uitgeven is als volgt: (Speakers/Versterker/Cd-speler) 10:5:2,5
Dus in jouw geval 1000 voor de speakers en 500 voor de versterker. En verkijk je niet op vermogens!!! Audio apparatuur zit niet zo simpel in elkaar als een gloeilamp, en er wordt echt gigantisch gesjoemelt met de specs (er zijn wel richtlijnen voor, maar niet iedereen gebruikt die). De max SPL (Sound Pressure Level) die je kan halen wordt met name bepaald door de gevoeligheid van de speaker (frequentie afhankelijk!!), en daarna pas het max vermogen dat de versterker kan leveren en het max vermogen wat de speaker kan verduren. En dan reken ik niet het materiaal en grootte van de kamer mee. En het is natuurlijk ook niet zo dat een systeem dat een hogere max SPL kan leveren, ook beter klinkt!
Voor de versterker zal ik als ik jou was ff kijken naar wat ze in de aanbieding hebben, of voor een Denon gaan als je voor de "looks" gaat (ivm cd-speler).
Voor de speakers is het een heel ander verhaal. Die moet je echt horen. Het is namelijk heel smaak afhankelijk. Er zijn namelijk mensen die Bose mooi vinden klinken

. Ik ben zelf een fan van B&W, en met mij vele anderen, maar anderen vinden het hoog te aggressief van B&W (zit wat in). Maar gewoon naar een goede winkel gaan waar je
zelf zonder verkoper mag luisteren, met je eigen cd. En het liefst ook nog met de versterker die je gaat kopen. Waarschijnlijk zal je uitkomen bij een set vloerstaande speakers, die klinken meestal beter, en als je geen ruimte gebrek hebt, is dat meestal het beste. Veel succes, en al je gekozen hebt, moet je het resultaat maar posten in de thread "Wat hebben tweakers voor geluidssysteem aan hun comp hangen?"!
Jag