Toon posts:

CPU fan past snelheid niet meer aan...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een nieuwe pc gekocht ... een Intel P4 3.4, met 1024 Mb DDR2 RAM en een GeForce 6800Ultra. Wegens te hoge temperaturen en een zeer hard draaiende (en bijgevolg ook lawaaierige) CPU fan, heb ik besloten extra fans te steken. Om te beginnen achteraan een fan om de warme lucht af te voeren.
Zo gezegd, zo gedaan ... een stekker voor de voeding, en een stekkertje voor het moederbord (een asus). Ik zet men pc ingang, en wat merk ik ... wat een stilte! de temperaturen zijn stabiel, prachtig!
Volgende stap was de CPU is testen. Ik start 3D Mark05 op ... en laat hem zijn werk doen. Als dat afgelopen was, eens gaan kijken naar de temperaturen, en wat stel ik vast ... CPU 64°C!!! De CPU fan is niet sneller beginnen draaien, ondanks de enorm toegenomen temperaturen! Buiten het aansluiten van die extra fan is er dus nikske veranderd!
Ik denk bij mezelf: "wat als ik die extra fan nu is helemaal ontkoppel, en dan eens kijk of de CPU fan het wel normaal doet". Voila, opnieuw, zo gezegd, zo gedaan. Wat stel ik vast, weer blijft de CPU fan draaien tegen een constante 2700 toeren, terwijl hij vroeger geleidelijk veranderde (soms zelfs gaande tot 4800 toeren)!
Tja, wat nu? het kan stom klinken, maar ik heb geen goesting om mijne nieuwe pc al na een week te verkloten hé ... veel ken ik van al die toestanden niet, dus hopelijk kunnen jullie mij helpen.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 08:05
Je moet ff zeggen welk moederbord je precies hebt.

Met de meeste moederborden kan je in de bios kiezen of de fan zich aanpast aan de temperatur of niet. Bij AUS kan dat zeker. Ik heb een ASUS P4C800 De Luxe. Verder kan je in de bios met Qfan aangeven of hij constant sneller moet draaien of juist langzamer, 11/16 t/m 16/16.

Verder vind ik die 64 graden niet echt superhoog, mits dat bij volle belasting is. Lijkt mij wel als die waardes gehaald worden onder 3D2005. . Iets lager is mooi en meegenomen, maar mijn P4 (Northwood) op 3.4 Ghz haalde die temperaturen ook. Waarschijnlijk heb jij een iets hetere P4 Prescott. Ik heb nu andere pasta en een casefan. Hij komt nu niet meer boven de 60 graden. Dus check de airflow in je systeem. Dat is heel belangrijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Emos op 01-04-2005 11:04 ]

Emos

Verwijderd

Topicstarter
Het moederbord is een Asus P5GDC Deluxe. tis een vrij duur moederbordje ... en in de BIOS heb ik nikske veranderd (toch niet i.v.m. de instellingen van de fans).
Het is gewoon vreemd ... vroeger begon de CPU fan geleidelijk harder te draaien vanaf een 50°C. en nu, hoe hoog de temperatuur ook gaat, het blijft een constante snelheid.
Ik gebruik Asus Probe om alles in het oog te houden. ik heb ook eens Speedfan geinstalleerd, maar daar geraak ik langs geen kanten aan uit.

• Emos
Het zou natuurlijk kunnen dat de Qfan het gewoon niet nodig acht om de fan sneller te laten draaien, aangezien er door de extra koeler ook daadwerkelijk minder hitte in de kast is. Dus ik denk dat er niets aan de hand is en dat je kan genieten van een stiller systeem. Heb je trouwens een Northwood of een Prescott? De Prescott is iets heter dan de Northwood van origine. Ik neem ook aan dat de 64 graden stressed is en niet idle.

Check je bios nogmaals. Bij Qfan kan je de rotatie aanpassen. Zoals ik al zei 11/16 of constant volle snelheid 16/16.

Emos

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 15:21

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Ik heb hetzelfde moederbord en je moet idd in de bios instellen vanaf welke temp. hij weer op volle snelheid moet gaan draaien (dus niet de ratio zoals Emos uitlegd). De mijne gaat ook niet meer omhoog sinds ik Qfan heb ingesteld, bij opstarten gaat ie van hoog naar laag en blijft daar. Ik gebruik wel een Zalman 7700 koeler.

Oftewel "read the f#ckin manual"... ;)

@ Emos...de socket T (775) processors zijn nooit in northwoods geweest. Altijd Prescotts.

[ Voor 21% gewijzigd door Dukey op 01-04-2005 11:47 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• Emos
Djoekie ge hebt gelijk. Ik was iets te enthousiast. Denkend dat iedereen een coole Northwoord heeft zoals ik.. :9

Emos

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle raad ...
Ik denk wel dat ik iets te kritisch ben, sinds die nieuwe fan zit ik voor mijn Asus Probe alsof ik gehypnotiseerd ben. Het zal wel normaal zijn, aangezien de warme lucht nu sneller afgevoerd word.
In ieder geval, mercie Emos&Djoekie
Pagina: 1