Je kan het leven op meerdere manieren bekijken:
• wat wil ik later bereikt hebben/op terug kijken/gedaan hebben als ik doodga
• wat vind ik belangrijk om nu te doen - waar leef ik nu, op dit specifieke moment, (ja jij daar nu achter je computer, op die bureaustoel in een kamer in je huis, in de stad waar je woont, werkt, leeft of familie hebt, in een internetcafe of bij de buren?)
[disclaimer: sommige voorbeeldjes kunnen wat hard aankomen. Ik doe het met de beste bedoelingen. Voor wie geen zin heeft dit helemaal te gaan lezen, hieronder staan in het kort de 10 belangrijkste vragen die ik hieronder stel.]
Ik vind het zelf wel belangrijk om daar naar te kijken. Hoe vaak hoor je niet: "
Hij had zijn leven overzien en schrok zich lam" Ik denk dat je gewoon af en toe even moet denken (op welk tijdstip dan ook) "
Waar de fok ben ik nu eigenlijk mee bezig" Je conclusie kan dan zijn dat je je zeer vermaakt met een paar vrienden en een biertje. Voor later heb het weinig nut, maar je vermaakt je perfect. Nou, is leuk, gaan we weer verder.
Een andere conclusie kan zijn, dat je je terwijl je vet overwerkt met een klant zit te bellen, dat je een heleboel geld aan het verdienen bent, wat je eigenlijk 'niet nodig hebt'. Misschien moet je wat minder werken/meer vrije tijd, etc. Zo kun je veel bewuster leven. Ik denk zelf met een hoop meer inhoud. Je deel je leven nuttig in en zult waarschijnlijk goed met je wereld kunnen opschieten (je denkt in een halfdronken bui: waarom ben ik die jongen eigenlijk verrot aan het slaan?)
Daarna kun je nog gaan kijken: Wat voor nut heeft dit leven op de lange duur, je wilt misschien kunnen genieten van een goed pensioen, dus zit je nu allerlei geld in je verzekering te pompen. Bedenk wel, dat dat heel leuk is voor later, maar als het ten koste gaat van nu.. Je kunt 30,40 jaar geld in je pensioen pompen, er dan een jaar van genieten (als je zover komt) en dan de pijp uitgaan. Heb je je halve leven krom gelegen om 1 jaar mooi te kunnen leven. Wat heb je bereikt? 1 blij en 30 vervelende jaren? (het zal vast wel wat minder extreem zijn, maar als voorbeeld)
Of je hebt 100 'vrienden/bekenden/maten' die je vaak ziet en goed mee op kan schieten. Zullen die er zijn als je ze ECHT nodig hebt? Als je zonder hun hulp je niet meer kan bewegen omdat je bij een ongeluk het je benen kwijt bent geraakt? of dat je op school niet echt lekker gaat en echt hulp MOET hebben om het jaar te halen? of als je onder diezelfde auto als zonet op sterven ligt, zijn jou 'laatste dingen die jij in dit leven wilt' veilig bij die persoon? zou hij doen wat je vraagt? Zal die vriend je onderdak bieden als je geen huis meer hebt? Zal die je ondersteunen als je zwak bent (ff heeeeeeel acedemisch / theologisch / theoretisch gezegd)? Ik wil hiermee niet zeggen dat al je vrienden zo moeten zijn, ff aankaarten of je wel iemand hebt om naar toe te gaan als je ergen mee zit (vriendin/vrouw/levensgezel niet meegerekend)
Om nog ff verder te gaan, (we moeten het diep houden), wat betekend het leven voor je. Wat doe je op dit moment dat je onmisbaar (voor de personen om je heen, de mensheid, familie, jezelf!) onmisbaar maakt? Leef je met een doel? zo ja, hoe belangrijk is dat doel? wat betekend het voor je, op korte en lange duur. Zou je zonder dat doel kunnen?
Leef je zonder doel? wat geeft je leven dan inhoud? Leef je van dag tot dag of plan je alles vol?
Wat is in het leven belangrijk voor je?
Geloof, levensovertuiging, visie:
Wat voor invloed heeft je geloof op het leven? Is het belangrijk of is het maar 'voor het geval dat God echt bestaat, toch maar een beetje geloof in mn leven'? Geloof je in een hemel/leven hierna? wat denk je dat je moet doen om daarvoor in aanmerking te komen? doe je dat? zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom weet je zeker dat dat gebeurd?
Geloof je niet?: Wat moet de mensheid na jou dood aan je hebben gehad?
En tenslotte: Denk vaak over dat doel na, verandert dat denken de manier waarop je leeft?
---------------------------------------------------------------------------------------
Hieronder in het kort nog de 10 (belangrijkste?) vragen van je leven:
- 1) Waar de ben ik nu eigenlijk mee bezig op dit specifieke moment? (en dan niet met iets simpels komen als 'replyen op het topic)
- 2) Wat voor nut heeft dit leven op de lange duur?
- 3) Zullen je vriend(en) er zijn als je ze ECHT nodig hebt?
- 4) Wat betekend het leven voor je?
- 5) Wat doe je op dit moment dat je onmisbaar (voor de personen om je heen, de mensheid, familie, jezelf!) onmisbaar maakt?
- 6) Leef je met een doel?
-hoe belangrijk is dat doel?
-wat betekend het voor je, op korte en lange duur?
-zou je zonder dat doel kunnen?
-leef je zonder doel: wat geeft je leven dan inhoud?
-leef je van dag tot dag of plan je alles vol? - 7) Wat is in het leven belangrijk voor je?
Wat voor invloed heeft je geloof op het leven?- 9) Wat denk je dat je moet doen om voor de hemel/het leven hierna in aanmerking te komen?
-doe je dat?
-----zo nee, waarom niet?
-----zo ja, waarom weet je zeker dat dat gebeurd?
-geloof je niet: Wat moet de mensheid na jou dood aan je hebben gehad? - Denk vaak over het doel van je leven na?
-verandert dat denken de manier waarop je leeft?
---------------------------------------------------------------------------------------