Toon posts:

[kosten] Game server constant aan

Pagina: 1
Acties:
  • 483 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen :P

Zit even met een probleem, mijn huisgenoot heeft 24 uur per dag een gameserver hier aan te staan (volgens mij p500-1000) die dus constant 3 CoD servers heeft te draaien die eigenlijk ook wel constant draaien, bak draait dus wel zonder monitor (en muis etc), maar nu heeft mijn huisgenoot mij gezegd dat het ongeveer 30 euro kost om die bak 1 jaar draaiende te hebben in huis (wat ik nogal moeilijk vind te geloven nadat ik al de topics hierop doorgespit heb) zouden jullie misschien een goede prijsindicatie voor mij kunnen geven? of kijken of die van mijn huisgenoot klopt? (ben geen technisch rekenwonder, en weet dus niet wat alles trekt) Onze stroomprovider = essent.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hang er een wattmeter tussen en reeken aan de hand daarvan uit wat het verbruik is en wat het kost.

zeker zonder info over die bak is het niet teberekenen.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-02 22:14

BoAC

Memento mori

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Daar zijn al erg veel topics over geweest..... volgens mij is het eerder 100 euro dan 50... maar nogmaals, hangt af van de hvh watt die de server verstookt...
Bij mij wel?

[ Voor 34% gewijzigd door Spyro_the_Dragon op 01-04-2005 09:58 ]

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Tofu
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10-2024
Je moet toegang hebben in SG

Verwijderd

Topicstarter
kan er ook niet inkomen idd :)
Terw_Dan schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 09:55:
Hang er een wattmeter tussen en reeken aan de hand daarvan uit wat het verbruik is en wat het kost.

zeker zonder info over die bak is het niet teberekenen.
Die kast zit dicht, maar jullie mogen van mij uitgaan van de minimale eisen die nodig zijn om een[ gameserver te draaien (proc. = iig p3, 500) en heb geen wattmeter, en ga er ook niet een hier speciaal voor kopen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 10:02 ]

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
conclusie van dat topic: 200W voeding trekt misschien 75-100w

100 watt * 24 uur * 365 dagen = 876 KWh * 0,18 euro per KWh = 157 euro per jaar

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

Topicstarter
Spyro_the_Dragon schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 10:04:
conclusie van dat topic: 200W voeding trekt misschien 75-100w

100 watt * 24 uur * 365 dagen = 876 KWh * 0,18 euro per KWh = 157 euro per jaar
*Update specs:

p3 500 mhz
downgeklocked op 300 mhz
300watt voeding
en proc wordt dus wel constant belast door gameservers he :)

en alvast tx voor info again ;)

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik heb het allemaal erg grondig uitgezocht, omdat ik ook een paar servers draaide en stroomrekening hoog was. Ik werk bij een adviesbureau dat o.a. dit soort dingen voor bedrijven onderzoekt (stroomkosten e.d.). Allemaal doorgemeten en verschillende literatuurbronnen geraadpleegd (van Senter/Novem en de Consumentenbond) en het aan een paar adviseurs hier gevraagd.

Grote servers met SCSI-disken die geen ACPI kennen (dus gewoon veel stroom trekken) met een voeding van 240 Watt (=Compaq Prioliant ML350 G2) gebruiken ongeveer 90 Watt. Een thuisserver (Compaq Deskpro PIII 733MHz met drie ATA HDD's erin, webserver, mailserver met spam- en virusfiltering, FTP-fileserver, enz. enz.) met een voeding van 240 Watt gebruikt ongeveer hetzelfde.

Ik heb gemeten met een Watt-meter van Conrad ("Energiekostenmeßgerät") gedurende een normale werkdag en de waarden afgerond naar hele getallen. Het werkelijke gebruik schommelt ongeveer 3-4 Watt boven de 90 en onder de 90 Watt, vandaar dat ik gerekend heb met 100 Watt.

Probleem is dat het extreem lastig is om precies uit te rekenen wat zoiets kost, omdat je energierekening is opgebouwd uit een groot deel statische kosten en een klein deel variabele kosten. Je kan dus niet stellen dat 1 kWh €0,18 kost.

Mijn conclusie is dat het draaien van een server die altijd aan staat, ongeveer € 50 per jaar kost. Je reboot het ding, sluit soms een monitor aan, energiekosten fluctueren, en er zijn talloze andere variabelen waar je rekening mee moet houden. Ik reken met € 50 per jaar en volgens mij klopt het redelijk want het klopt met de andere dingen die ik van mijn energierekening had uitgerekend.

Natuurlijk kan ik me vergissen, maar volgens mij klopt het redelijk :)

/Edit:
Dat Energiekostenmeßgerät, daarin kan je trouwens een aantal centen (tot drie cijfers achter de komma) instellen als stroomkosten. Twee bedragen: een voor dag- en een voor nachttarief. Die heb ik eens een maand lang aan m'n server gehangen en de uitkomst bevestigde mijn berekening (ongeveer).

Wat erg veel uitmaakt, is hoeveel harddisken er in je server zitten. De maximale stroomuitgave (bv. 240 Watt, 350 Watt of 400 Watt) van je voeding is irrelevant voor het werkelijke stroomverbruik (behalve dat je daar natuurlijk niet boven kan komen.. duh).

[ Voor 15% gewijzigd door CmdrKeen op 01-04-2005 10:22 ]

Bloed, zweet & koffie

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

SilentSimon

Have you been hopped?

hij wordt alleen savonds belast emiel ;) overdag it er niemand op en zit ie uit zn neus te vreten

Verwijderd

Topicstarter
Vilenin schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 10:18:
Ik heb het allemaal erg grondig uitgezocht, omdat ik ook een paar servers draaide en stroomrekening hoog was. Ik werk bij een adviesbureau dat o.a. dit soort dingen voor bedrijven onderzoekt (stroomkosten e.d.). Allemaal doorgemeten en verschillende literatuurbronnen geraadpleegd (van Senter/Novem en de Consumentenbond) en het aan een paar adviseurs hier gevraagd.

Grote servers met SCSI-disken die geen ACPI kennen (dus gewoon veel stroom trekken) met een voeding van 240 Watt (=Compaq Prioliant ML350 G2) gebruiken ongeveer 90 Watt. Een thuisserver (Compaq Deskpro PIII 733MHz met drie ATA HDD's erin, webserver, mailserver met spam- en virusfiltering, FTP-fileserver, enz. enz.) met een voeding van 240 Watt gebruikt ongeveer hetzelfde.

Ik heb gemeten met een Watt-meter van Conrad ("Energiekostenmeßgerät") gedurende een normale werkdag en de waarden afgerond naar hele getallen. Het werkelijke gebruik schommelt ongeveer 3-4 Watt boven de 90 en onder de 90 Watt, vandaar dat ik gerekend heb met 100 Watt.

Probleem is dat het extreem lastig is om precies uit te rekenen wat zoiets kost, omdat je energierekening is opgebouwd uit een groot deel statische kosten en een klein deel variabele kosten. Je kan dus niet stellen dat 1 kWh €0,18 kost.

Mijn conclusie is dat het draaien van een server die altijd aan staat, ongeveer € 50 per jaar kost. Je reboot het ding, sluit soms een monitor aan, energiekosten fluctueren, en er zijn talloze andere variabelen waar je rekening mee moet houden. Ik reken met € 50 per jaar en volgens mij klopt het redelijk want het klopt met de andere dingen die ik van mijn energierekening had uitgerekend.

Natuurlijk kan ik me vergissen, maar volgens mij klopt het redelijk :)

/Edit:
Dat Energiekostenmeßgerät, daarin kan je trouwens een aantal centen (tot drie cijfers achter de komma) instellen als stroomkosten. Twee bedragen: een voor dag- en een voor nachttarief. Die heb ik eens een maand lang aan m'n server gehangen en de uitkomst bevestigde mijn berekening (ongeveer).

Wat erg veel uitmaakt, is hoeveel harddisken er in je server zitten. De maximale stroomuitgave (bv. 240 Watt, 350 Watt of 400 Watt) van je voeding is irrelevant voor het werkelijke stroomverbruik (behalve dat je daar natuurlijk niet boven kan komen.. duh).
tx voor info :) als op de essent pagina de kwh prijs het weer prima doet kan ik van slag, iedereen bedankt voor info btw!

Verwijderd

Topicstarter
SilentSimon schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 10:21:
hij wordt alleen savonds belast emiel ;) overdag it er niemand op en zit ie uit zn neus te vreten
das niet waar :) zitten vaak genoeg mensen tot 2-3 uur te spelen ;)

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32

SilentSimon

Have you been hopped?

snachts dan :/ overdag zit er vrijwel niemand op

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Oh ja, mocht je dus kosten willen besparen, kijk dan of je enkele kleine harddisken kan vervangen door één grote, dat scheelt echt een slok op een borrel. In een jaar is dat natuurlijk niet te merken (want met de fysieke levensduur en de terugverdientijd is het niet binnen drie jaar rendabel om er een nieuwe harddisk voor te kopen) maar als je er toevallig een hebt liggen, is het de moeite waard.

Ook scheelt het als je je harddisk uit laat gaan (ACPI, APM) als je server niks te doen heeft. Nadeel is dan dat je client even moet wachten als de server aangesproken wordt voor het eerst na een lange idle-time.

Het is doorgaans een goed idee om een oude laptop als server te gebruiken. Voordeel is dat een laptop veel minder stroom verbruikt dan een desktop of server en dat er al een UPS (accu!) in zit :)

Bloed, zweet & koffie

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 27-08-2024

hesselim

it wasn't me

Omdat je niet in SG kan zal ik de belangrijkste post ff voor je quoten:
tomatoman Geplaatst op donderdag 10 maart 2005 02:01

quote:
Part schreef op woensdag 09 maart 2005 @ 23:07:
Die € 0,0595 is alleen de stroom die Nuon berekent.
Daar komt nog bij de netwerkkosten en de Energiebelasting.

Hier kost een kWh:
0,046 (Essent)
0,038 Netwerkkosten
0,0654 Energiebelasting
Totaal 0,1494 excl BTW
Met de BTW 0,18 euro

1kWh = 0,18 euro (Verbruik/netwerkkosten/energiebelasting)

Dus elke watt is 0,001kW x 24 uur x 365 dagen = 8,76 kWh
8,76 x 0,18 = 1,58 euro
Het vermogen van je server x 1,58 geeft je de extra kosten per jaar.
Dit is zonder de vaste kosten.

Aanvulling door tomatoman:
Deze berekening even aanpassen voor mensen met een dubbeltariefmeter en levering door Eneco (welke energieleverancier maakt maakt vrijwel geen verschil).

levering elektriciteit (normaal tarief): 0,0567
levering elektriciteit (laag tarief): 0,0251
energiebelasting (tariefonafhankelijk): 0,0653
energietransport (normaal tarief): 0,0442
energietransport (laag tarief): 0,0150
BTW over alle bedragen: 19%

Normaal tarief betaal je doordeweeks tussen 7:00 en 23:00, dat is 5 x 16 = 80 uur per week. Laag tarief betaal je doordeweeks tussen 23:00 en 7:00 en in het weekend, dat is 5 x 8 + 2 x 24 = 88 uur per week.

Prijs per kWh
normaal tarief: (0,0567 + 0,0653 + 0,0442) x 1,19 = 0,1978
laag tarief: (0,0251 + 0,0653 + 0,0150) x 1,19 = 0,1254
gemiddeld over een hele week: 80/168 x 0,1978 + 88/168 x 0,1254 = 0,1599

Je betaalt dus 20 cent per kWh overdag en 12,5 cent in de daluren. Gemiddeld geeft dat 16 cent.

Prijs per Watt per jaar
De prijs per Watt is: 0,001 kWh x 24 uur x 365,25 dagen x [prijs per kWh] [EUR]

normaal tarief: EUR 1,73 x [vermogen in Watt]
laag tarief: EUR 1,10 x [vermogen in Watt]
gemiddeld over een jaar (bij full-time bedrijf): EUR 1,40 x [vermogen in Watt]

Tijd voor een mooie tabel.

Opgenomen vermogen
(aan lichtnetzijde van trafo)
[W]
Elektriciteitskosten per jaar als server 24x7 aan staat
Bij enkeltariefmeter
[EUR]
Bij dubbeltariefmeter
[EUR]
30 (Via Epia 1 GHz) 51,90 42,00
50 (Shuttle SN45, Athlon XP 2600+) 86,50 70,00
80 138,40 112,00
100 173,00 140,00
150 259,50 210,00

Conclusies:
1. Een wat duurdere maar stroombesparende processor verdien je in een server snel terug.
2. De echte tweaker kan niet zonder nachtstroom
Dit lijkt me overigens goede informatie om op te nemen in een FAQ

[ Voor 10% gewijzigd door hesselim op 01-04-2005 11:59 ]

System Specs

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Das een mooie tabel. Ik denk echter dat mijn conclusie juist is. Dus óf ik vergis me ergens grondig (wat helemaal niet ondenkbaar is) óf Tomatoman vergist zich grondig.

Het valt mij op dat Tomatoman erg overtuigd is van het stroomtarief dat hij hanteert, terwijl ik er de grootste moeite mee had om achter het tarief te komen. Iedereen (nou ja, de Consumentenbond en ik recentelijk ook) gaat uit van een gemiddeld stroomtarief van €0,18/kWh. Die twee cent zal het grote prijsverschil per jaar niet verklaren.

Nu sta ik niet bekend om mijn goeie rekenkundige eigenschappen, dus eigenlijk denk ik dat Tomatoman gelijk heeft, maar hoe bereken in je vredesnaam die tarieven? Een heel groot gedeelte van je stroomrekening is namelijk statisch. Je betaalt verder erg ondoorzichtige transportkosten. Een telefoontje naar Eneco ("Zo doen wij dat!") leert mij dat Eneco zelf toegeeft dat je niet achter het werkelijke tarief kan komen per kiloWatt en dat veel klanten daar een flink probleem mee hebben.

Herziening van mijn conclusie dus: geloof Tomatoman. En leg mij even uit hoe je het tarief berekent. Totaalbedrag / x kWh gaat dus niet op!

Bloed, zweet & koffie

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:06
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 10:07:
p3 500 mhz
downgeklocked op 300 mhz
300watt voeding
Op een 300mhzer kan je toch geen 3 cod gameservers draaien, tenzij er maar max 4 man inkunnen ofzo...

• hesselim

hesselim

it wasn't me

@Vilenin

De berekeningen van tomato zijn opzich wel goed. Houd er wel rekening mee dat stroomkosten PER leverancier verschillend zijn. Bovendien wijzigen de stroomkosten de laatste tijd nogal i.v.m. de olieprijs.

De juiste info kan je gewoon van je energie factuur halen die je zo nu en dan krijgt of kijk ff op de website (telefoon?) van de betreffende leverancier.

Edit:
De volledige berekening van de stroomkosten staat in de quote boven de tabel. Als je de berekening vanaf het stukje "aanvulling door tomatoman" volgt en de gegevens van de factuur en de gegevens die je gemeten hebt met de stroom-meet-o-maat-a-la-conrad oi.d. invult, dan kom je aardig in de buurt van je werkelijke verbruik.

Je hebt natuurlijk altijd momenten dat je pc minder verbruikt of dat hij een tijdje uitstaat ivm vakantie oid

[ Voor 41% gewijzigd door hesselim op 01-04-2005 12:30 ]

System Specs

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Hesselim, reken jij dan eens uit wat een Watt bij Eneco kost, want rekenen kan ik niet, maar zoeken wel :P Uiteindelijk word je naar een vage tabel bij de stroomtransporteur verwezen waar niemand iets van snapt.

/edit:
Deze waarden dus:
energietransport (normaal tarief): 0,0442
energietransport (laag tarief): 0,0150
Dat was het grootste probleem.

[ Voor 29% gewijzigd door CmdrKeen op 01-04-2005 12:30 ]

Bloed, zweet & koffie

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 12:27
Icey schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 12:16:
[...]

Op een 300mhzer kan je toch geen 3 cod gameservers draaien, tenzij er maar max 4 man inkunnen ofzo...
Ik vind het ook knap... 2x 20 slot ofzo wil net op een 2800+ of 3000+ a64 met een klein 12 slotje erbij...

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• hesselim

hesselim

it wasn't me

@Vilenin

Tja, dit staat dus alleen op je energie rekening als je een hoog en laag tarief hebt. Dit moet je speciaal aangeven bij je energie leverancier. Bovendien moet je een speciale meter in je meterkast hebben of aan laten leggen als je hier gebruik van wilt maken.

Ik denk dat er genoeg informatie is gegeven op de vraag van de Topic Starter en ik denk dat hij nu wel uit de voeten kan en zijn kostenplaatje kan maken.

Edit:
Ja hallo :O ik ga niet alles voorkauwen he. Er zijn genoeg gegevens in mijn eerdere post gegeven om een duidelijk kostenplaatje te maken. (overigens met alle credits naar tomatoman )
De TS zal toch wat initiatief moeten tonen, anders ben ik bang voor een slotje

[ Voor 26% gewijzigd door hesselim op 01-04-2005 12:59 ]

System Specs

Verwijderd

Kosten van een Server/PC

Heb bij mijn server een kostenmeter hangen:

Gemiddeld verbruik, 135 watt
Energieprijs: http://www.essent.nl/esse...iciteit/info/tarieven.jsp

KeuzeTarief
kWh tarief Standaard: 6,35 cent per kWh
Heffing: 1 - 10.000 kWh 8,32 cent per kWh
Totale prijs per kWh: 14,67 cent per kWh

Hier zitten dus geen basiskosten in verwerkt van € 17,85
Geen heffingkorting energiebelasting (per jaar) - € 230,86
Wat de er zijn meer verbruikers dan alleen de server.

Berekening

135 x 24 x 365 = 1182600 Watt per jaar.
1182600/1000 x 0,1467 = 173,49

Kosten van energie voor server per jaar: € 173,49

Dit zijn de stroomkosten van de server bij een gemiddelde belasting van 135 watt en op basis van een veelvoorkomend Essent energie pakket.
Pagina: 1