"Flikkerende" beelden (9800PRO met Liteon 17" CRT)

Pagina: 1
Acties:

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-08 22:16
Ik zit een beetje met het volgende:

Het lijkt alsof mijn beeldscherm horizontaal verdeeld is in 5 of 6 stukken die afzonderlijk van elkaar met een miniem verschil (<0,5 ms) bewegen. Dit is voornamelijk het geval bij snelle beelden (bijv het snel met je muis bewegen in HL2 of FarCry). Het is niet zwaar irritant (vanwege het zeer kleine tijdsverschil) maar ik zie het wel (en stoor me er dus toch wel een btje aan...).

Specs: P4 2,4 Ghz met 2 x 512 MB (PC2100)
Mobo Intel D845GBV
Sapphire 9800 PRO 128 MB met Zalmann VF700Cu
Driver kaart: Catalyst 5.3
Apperture Size op 256 MB
Systeem is ongeveer 2,5 jaar geleden aangeschaft. Mobo, chipsets ed zijn
voorzien van de laatste drivers en de kast schoon (geen stof ed)

Wat ik al heb gebrobeerd:

-Oude driver verwijderd (met drivecleaner pro) en weer geinstalleerd: geen effect
-Oude driver verwijderd (met drivecleaner po) en oudere (5.2) geinstalleerd: geen effect
-Monitor (nu 1024 x 768, 32bit op 85 Hz) op andere resolutie en frequentie: geen effect
-Dit is de tweede 9800 PRO, ook de vorige had het probleem dus daar ligt het niet aan.
-Apperture Size op 128 of 256 MB maakt geen verschil
-375 core en 675 mem (stock): geen verschil
-472 core en 772 mem: geen verschil (kaart wordt niet heet)
-24 uur memtest: geen errors
-uitschakelen van alle lopende programma's: geen effect
-uitschakelen van hardware ivm voeding (PSU 300W) geen effect
-taakbeheer geeft aan dat ik niet het maximale geheugen heb bereikt
-lagere instellingen in 3D (bijv alles op medium): geen effect
-temparatuur CPU 49 C stressed (na 3uur CPU burn in), system 38C dus koelingsprobleem is het
niet.
-Het maakt ook geen verschil of de Zalmann er op zit of de originele.
-Het lijkt geen 3D probleem want tijdens het opstarten van bij Farcry (ubisoft-logo) wat geen 3D is heeft hij het ook. Ook in WMP10 heeft hij het probleem.

In de FAQ heb ik het niet kunnen vinden. Er staat wel iets of het probleem met de refreshrates. De oplossingen die daar staan heb ik al geprobeerd: geen effect.
Op de site van Liteon kan ik mijn monitor niet vinden voor de laatste driver.

Wie o wie heeft er een oplossing of weet wat het probleem kan zijn |:(

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 16:37

Shunt

Boe

vsinc aan of uit zetten voor opengl of direct3D. kijken wat het beste efect geeft.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Edje040
Shunt schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 11:44:
vsinc aan of uit zetten voor opengl of direct3D. kijken wat het beste efect geeft.
Staat nu uit...

Scheelt dat dan denk je? Als ik hem aanzet belast dit dan de kaart meer?

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-07 22:33

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Hee, dat probleem heb ik ook met mijn MSI Ti4200...
Topic even bijhouden dus... ik heb het ook geprobeerd met vsync uit/aan, maar tevergeefs :(

[ Voor 48% gewijzigd door DaViDoViTsCh op 01-04-2005 18:25 ]

Ici kann uw Werbung staan

• Smht
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 04-01 10:50
Staat je TV Out uit?

Zomaar een gokje hoor

Intel Core i7-4790, 16GB DDR3-1600, 512GB SSD, GTX2060

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Op de site van Liteon kan ik mijn monitor niet vinden voor de laatste driver

en welke is dat dan ?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Edje040
chucky666 schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:30:
Op de site van Liteon kan ik mijn monitor niet vinden voor de laatste driver

en welke is dat dan ?
Volgens Everest:

Monitor Naam
Lite-On/Litronic C1770NSL/T

• Edje040
Smht schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:27:
Staat je TV Out uit?

Zomaar een gokje hoor
Nee..staat aan..en werkt ook

• Edje040
Dat aanzetten van de VericalSync lijkt te werken...kweet alleen niet wat ik
het beste kan kiezen: "Default On" of "Always On"

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Edje040 schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 18:39:
[...]

Volgens Everest:

Monitor Naam
Lite-On/Litronic C1770NSL/T
check je mail.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Edje040
mmmm........geen verschil.....vertical sync always on werkt wel...

maar nu kom ik niet meer boven de 50 fps...hoe kan dat nu weer?????
ook als ik de vertical sync op "off" zet... :(

• Edje040
Edje040 schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:07:
[...]

mmmm........geen verschil.....vertical sync always on werkt wel...

maar nu kom ik niet meer boven de 50 fps...hoe kan dat nu weer?????
ook als ik de vertical sync op "off" zet... :(
Ook al installeer ik de drivers opnieuw......wat is er nu weer aan de hand????

Tijdens 3DMark 03 haalde ik eerst sons 200 fps..nu max 50!
Ook bij ATI-tool mer de 3D-rendering max 50....

Kan er een ingebouwde beveiliging of maximering opgezet zijn door een of ander progje?

Wie weet raad?

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 12:22
Ga naar www.google.com en zoek even op wat die 'vertical sync' doet en je hebt je antwoorden :)

• Edje040
bartvb schreef op zondag 03 april 2005 @ 22:52:
Ga naar www.google.com en zoek even op wat die 'vertical sync' doet en je hebt je antwoorden :)
oke...kheb gekeken..maar dan zou het toch ook zo moeten zijn dat als ik het zaakje weer op "off" zet dat het weer een hoge fps zou moeten geven?...

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-08 12:22
True. Overigens krijg je die 50 fps met vsync aan alleen als je je monitor op 100Hz hebt staan. Volgensmij trekt 3DMark zich ook niets aan van je vsync settings. Weird. Heb je nog meer dingen veranderd behalve het opnieuw installeren van je drivers en het aanpassen van die vsync setting?

• Edje040
bartvb schreef op maandag 04 april 2005 @ 12:09:
True. Overigens krijg je die 50 fps met vsync aan alleen als je je monitor op 100Hz hebt staan. Volgensmij trekt 3DMark zich ook niets aan van je vsync settings. Weird. Heb je nog meer dingen veranderd behalve het opnieuw installeren van je drivers en het aanpassen van die vsync setting?
Nee niets veranderd verder..Mij monitor staat overigens op 85 Hz. Bedenk me wel dat ik de Catayst 5.3 wel opnieuw geinstalleerd heb maar mijn AtiTool niet....wellicht heeft het daar mee te maken..

Anders weet ik het niet. Ik heb verder niets gedaan. Het is op zich geen groot probleem want of het 50fps is of 90 fps dat zie je volgens mij op CRT toch niet...wel dan?

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Heb je al een andere monitor geprobeerd? Dat kan namelijk ook nog het probleem zijn (je gebruikt dan natuurlijk wel andere drivers, dus om het totaal uit te sluiten dat het aan drivers ligt, zou je eens iets onder dos of knoppix kunnen proberen).

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
zegt windows dat je monitor op 85hz draaid of je monitor zelf (via menu)?
want windows liegt soms dat tie barst wat refresh betreft. zeker als DCC aan staat en je hebt force refresh niet aan staan. en al helemaal als je je spelen speelt op een andere res als je je desktop hebt staan.
een idee zou zijn om reforce (prog) te proberen. die stelt geforceerde refreshes in voor je monitor afhankelijk van wat hij aan kan(dcc moet dan wel uit staan)
zo kan heb je ook in games een optimale refresh hebben zelfs als die in een andere resolutie speelt als je desktop.

@ mr wizard (hier onder) : ik dacht lichtelijk hetzelfde met je noobs comment maar het was nog niet bij me opgekomen om het daadwerkelijk ook op te typen.
zorgt meestal niet voor de beste reacties en wat je zelf op typed word meestal ook minder serius genomen.
als je mensen persee noobs wilt noemen zet er dan iniedergeval een :P bij ofzo.

[ Voor 29% gewijzigd door Countess op 04-04-2005 15:42 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Verwijderd

Mag ik even tussen alle mensen hier komen en een hardgrondig woordje uiten tegen uwes alles....N00BS

Het probleem dat jij beschrijft is het geval Vsync. Wat er gebeurt is dit. Je monitor ververst zich een vast aantal keer per seconde. Doe hoeveelheid van verversingen per seconde is gelimioteerd door je beeldbuis. Bij 85 Hz ververst het beeld 85 keer per seconde. Als je een FPS hoger dan 85 hebt kan je monitor de verschillende beelden niet bijhouden en moet deze dus je beeld in stukjes bijwerken. hierdoor krijg je het stukken effect. Door in je drivers Vsync op altijd aan te zetten zal de driver van je ati kaart de refreshrate uitlezen en op elke D3D aplicatie en openGL aplicatie een maximum frames van 85 per seconde toepassen waardoor de vertekening van het beeld niet meer optreed. Persoonlijk heb ik nooit last van die stukken in men scherm, ze zijn echt in no time weer weg en je gameplay gaat er niet op achteruit. Vsync op altijd aan zetten kost de PC wel HEEL VEEL power. Sommige engines zijn namenlijk niet gebouwd op Vsync aan of uit.
In windows XP(kneem ff aan dat je dit hebt) Dan zit er een leuke bug in die er voor zorgt dat je monitor altijd 60 Hz refresh rate heeft. En tenzij je dit hebt gefixed zal de rresfresh rate 60 hz zijn. Ook al zegt je PC anders. Dat je dan 50 FPs hebt zal wel aan de ATI drivers liggen. Maar ik zou dit niet als een probleem zien en meer als een zeggen. Hoe meer Vsync problemen je hebt hoe hoger je FPS hoe beter het spel loopt.

Hierbij de les basiskennis over GFX kaart termen van vandaag...

(Xcuses voor taalvoutjes :) ik ben geen kei in nederlands :P)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08 16:37

Shunt

Boe

Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:32:
Mag ik even tussen alle mensen hier komen en een hardgrondig woordje uiten tegen uwes alles....N00BS

Het probleem dat jij beschrijft is het geval Vsync. Wat er gebeurt is dit. Je monitor ververst zich een vast aantal keer per seconde. Doe hoeveelheid van verversingen per seconde is gelimioteerd door je beeldbuis. Bij 85 Hz ververst het beeld 85 keer per seconde. Als je een FPS hoger dan 85 hebt kan je monitor de verschillende beelden niet bijhouden en moet deze dus je beeld in stukjes bijwerken. hierdoor krijg je het stukken effect. Door in je drivers Vsync op altijd aan te zetten zal de driver van je ati kaart de refreshrate uitlezen en op elke D3D aplicatie en openGL aplicatie een maximum frames van 85 per seconde toepassen waardoor de vertekening van het beeld niet meer optreed. Persoonlijk heb ik nooit last van die stukken in men scherm, ze zijn echt in no time weer weg en je gameplay gaat er niet op achteruit. Vsync op altijd aan zetten kost de PC wel HEEL VEEL power. Sommige engines zijn namenlijk niet gebouwd op Vsync aan of uit.
In windows XP(kneem ff aan dat je dit hebt) Dan zit er een leuke bug in die er voor zorgt dat je monitor altijd 60 Hz refresh rate heeft. En tenzij je dit hebt gefixed zal de rresfresh rate 60 hz zijn. Ook al zegt je PC anders. Dat je dan 50 FPs hebt zal wel aan de ATI drivers liggen. Maar ik zou dit niet als een probleem zien en meer als een zeggen. Hoe meer Vsync problemen je hebt hoe hoger je FPS hoe beter het spel loopt.

Hierbij de les basiskennis over GFX kaart termen van vandaag...

(Xcuses voor taalvoutjes :) ik ben geen kei in nederlands :P)
:O

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Verwijderd

Dat zeg ik, men wil niet luisteren 8)7

Gaat ook moeilijk want het staat geschreven :7

• Edje040
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 17:40:
Dat zeg ik, men wil niet luisteren 8)7

Gaat ook moeilijk want het staat geschreven :7
Oh..ik wel best luisteren hoor! De oplossing van vertical sync werkt ook wel....

Trouwens...ik ben een noob ja...maar zijn we niet allemaal zo begonnen? En waar blijft anders het
bestaansrecht van deze site? :)

Maar goed...ik begrijp je. Wat bedoel je trouwens met "heel veel power"? van de CPU of van de voeding?
(zal we weer een nooby vraag zijn...zo ja...dan sluit de topic maar...)

[ Voor 6% gewijzigd door Edje040 op 04-04-2005 21:11 ]

Verwijderd

Haha, sorry, ik was gewoon verbaast dat er zo veel replies waren slechts 1tje die t bij t rechte end had. Veel power in de zin van. Als je zonder Vsync aan 150Fps haalt en met Vsync aan 50. Dan is het heel goed mogelijk dat je ook onder de 50 frames gaat hangen. Dit is bijvooorbeeld zo bij de engine van Delta Force en Joint Operations(weet niet of je deze kent maargoed). Gewoon omdat zon spel geen goed support van voor Vsynv heeft. Ook overschirjven sommige game engines die refreshrate van de drivers, in dat geval valt er niets anders te doen dan ermee leren leven (of AA of AF aanzetten todat de FPs onder de 50 zakt :P)

En idd, iedereen is zo begonnen, mijn welgemeende excuses. Vsync is voor mij namenlijk echt basis kennis. Teveel met grafische kaarten gekloot denk ik. Word je een beetje 8)7 van :P

Ikzit altijd zelf te vitten op mensen die in gamesn mensen n00bs noemen aangezien iedereen zo is begonne. Als ze dan zeggen van: "raak geen vliegtuig aan als je neit kan vliegen"denk ik altijd van: maar hoe moet je t dan leren?? Beetje stom datk t nou zelf doe, nogmaals sorry :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-04-2005 22:55 ]

• Edje040
Verwijderd schreef op maandag 04 april 2005 @ 22:54:
Haha, sorry, ik was gewoon verbaast dat er zo veel replies waren slechts 1tje die t bij t rechte end had. Veel power in de zin van. Als je zonder Vsync aan 150Fps haalt en met Vsync aan 50. Dan is het heel goed mogelijk dat je ook onder de 50 frames gaat hangen. Dit is bijvooorbeeld zo bij de engine van Delta Force en Joint Operations(weet niet of je deze kent maargoed). Gewoon omdat zon spel geen goed support van voor Vsynv heeft. Ook overschirjven sommige game engines die refreshrate van de drivers, in dat geval valt er niets anders te doen dan ermee leren leven (of AA of AF aanzetten todat de FPs onder de 50 zakt :P)

En idd, iedereen is zo begonnen, mijn welgemeende excuses. Vsync is voor mij namenlijk echt basis kennis. Teveel met grafische kaarten gekloot denk ik. Word je een beetje 8)7 van :P

Ikzit altijd zelf te vitten op mensen die in gamesn mensen n00bs noemen aangezien iedereen zo is begonne. Als ze dan zeggen van: "raak geen vliegtuig aan als je neit kan vliegen"denk ik altijd van: maar hoe moet je t dan leren?? Beetje stom datk t nou zelf doe, nogmaals sorry :)
No problem! Conclusie is dus inderdaad dat het opgelost is met vertical sync. Qua framedrop is het inderdaad ff uitproberen dat ie niet onder de 30 zakt want dan is het geen porum meer...
Tis toch allemaal een beetje "behelpen" en zoeken naar de gulden middenweg met een systeempje van dik 2 jaar oud icm de huidige games....

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Kan het niet zijn dat die 50 fps komt doordat vsync probeert te synchen met 50 hz pal oid?

• Edje040
Missinglink schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 08:56:
Kan het niet zijn dat die 50 fps komt doordat vsync probeert te synchen met 50 hz pal oid?
Of ik mijn CRT nu op 60Hz of 85Hz zet maakt qua fps niets uit. Terwijl dat je het verschil tussen die twee wel kunt zien..

• immad
Je tv-out stond aan zei je, die staat op 50 hz

Edit: probeer het ook eens met je tv-out uit, dat zou moeten werken imho.

En ik heb het persoonlijk nog nooit gehad dat een spel ging synchen op 50 hz als m'n monitor 85 of 100 hz was, wel dat het fps scheelde, maar nooit dat het exact gelimiteerd werd op de helft of 1/3 van mijn monitorrefreshrate.

[ Voor 77% gewijzigd door immad op 05-04-2005 09:43 ]

• Edje040
Missinglink schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 09:40:
Je tv-out stond aan zei je, die staat op 50 hz

Edit: probeer het ook eens met je tv-out uit, dat zou moeten werken imho.

En ik heb het persoonlijk nog nooit gehad dat een spel ging synchen op 50 hz als m'n monitor 85 of 100 hz was, wel dat het fps scheelde, maar nooit dat het exact gelimiteerd werd op de helft of 1/3 van mijn monitorrefreshrate.
Denk je dat hij syncht aan mijn TV-out als ik mijn vert sync aanzet dan? (Mijn TV-out staat overigens op 60z)

• immad
Het had mij niets verbaasd, maar als je tv op 60 hz staat, jah, dan zit ik waarschijnlijk fout....

Edit: maar misschien het proberen waard? Je weet maar nooit.

[ Voor 25% gewijzigd door immad op 05-04-2005 10:21 ]

• Edje040
Missinglink schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:21:
Het had mij niets verbaasd, maar als je tv op 60 hz staat, jah, dan zit ik waarschijnlijk fout....

Kzal het eens proberen...wie weet. Ik zal mijn TV-out eens uitschakelen...

keep you posted :)

• Edje040
Missinglink schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 10:21:

En jawel! Je hebt gelijk! _/-\o_

Als ik mijn TV-Out uitschakel gaat de fps omhoog van 50 naar 85 (met vertical sync aan wel te verstaan)
Zet ik de vertical sync uit dan schiet hij tijdens 3DMark03 gewoon weer naar pieken van 700fps 8)

• immad
Nooit geweten dat het ook echt zo zou kunnen zijn, het was maar een opkomend hersenspinsel.

Zijn die gedachtenkronkels toch nog ergens goed voor.... ;)

[ Voor 47% gewijzigd door immad op 05-04-2005 22:09 . Reden: Vaagheid ]

• Edje040
Als niemand nog iets toe te voegen of tips heeft dan mag er voor mij een slotje op..

thanx to you all! _/-\o_
Pagina: 1