Het samenspel van zand en wind brengt zandheuvels voort. Daar is geen hogere macht voor nodig. Zo kan je nog talloze voorbeelden verzinnen.
De redenering dat 'als niets er op wijst dat de aarde een functie in een groter geheel vervult' geeft niet aan dat je dus gelijk maar kun zeggen dat er dus ook niets hogers is. De cellen weten ook niet van iets hogers.
Nee, zoals ik net uitlegde zouden bewuste cellen prima kunnen waarnemen dat ze onderdeel van een groter geheel zijn. Ze zien dat ze bepaalde stoffen voortbrengen, die door hun universum verplaatst worden naar andere cellen, waar die stoffen omgezet worden, etc. Er gebeurt op ons niveau niets soortgelijks.
Als zij wel weten dat ze als onderdeel voor een plant dienen hebben ze het ook fout als zij zeggen dat die plant verder op zichzelf staat.
Ze zouden dat niet zeggen, want ze zouden kunnen waarnemen dat er dingen buiten de plant zijn, door telescopen te bouwen en door de wand van de plant te kijken. Dat soort dingen hebben wij inmiddels allemaal gedaan: we hebben onderzocht hoe het universum eruit ziet en wat voor interactie we ermee hebben. We hebben niets gevonden. Verdere speculatie over of we 'onderdeel van een groter geheel zijn' is louter fantasie en heeft niets me enige reeele mogelijkheid te maken. Aangezien je zelf in je leven op geen enkele wijze rekening houdt met die mogelijkheid lijkt het me volstrekt niet interessant om het dan maar weer op fundamenteel filosofische kwesties als 'we kunnen nooit iets zeker weten' te gooien.
For all practical purposes this hypothesis is nonsense. Het is niet interessanter dan een discussie over elfjes.
[
Voor 3% gewijzigd door
Confusion op 01-04-2005 17:25
]