Toon posts:

Dual screen videokaart met beperkt vermogen

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag een andere videokaart gaan kopen, omdat ik over een paar dagen een lcd-tv ga kopen. Dit is een tv met vga en dvi aansluitingen en ik zou deze dus ook graag voor mijn pc willen gebruiken.

Ik heb momenteel een 17"iiyama tft welke is aangesloten via vga op een geforce 2 mx 400 videokaart (deze videokaart heeft net als mijn tft alleen de mogelijkheid voor vga).

Ik wil dus een nieuwe videokaart gaan kopen om alle twee de schermen aan te kunnen sturen, en dus zou je denken dan koop je een nieuwere 3d kaart, hebben eigenlijk allemaal wel 2 monitor aansluitingen.

Geloof me dat zou ik ook het liefst willen, echter heb ik een standaard HP pc (nee niet gelijk lachen) en daar zit dus maar een klein voedinkje in, namelijk 200 watt. Deze voeding heeft een afwijkend formaat en ik kan dus geen nieuwe voeding voor mijn pc kopen.

Het is een systeem met een
- amd athlon 1900+ (palomino)
- Geforce 2 mx 400 videokaart
- dvd brander van nec
- audigy 2 geluidskaart
- 768 mb geheugen
- standaard harde schijf van 60gb (hangt een 2e van 10 gb in)
- standaard lan aansluiting

Mijn vraag is dus bestaat er een dual screen videokaart welke een gelijkbaar wattage heeft als de geforce 2 mx400, of wordt het toch echt tijd voor een nieuwe pc :+ . Het liefst zou ik de videokaart iets beter dan deze zien, maar dat is niet noodzakelijk, gebruik hem namelijk niet primair voor games.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 01:38 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt er natuurlijk een matrox G450 inhangen, weet je zeker dat je met stroomverbruik goed zit.
Anders is een radeon 9200 denk ik ook wel een uitkomst.

Verwijderd

Topicstarter
ZIt ik trouwens goed te denken als ik denk dat videokaarten die via pci worden aangesloten eigenlijk veel minder stroom verbruiken dan een videokaart die via agp is aangesloten en dat ik dus met een pci kaart wel goed zit?

Ik denk dat die matrox wel een beetje afvalt vanwege het feit dat die eigenlijk niet bedoelt is voor games, maar voor grafische toepassingen.

De radeon 9200 is ook beter te verkrijgen en denk ik beter voor de games, ik weet dat hier ook niet veel van te verwachten moet worden.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 09:19
Ach onderschat voedingen niet. Ik heb een oude 250W voeding uit een K6. Met een sempron op 1.9V, GF6800LE @1.4V en 1GB PC3200 @ 2.9V. Verder heb ik ook nog een kasttemp van 35C waar de voeding zich mee koelt :P. Maar de voeding blijft zo stabiel als iets.

Natuurlijk is de ene voeding de andere niet. Kijk eens hoever de spanningen die uit je PC afwijken. Een GF2MX is trouwens ook een aardig stroomvretertje. Volgens mij verbruikt een GF4TI maar een wattje of 5 meer.

[ Voor 7% gewijzigd door iets op 01-04-2005 01:20 ]

tvw

Verwijderd

Topicstarter
iets schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 01:19:
Ach onderschat voedingen niet. Ik heb een oude 250W voeding uit een K6. Met een sempron op 1.9V, GF6800LE @1.4V en 1GB PC3200 @ 2.9V. Verder heb ik ook nog een kasttemp van 35C waar de voeding zich mee koelt :P. Maar de voeding blijft zo stabiel als iets.

Natuurlijk is de ene voeding de andere niet. Kijk eens hoever de spanningen die uit je PC afwijken. Een GF2MX is trouwens ook een aardig stroomvretertje. Volgens mij verbruikt een GF4TI maar een wattje of 5 meer.
Zat ff te googlen net om het aantal watt te acherhalen van mijn videokaart en dat is maar 4 watt, dus 5 watt meer is al het dubbele.

Ik kan helaas geen spanningen meten, want Hp gebruikt moederboarden die echt helemaal uitgekleed zijn dus daar zitten niet van die mooie programma'tjes en chipjes op.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-08 09:19
Ook geen multimeter ofzo?

En 4W voor een GF2MX lijkt me een beetje onzin. Want zo'n ding wordt rustig 60C met actieve koeling.

tvw

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een idee welke videokaart ongeveer hetzelfde wattage heeft als de geforce 2 MX. Ik kan me inderdaad ook niet voorstellen dat de Geforce 2 MX maar 4 watt genereerd, vanwege inderdaad de actieve koeler.Is bijvoorbeeld een ati radeon 9600 of iets dergelijks, of de Nvidia 4xxx serie een beetje vergelijkbaar.

Het gaat op zich niet echt om de 3d kwaliteiten, maar ik wil er niet op achteruit gaan.

Ik heb trouwens ivm de voltages even aida 32 geinstaleerd en daar zag ik het volgende staan:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~comamali/aida%20printscreen.JPG

Nu heb ik erg beperkte kennis van dit soort zaken, maar heb begrepen dat het het beste is al het voltage zo dicht mogelijk bij de uitgangs waarde it, en dat vind ik hier niet echt het geval.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-04-2005 16:01 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Die 4W die je opgezocht hebt is voor de GPU zelf, met de rest van de kaart erbij zit het verbruik een stuk hoger. Maar idd, je wilt als je wattage laag wilt houden niet een Radeon 9800 ofzo erin stoppen :z

Ik zou Terw_Dan's advies nemen en een Matrox G450 erin stoppen - 3D is mogelijk iets trager dan een GF2MX, maar ontloopt elkaar nauwelijks. 2D zal daarentegen soepeler zijn, Matrox drivers zijn geniaal mbt dual screen en verbruik is minimaal (geen idee van exacte cijfers, maar er zit maar een klein passief sinkje op, dus zal het zeker niet meer zijn dan een GF2MX).

Alternatief is natuurlijk een GF2MX met twee VGA uitgangen (die zijn er, ook in PCI :) ) of iets vergelijkbaars (Radeon 7000 ofzo). Enig nadeel is dat die dingen niet zo bepaald op 2D kwaliteit gericht zijn en vaak op hogere resoluties onaanvaardbaar beeld geven...

Oslik blyat! Oslik!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dion_b schreef op donderdag 07 april 2005 @ 14:27:
...
Ik zou Terw_Dan's advies nemen en een Matrox G450 erin stoppen - 3D is mogelijk iets trager dan een GF2MX, maar ontloopt elkaar nauwelijks.
...
Een GF2MX400 fietst een G450 er gemakkelijk uit hoor, qua 3D performance :)

evt: http://www.rivastation.com/g450_e.htm

[ Voor 8% gewijzigd door roelio op 07-04-2005 14:36 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Neem gewoon een laag model Radeon van de 9xxx serie.

Verwijderd

Ik heb een radeon 9550 en die gebruikt volgens mij niet extreem veel vermogen.
Ik denk zelf iets van hooguit 5 Watt.
Heb echter nog geen ervaring met deze kaart wat games betreft, ik heb hem enkel gekocht voor de DVI omdat ik ook een TFT met DVI heb gekocht.

Verwijderd

als je krap in de voeding zit kun je overwegen die 10 gieg schijf eruit te halen... als wisselgeld voor een mogelijke 2e video kaartt.... Alle beetje helpen... ;)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-08 16:21

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb een Gf 2MX en een vriend van mij de G450. We hebben exact hetzelfde mobo en processor (A7V133 met een Palomino 1900+ erop). Bijv. C&C Zero Hour kan ik perfect spelen, en die vriend gewoon totaal niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Vergeet niet dat die G450 er ongeveer 2 generaties eerder was (ongeveer ten tijde van de Riva TNT2, hoewel die G450s nu NOG meegaan) dan dat de GF2MX was.
Echter, veel (de meeste?) GF2MX kaarten hebben gewoon rotte filters, waardoor ze erg slecht beeld geven, met name op resos hoger dan 1024*768.
Zo'n Matroxje geeft zelfs op 2048*1536 nog perfect beeld.

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:49
Als je even tijd hebt om te wachten is het misschien het waard om uit te kijken naar de XGI volari 8300.
http://www.volarigamers.c...cfff311cc97a54ff3c09cc034
Met een beperkt verbruik (max. 7,5 watt, dus fanless) en een enorme set aan features (zowel voor 2d beeld en video en 3D: shader model 2.0) zou dit nog wel een leuke kaart kunnen worden.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het even laten rusten, maar zit nu toch weer te zoeken. Ik zit te denken aan een ati radeon 9600 pro, deze zijn namelijk 2e hands wel goed te krijgen.

Ik heb in een review gelezen dat deze kaarten ongeveer 20 watt verbruiken in busy en iets van 10 in idle. Ik denk dat dit niet zo veel zal ontlopen van de geforce 2 mx. Dit is trouwens de review over de wattages van ati kaarten, best handig om te hebben http://www.xbitlabs.com/a...isplay/ati-powercons.html.

Ik kan van nvidia niet zo'n vergelijking vinden helaas, want als ik die zou hebben zouden alle vragen beantwoord zijn ;) ;)
Pagina: 1