Toon posts:

probleem met dolby surround ding? of snap ik het niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Ik zit een beetje te knoeien met het volgende

Ik heb een ASUS A7V600-X mobo met een ad1888 6 channel codec onboard.
Die heb ik met dat "geweldige" soundmax op 5.1 gezet, dan zit er op de 3 connectors achterop de front/rear/center gebeuren, dit zit weer op een een Speedlink SL 8790 soundbox tbv een 5.1 surround headset. Daarvanaf ga ik naar een Sony STR-DE245 pro logic 5.1 versterker

In het kort:
PC met 5.1
|
Speedlink SL8790 --> 5.1 Koptelefoon
|
Sony 5.1 versterker

Nu zit ik met het volgende probleem. Ik heb sterk het idee dat er geen 5.1 geoutput word :(

Wanneer ik op de pc het front volume naar 0 gooi is ALLE geluid weg, dus ook de zogenaamde rear en center. Dit zou naar mijn mening niet moeten? Als ik de steker van het front kanaal eruit trek zou ik dus alleen rear en center moeten hebben op de speakers, maar niks van dat alles. behalve als ik het geluid op 30 (maximaal) zet dan hoor ik heel zacht wat geluid :(

Nu heeft die koptelefoon de rare gewoonte om een 9 polige stekker te hebben en kan ik dus niet testen zonder die soundbox ertussen, ik kan dus niet echt checken of het aan de geluidskaart de soundbox of de koptelefoon ligt...

Het geluid lijkt verder wel goed, als ik in soundmax een test doe cirkelt het geluid lekker rond enzo. maar zodra ik een spel of winamp of wat dan ook opstart is het net of ik gewoon stereo heb... dat klopt ook wel want niet alles is dolby surround maar zou ik dan niet gewoon stereo moeten hebben? ipv van halfbakken geluid wat alleen links op de speaker komt en rechts heel zacht of helemaal niet?
Of wat met sommige spellen is dat het heel heel mega tyfus veel bas erin zit.

Ik heb alle snoeren en dergelijke 2 keer ge controleerd met de mobo en soundbox handleidingen erbij. Dat zit allemaal goed. Driver update heb ik gedaan maar ik had al de nieuwste versie en daarom snap ik het nu dus niet meer :(

Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!! :Y)

• maarten_v
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:04
- Waarom zou je de PC niet rechtstreeks op je versterker aan kunnen sluiten zonder die box om te proberen?
- Hoeveel draden zitter er nu tussen die box en je versterker?
- Afhankelijk van de instelling van je versterker klopt het dat je stereogeluid hebt bij winamp enzo. Als je het surroundgeluid wilt testen moet je een 5.1 DVD opzetten, dan komt de spraak meestal uit de center.
- Heb je nu een probleem met de koptelefoon, op je versterker of beide?

[ Voor 9% gewijzigd door maarten_v op 01-04-2005 09:32 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:33

The Eagle

I wear my sunglasses at night

En als je nou simpelweg 3 koptelefoon splitters koopt, die op je soundkaart hangt, envan daaruit resp naar je 5.1 versterker en naar je soundbox :? Dat zou moeten werken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

GaMeOvEr

Is een hork.

Pro Logic is geen 5.1. :)

Hoeveel kabels gaan er in je versterker? 3X een cinch kabeltje? (tulpje) Dus in totaal 6 pluggen?

[ Voor 71% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-04-2005 13:11 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
pro logic geen 5.1? in de display zegt ie "5.1 ch" hoe werkt dat dan?

ANyway wat de bedrading betreft:
vanuit mijn pc naar de soundbox gaan 3 snoeren met een 3,5mm jack
vanuit de soundbox naar de versterker gaat via een verloop snoer 3,5mm jack > tulp, 3 tulpsnoeren

Ik test nu zonder die soundbox (had ik zelf niet eens aan gedacht 8)7 )

in winamp: stereo, zoals het hoort dus.
DVD met 5,1: ik heb elders op het forum gelezen dat je windvd op spdif moet zetten? daar komt geen geluid uit :(, als ik het op 2 speaker zet dan komt er uit alle boxen geluid maar dat klinkt niet als dolby, stemmen uit alle boxen enzo...

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:11:

vanuit de soundbox naar de versterker gaat via een verloop snoer 3,5mm jack > tulp, 3 tulpsnoeren

DVD met 5,1: ik heb elders op het forum gelezen dat je windvd op spdif moet zetten? daar komt geen geluid uit :(, als ik het op 2 speaker zet dan komt er uit alle boxen geluid maar dat klinkt niet als dolby, stemmen uit alle boxen enzo...
bedenk je wel dat spdig een digitaale uitgang is dus niet die ronde analoge zooi?

Verwijderd

Topicstarter
ahja... zit wat in :)

ik zit nu dat testding van soundmax te doen en dat werkt goed... 5.1 werkt dan dus denk ik toch?

conclusie, soundbox óf koptelefoon kaput?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:11:

Ok. ;)

Heb jij op je versterker dus ook zo'n 5.1 ingang zitten, waar de boel aanzit? Dat is dan een analoge 6 kanaals ingang. :) Daar doet je receiver niks mee (qua processing) maar ieder kanaaltje wat er binnen komt op die 5.1 ingang, wordt rechtstreeks doorgestuurd naar de versterking voor dat kanaal, en naar de speaker toe.

Dolby Pro Logic is om van een 2.0 (stereo) signaal een soort van 5.1 te maken. Op dat 2.0 laat hij een algoritme los, omdat vervolgens te upsampelen naar een pseudo 5.1 en dit naar je speakers te sturen. In dat opzicht is het dus geen 5.1 zoals Dolby Digital of Dts, die "native" 5.1 kanaalsinformatie zijn. (Aangezien het digitaal is, gaat dit dus ook alleen werken over een digitale aansluiting, zoals een S/Pdif (elektrisch) of Toslink (optisch) aansluiting.

Wat betreft een DVD afspelen, dat kan alleen 5.1 als jouw geluidskaart dit signaal 1 op 1 over zijn digitale uitgang naar buiten mikt, waar vervolgens je Receiver digitaal op aangesloten zit. Je zult -geen- 5.1 Dolby Digital of Dts over ja analoge uitgangen van je geluidskaart krijgen, alleen maar EAX of Directsound enzo. :)
Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:38:
ahja... zit wat in :)

ik zit nu dat testding van soundmax te doen en dat werkt goed... 5.1 werkt dan dus denk ik toch?

conclusie, soundbox óf koptelefoon kaput?
Yup, als het zonder dat kastje goed gaat, weet je in ieder geval dat het probleem daar in zit. Of dit nu komt door een defect of misschien iets verkeerd aangesloten, moet je ff verder troubleshooten. Het zijn dus in ieder geval niet je PC of je Receiver. :)

[ Voor 14% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-04-2005 19:41 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:39:
Heb jij op je versterker dus ook zo'n 5.1 ingang zitten, waar de boel aanzit? Dat is dan een analoge 6 kanaals ingang. :) Daar doet je receiver niks mee (qua processing) maar ieder kanaaltje wat er binnen komt op die 5.1 ingang, wordt rechtstreeks doorgestuurd naar de versterking voor dat kanaal, en naar de speaker toe.

Dolby Pro Logic is om van een 2.0 (stereo) signaal een soort van 5.1 te maken. Op dat 2.0 laat hij een algoritme los, omdat vervolgens te upsampelen naar een pseudo 5.1 en dit naar je speakers te sturen. In dat opzicht is het dus geen 5.1 zoals Dolby Digital of Dts, die "native" 5.1 kanaalsinformatie zijn. (Aangezien het digitaal is, gaat dit dus ook alleen werken over een digitale aansluiting, zoals een S/Pdif (elektrisch) of Toslink (optisch) aansluiting.

Wat betreft een DVD afspelen, dat kan alleen 5.1 als jouw geluidskaart dit signaal 1 op 1 over zijn digitale uitgang naar buiten mikt, waar vervolgens je Receiver digitaal op aangesloten zit. Je zult -geen- 5.1 Dolby Digital of Dts over ja analoge uitgangen van je geluidskaart krijgen, alleen maar EAX of Directsound enzo. :)
wat je dus bedoelt is dat pro logic eigenlijk gewoon een stereo input moet hebben?

maar ik heb achterop de receiver wel 6 tulp stekers zitten.
er staat ook bij '5.1ch/DVD'... lijkt me duidelijk :)

SPdif werkt dus alleen met een enkeletulp kabel?? dat heb ik niet op mijn receiver.. wel op de comp.

ik kijk zojuist nog eens in mijn handleiding van de receiver... daarin staat op die aansluittekeningetjes dat er een dolby digital / ac3 decoder op het 5.1 kanaal moet... computers hebben een ac3 codec voor het dolby gebeuren toch?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 19:56:

wat je dus bedoelt is dat pro logic eigenlijk gewoon een stereo input moet hebben?
Klopt, Pro Logic is bedoelt om van een stereo signaal, een soort van 5.1 te maken. :)
maar ik heb achterop de receiver wel 6 tulp stekers zitten.
er staat ook bij '5.1ch/DVD'... lijkt me duidelijk :)
Yup, dan heb jij een analoge 5.1 ingang, voor een decoder, of een andere bron die analoog 5.1 aanlevert. (Zoals je PC. :P )
SPdif werkt dus alleen met een enkeletulp kabel?? dat heb ik niet op mijn receiver.. wel op de comp.
Ja, Dolby Digital of Dts, het signaal zelf, wordt altijd digitaal aangeleverd. Je kunt het natuurlijk wel decoden en vervolgens als een analoog 5.1 signaal outputten, met een DVD speler bijvoorbeeld of een specifieke 5.1 decoder. :)
ik kijk zojuist nog eens in mijn handleiding van de receiver... daarin staat op die aansluittekeningetjes dat er een dolby digital / ac3 decoder op het 5.1 kanaal moet... computers hebben een ac3 codec voor het dolby gebeuren toch?
Ja, maar volgens mij zorgt die codec er alleen maar voor, dat hij het AC3 signaal herkent. Volgens mij is het heel erg afhankelijk van je geluidskaart, of hij dus een DD of Dts signaal voor je kan decoden, en vervolgens over zijn analoge uitgangen outputten. :) Audigy's enzo kunnen dit zover ik weet, of jouw onboard frutseltje dat ook kan, weet ik niet. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMeOvEr op 01-04-2005 20:17 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
ik vind net een verloopsnoer om mijn koptelefoon op een stereo poort te doen... dat doe ik nu en het geluid is ronduit kut...

de helft van het rechterkanaal werkt niet... conclusie: koptelefoon kapot :(
ik zit nu ff in een spel, oorlogje te spelen en geluid te testen.

als ik met kanonnen of wat ook schiet. dan hoor ik het links knallen en na romellen en dergelijke maar rechts alleen een rare "tsjk" of wat haperent geknetter, net of er een draadje los zit en trilt.... maar...

de muziek is wel op beide kanalen goed :/ spel niet goed? kan.... ander spel, zelfde verhaal. maar in windows en powerdvd werkt de koptelefoon gewoon goed, ik mis geen geluiden iig. aleen dus met die spellen merk ik het.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 20:13:
ik vind net een verloopsnoer om mijn koptelefoon op een stereo poort te doen... dat doe ik nu en het geluid is ronduit kut...

de helft van het rechterkanaal werkt niet... conclusie: koptelefoon kapot :(
ik zit nu ff in een spel, oorlogje te spelen en geluid te testen.

als ik met kanonnen of wat ook schiet. dan hoor ik het links knallen en na romellen en dergelijke maar rechts alleen een rare "tsjk" of wat haperent geknetter, net of er een draadje los zit en trilt.... maar...

de muziek is wel op beide kanalen goed :/ spel niet goed? kan.... ander spel, zelfde verhaal. maar in windows en powerdvd werkt de koptelefoon gewoon goed, ik mis geen geluiden iig. aleen dus met die spellen merk ik het.
Hum. Klinkt als een driver probleem, of iets raars met je instellingen voor het geluid, mbt effecten ofzo.

Aannames zijn fataal.

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-02 09:07
maarruh, als ik het goed begrijp, dan heb je dus niet de beschikking over 6 uitgangen (of 3 stereo-mini-jacks ofzo) op je geluidskaart van je pc.

en je heb je hebt ook niet de beschikking over een spdif of toslink input op je receiver.

dan mis je dus eigelijk een 5.1 decoder.

dus kan je alleen 5.1 surround gebruiken via 2 tulpjes.

en dan heb je dus ook nooit 5 volledig gescheiden kanalen, want surround, dat blijft altijd een mooi mixje.... :)

Verwijderd

Topicstarter
Gameover: alle instellingen zijn standaard, geen wazige effecten ofzo. De driver is de nieuwste die ik kon vinden... en heb ik ook opnieuw geinstalleerd, werkt vaak wel. nu dus niet..
Meester_J schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 20:31:
maarruh, als ik het goed begrijp, dan heb je dus niet de beschikking over 6 uitgangen (of 3 stereo-mini-jacks ofzo) op je geluidskaart van je pc.

en je heb je hebt ook niet de beschikking over een spdif of toslink input op je receiver.

dan mis je dus eigelijk een 5.1 decoder.

dus kan je alleen 5.1 surround gebruiken via 2 tulpjes.

en dan heb je dus ook nooit 5 volledig gescheiden kanalen, want surround, dat blijft altijd een mooi mixje.... :)
ik heb 3 uitgangen op mijn soundcard, front/rear/center. en op mijn receiver heb ik 6 tulpjes, 2 tbv front, 2 tbv rear, 1 voor woofer en 1 voor center... Deze gebruik ik dus ook met de instellingen zoals in de helpfiles beschreven... en aangesloten zoals de mobo en receiver handleidingen bescrhijven.

Ben er een beetje zat van ook... ik ben nu aan het uitzoeken hoe het precies werkt met dat prologic. ook in soundmax heb ik het nu op 'virtual theater' ingesteld op 2 speakers (zou een 5.1 moeten simuleren. dat klinkt inde test net als 5.1. misschien is dat beter? enige probleem is dan dat mijn koptelefoon niet meer 5.1 is :(

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 21:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan het, dat als ik dolby digital output en daar een 5.1 surround soundbox op zet dat het geluid vervormd op bepaalde kanalen :? ?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op vrijdag 01 april 2005 @ 23:48:
kan het, dat als ik dolby digital output en daar een 5.1 surround soundbox op zet dat het geluid vervormd op bepaalde kanalen :? ?
Wanneer komt er Dolby Digital uit? Dat is namelijk alleen als je DVD's afspeelt, niet in spellen. :)

Je zou je soundcard in moeten stellen dat hij 5.1 output, geen "virtual theater" ofzo, gewoon echte 5.1 kanalen. Dan zou eigenlijk alles goed moeten gaan. (Behalve als je films kijkt, dan is het maar stereo)

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
aha, ok dan zou nu alles moeten werken :)

Naar aanleiding van deze topic ben ik met snoeren in de weer geweest en software opnieuw installeren en weet ik veel wat

iig mijn speakers zijn nu goed...
Die koptelefoon lijkt beter, alleen rechts wil wel eens knetteren... |:(

Wat er nou precies anders is weet ik niet maar het geluid lijkt beter B)

Enne iedereen die hierin gepost heeft bedankt voor de reacties enzo!! _/-\o_
Pagina: 1