[debian] kopie van / maken (zonder cd/flop)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 10:50

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Ik wil een kopie van m'n huidige Debian / maken op een andere HD (zodat ik daar mee kan klooien, zonder het origineel op te kloten). Howto's die ik kan vinden hebben het erover dat ik met cp -a /* /mnt/HD2 alles kan kopieren, maar NIET als / gemount is, en dus niet vanuit het huidige draaiende systeem.
Dus zou ik eerst van een Knoppix cd/ bootflop oid moeten booten, en dan / copieren. Helaas heeft het systeem cd- noch floppydrive... Dus zat ik te denken om via m'n bestaande systeem een extra bootsysteempje te installeren, daar van te booten, en dan / te kopieren. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat zou moeten doen... Iets met chroot...

Klepel -> klok.

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Oh, dus ik kan een draaiende root partitie WEL kopieren? (mits geswitchd naar single mode?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Helemaal niet moeilijk om te doen zonder gedoe. Gewoon booten, nieuwe harddisk partitioneren/formatteren (cfdisk, mke2fs), en daarna volgende:

- mkdir /hdnew (nieuwe directory maken...)
- mount /dev/hdc1 /hdnew (als je straks alles op hdc1 wilt gaan zetten)
- cp -ax / /hdnew (Alles kopieren. Let wel: als directory's gemount zijn, dan overslaan, de x optie)
- heb je ook swap gemaakt op nieuwe schijf? Dan ook ff mkswap /dev/hdc2 bijvoorbeeld zodat swap de volgende keer ook netjes op die schijf opstart.

Nu: rebooten en hdc als hda vastmaken. Daarna ff starten vanaf een CD of flop. Daarna je harddisk mounten, chroot /waar-ik-disk-heb-gemount.
Je zit dan in je linux systeem als het ware. Nu even "lilo" of uit mijn hoofd bij grub "grub-install" typen. Zo heb je ook je bootrecords terug, en kun je volgende keer vanaf je harddisk starten.

Voor jouw is alleen het starten dus lastig. Je kunt niet lilo-en als je schijf hdc is afaik, ik heb daarmee al eens vanalles geprobeerd, maar in principe zou het natuurlijk moeten kunnen als je weet hoe, post het dan even.
Je kunt natuurlijk ook even hdc in een andere bak hangen als hda, booten vanaf je linux cd (die werkt toch op alle pc's..) en daar even lilo ofzo typen. Terughangen en klaar.

Ik doe al heel lang systemen zo dupliceren vanaf een harddiskje, zo kan ik ook makkelijk wat dingen tussendoor aanpassen en upgraden, zonder steeds een nieuwe ghost ofzo te maken.

edit:
Geef eens 1 goede reden waarom je een root partitie niet kan kopieren? Er staat toch gewoon data op, klaar? Alleen als je een heel actieve database hebt ofzo kan het natuurlijk beetje out-of-sync gaan lopen, zulke tools moet je ff afsluiten, de swap staat apart dus verder heb je nergens last van.

[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 31-03-2005 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Waarom ik dacht dat ik een draaiende / niet kon kopieren weet ik ook niet, ergens opgepikt, ten onrechte dus.
Dat rebooten hoeft toch niet perse? Ik kan toch ook na het kopieren naar /dev/hdc1 chrooten, en daar dan lilo aanpassen en runnen? Volgens mij lukt dat prima.
En maakt het uit dat de nieuwe schijf Reiserfs geformat is, en de originele root ext2?

Enfin, voorlopig ben ik alleen nog maar aan het kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26032

edit:

Ik moet leren lezen want dit is niet echt wat je wil... naja, ik had het toch al getypt dus voor de geinteresseerden dan:

Je hebt al een aantal mogelijkheden gekregen hier, maar ik ga er toch nog eentje aan toevoegen: partimage. Dat vind ik een bijzonder handig dingetje wat van een partitie een image kan maken (helaas enkel van een niet mounted partitie) en enkel de ruimte in gebruik gaat kopieren (dus niet een 20 gig disk == 20 gig data in een file zoals met dd enzo) en het resultaat ook nog on the fly kan comprimeren als je wil. Je kan ook makkelijk de images naar andere machines sturen enzo. Je hebt zo een bootable floppy en/of CD gemaakt (of even van hun site download) waarmee je een machine kan booten en een image kan maken en/of terugzetten. Ik heb een partimage deamon draaien op een machine met veel diskspace en kan makkelijk iedere machine in het netwerk booten met een floppy/CD en even een image maken van welke partitie dan ook en die als .bz2 ofzo op de file server zetten, of een image van de file server terugzetten. Iets flink verkloot? Geen probleem, even rebooten met CD, werkende image terugzetten en binnen het half uur heb ik weer een prima systeem, zonder die bak open te moeten gooien en met harddisk te moeten prutsen ofzo. Ideaal voor prutsers zoals mij :P I just love it :)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 26032 op 31-03-2005 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-05 19:00

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Je kan het ook gewoon 1 op 1 kopieeren:
code:
1
dd if=/dev/hda of=/dev/hdb bs=2048

Hiermee maak ik bij een aantal klanten elementaire backups, is nog nooit fout gegaan. Harddiskje wisselen en draaien maar weer.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 23:34
Als je een live systeem kopieert weet je bijna zeker dat je niet alle wijzigingen meeneemt. Als een bestand eenmaal gekopieerd is, en daarna (terwijl het kopieeren van de rest nog bezig is) wordt het gewijzig, worden die wijzigingen uiteraard niet mee genomen. Om dat te voorkomen moet je dus zomi mogelijk programma's hebben draaien, vandaar runlevel 1.

Verder maakt het bestandssysteem niet uit als je met 'cp' kopieerd. Evt. niet-standaard attributen ben je natuurlijk wel kwijt (bv. ACL's van XFS).

Rebooten hoeft niet perse inderdaad, maar als je je oude schijf wilt wissen moet je hem wel eerst formatteren. Daarvoor moet-ie weer geunmount zijn, en dat kan niet als-ie nog ingebruik is (en hij blijft ingebruik met chroot :)).

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:45

TrailBlazer

Karnemelk FTW

moeten de hda's voor die optie met dd dan niet even groot zijn. Ik ben niet zon dd fan maar je FAT gaat dan toch de mist in op een grotere hd

[ Voor 10% gewijzigd door TrailBlazer op 31-03-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Hmm, 't kopieren is opzicht gelukt, nou de lilo.conf's nog.

2 installs, en hun lilo.conf's (overbodige entries weggelaten)
/dev/hda1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
lba32
boot=/dev/hda
root=/dev/hda1

image=/vmlinuz
        initrd=/initrd.img
        label=Linux
        read-only
other=/dev/hdd1
        label=linux_copy

/dev/hdd1
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
lba32
boot=/dev/hdd1
root=/dev/hdd1

image=/vmlinuz
        initrd=/initrd.img
        label=Linux
        read-only

Maar als ik lilo in de chroot'ed /dev/hdd1 run, dan krijg ik de melding:
code:
1
2
3
4
5
/proc/devices: fopen failed: No such file or directory
Is device-mapper driver missing from kernel?
Warning: '/proc/partitions' does not exist, disk scan bypassed
Warning: /dev/hdd1 is not on the first disk
Added Linux 2.6.8-0 *

[edit]
Hmmm. Bij 't booten gaat er iets niet helemaal okidokie (duh, zou ik zeggen, met die lilo foutmeldingen...). De fouten komen allemaal neer op het feit dat 't filesystem schijnbaar read-only is...

[edit]
/proc/ is na 't booten nogsteeds leeg... kan niet goed zijn...

[edit]
de boel nog maar eens aan het kopieren.

[ Voor 26% gewijzigd door klokop op 31-03-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
klokop schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:50:
Waarom ik dacht dat ik een draaiende / niet kon kopieren weet ik ook niet, ergens opgepikt, ten onrechte dus.
Dat rebooten hoeft toch niet perse? Ik kan toch ook na het kopieren naar /dev/hdc1 chrooten, en daar dan lilo aanpassen en runnen? Volgens mij lukt dat prima.
En maakt het uit dat de nieuwe schijf Reiserfs geformat is, en de originele root ext2?

Enfin, voorlopig ben ik alleen nog maar aan het kopieren.
Geen DD gebruiken, dan kun je gewoon kopieren.
En even opletten natuurlijk dat je kernel ReiserFS heeft ingebakken, of als module, in geval van het laatste moet je kernel een INITRD kernel zijn afaik.

En wat jij zegt, chrooten dan, dat lukt _niet_ prima, want je schijf is en blijft aan HDC hangen, dat weet lilo ook. En op de een of andere manier wordt het bootrecord dan niet goed weggeschreven, ik vermoed dat die op HDA wordt gezet. Misschien is dit te tweaken, ik weet het niet. Zoweiso moet je toch je HDD wisselen achteraf, anders moet je echt alles gaan aanpassen, van je lilo config tot je mount-config.

edit:
Ik heb hier geen lilo config voor me, maar in jouw lilo staat "read-only". Misschien is dat het? Ik zou gewoon die schijven wisselen jo, is 100x makkelijker te doen, en loop je geen enkel risico dat je perongeluk toch hda mount en die naar de * helpt.

[ Voor 11% gewijzigd door pierre-oord op 01-04-2005 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
maar d'r staat altijd read-only in de lilo.conf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klokop

klokop

swiekie swoeng

Topicstarter
Pfff, 'k heb het eindelijk voor elkaar! Even een uitleg, ter afronding van 't project.

Originele root partitie /dev/hda1 dupliceren naar /dev/hdd1 (in mijn geval).

1. Mount /dev/hdd1 ergens (bijv. /new_disk/)
2. cp -vax / /new_disk/
3. pas /new_disk/etc/fstab, /new_disk/etc/mtab en /new_disk/etc/lilo.conf aan
originele lilo.conf
boot=/dev/hda
root=/dev/hda1
etc.
/new_disk/ lilo.conf
boot=/dev/hdd1
root=/dev/hdd1
etc.
4. chroot /new_disk/
5. run lilo
6. voeg in de originele /root/ de nieuwe hd toe aan een 'other' sectie.
7. run lilo

klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 04:39

zomertje

Barisax knorretje

Misschien was het de Windows gedachtengang: bestanden in gebruik kun je niet gemakkelijk kopieren :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Pagina: 1