[Kortsluiting] Videokaart stuk of.... toch te reanimeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mbvisiontt
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 05:11
Ok, ik heb een Radeon AIW 9800SE @ Pro (pipelines zijn in orde, zo met garantie gekocht in Duitsland destijds) in mijn PC zitten. De PC stond aan, alles werkte naar behoren. Op enig moment reboot ik de PC, en vervolgens start ie niet meer op. Er komt een melding dat de extra stroomkabel naar de videokaart niet aangesloten is. Dit had ik al eens eerder gehad, dus ik een beetje aan de kabels geprutst, maar dat mocht niet baten.

Toen bedacht ik me, dat het kabeltje misschien geen stroom doorgaf. Dus (en nu komt mijn fout :'( ) ik pak een schroevendraaiertje met LEDje erin om te kijken of er stroom doorgaat, terwijl het kabeltje ook in de videokaart zit (er zit ook nog een 4pin molex aansluiting in de kabel). Op het moment dat ik het controleer, herstart de PC terwijl ik een licht "tsjik" geluid hoor. Mijn monitor krijgt geen beeld meer en schakelt zichzelf uit.

Vervolgens ging ik eens via mijn laptop GoT doorspitten, en heb een tip opgevolgd die ik tegenkwam: laat de stroom voor een wat langere tijd van de computer af. Ik heb dit gedaan, en als ik nu de PC opstart krijg ik wel beeld, alleen het is compleet corrupt; ik krijg blauwe/groene lijnen te zien, rechthoekige balkjes met groen en grijs, rode puntjes etc. etc. In Windows is het ook een kleurenfeest en de muiscursor is ongeveer 2 bij 2 cm en heeft de kleuren groen, blauw, bruin, rood. :?

Betekent dit nu dat deze gpu voorgoed stuk is, of is er nog iets dat ik kan doen om hem weer werkend te krijgen? De stroom doet het in elk geval weer >:) en daar ging het in eerste instantie om. ;) Alleen dat nu misschien de kaart geheel kaduuk is, dat is minder mooi. :(

.... Ik weet het ook niet

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

Misschien helpt dit je:

Ik had een aopen 6800le, die stierf als mogelijk gevolg: kortsluiting (weet nogsteeds niet waarom). Steeds als ik de pc opstarte, sloot ie meteen weer af. Dus Ik weet niet of het in jou geval kortsluiting is. Dan zou ik eerder verwachten dat je hele vga t niet meer deed..

• mbvisiontt
Hmm, ja ik kan het niks anders noemen, tenzij ikzelf onder flink wat stroom stond en ik heb de PC dus wat extra juice gegeven... ;)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:54

Smarron

The bend

Ik denk dat er inderdaad wat gemold is. Test je videokaart sowieso even in een ander systeem indien mogelijk en test een andere videokaart in je eigen systeem om wat zaken uit te sluiten. Misschien ligt het wel aan je AGP-slot en niet aan de kaart.

Tja, en mocht hij toch stuk zijn. Ik heb geen idee hoe je zoiets moet repareren helaas. Ik denk dat het geheugen op je videokaart wel tegen een stootje kan, maar of de gpu dit aankan?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• M3rcury
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

M3rcury

Quick

Ik denk ook dat je hem gemolt heb, Als je al met statische elektriciteit een kaart kan mollen (M3rcury heeft ervaring jammer genoeg) dan kan het zo helemaal door kortsluiting te maken. Ik zou hem gewoon terug sturen en garantie proberen te claimen! Suc6

No signature required.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-07 15:17

Ray

maarre hoezo kortsluiting ? zoals ik het lees heb je enkel op de 2e molex op een voedingslijn een meting uitgevoerd terwijl deze ook in de vidcard zat. Dat zou normaal geen enkel probleem moeten zijn lijkt me.

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-08 17:40

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

een goed voorbeeld van een nette rma-en

kortom terug brengen die handel..

Bedankt alvast

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38
Dus je hebt je voeding kortgesloten met een schroevendraaier? Het lijkt me dat je daar eerder je voeding mee opblaast dan je vidkaart?

Controleer je videokaart eers goed. Stinkt je videokaart? Zit er ergens een bruine / zwarte vlek? wat gebeurt er als je je vidkaart in een andere PC stopt?

tvw

• Smarron

Smarron

The bend

Volgens mij is garantie geen optie meer, aangezien de videokaart al richting de 2 jaar oud is.

Verwijderd

je hebt meestal 3 jaar garantie op die videokaarten, dus dat zit denk ik wel goed

• Smarron

Smarron

The bend

Verwijderd schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 01:37:
je hebt meestal 3 jaar garantie op die videokaarten, dus dat zit denk ik wel goed
De videokaart elke mbvisiontt heeft is een geflashte 9800SE. Ik denk niet dat ATi daarop zit te wachten. Hooguit zal de kaart support van de winkel kunnen krijgen, maar daarvoor is hij te oud.

http://www.radeon-shop.de (Nu bekend als http://www.mad-moxx.de) is de betreffende winkel waarschijnlijk. Deze verkocht succesvol geflashte Radeon's, welke eigenlijk al buiten de garantie vielen van ATi zelf. Of de kaart moet terug naar origineel geflashed worden, wellicht dan nog een kans op RMA.

• mbvisiontt
Thanks voor de ideetjes. Ik heb inmiddels een andere videokaart in mijn pc zitten, back to the 80's: een GF3 Ti200. :Y) Systeem werkt prima, dus enkel de videokaart heeft iets meegekregen.

Ik zie geen bruine vlekken etc zitten ergens, denk dat het daar ook veels te snel voor ging. Ik heb geen andere desktop pc dus in een andere comp stoppen is even lastig. Los halen en weer terug in de AGP sleuf heb ik wel gedaan, maar geen resultaat.

Ik weet dus niet of RMA een realistische optie is. Ik heb de rekening erbij gepakt, de kaart is van 9 jan 2004. Gekocht bij (Smarron zit goed) Computation, oftewel radeon-shop.de. Werd destijds "Sapphire Radeon 9800 SE GOLD AiW enhanced" genoemd; Computation gaf de zekerheid dat deze kaart de extra 4 pipelines kon gebruiken, waardoor je dus op Pro snelheid kon komen. Dat bleek helemaal waar, kaart presteerde perfect. :)

Ok, maar nu dus de opties. Is RMA mogelijk? Als ze de kaart testen, en ze zien die lijnen enzo, weten ze dan niet meteen "oh die heeft kortsluiting gehad"? Ik heb namelijk geen idee of dit bv de alom bekende results van een kortsluiting zijn ofzo. Denken jullie echt dat ik een nieuwe kaart zou kunnen krijgen?

• Smarron

Smarron

The bend

Als je kaart sowieso kapot is (wat wel het geval lijkt) en je hem zelf niet kunt repareren, zou ik hem gewoon opsturen. Je raakt er niet armer door toch? Ja, een stukje kapot elektronica ;) Je hebt in ieder geval niks te verliezen.

• mbvisiontt
Ja ok, vraag me alleen af of het een nuttige zet is, of het enig kans van slagen heeft.

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-07 20:21

Gamer

Electrified

ehm, zelf gebroken, zelf opdraaien voor de kosten niet ?

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

• mbvisiontt
Gamer schreef op zondag 03 april 2005 @ 13:41:
ehm, zelf gebroken, zelf opdraaien voor de kosten niet ?
Ja want ik had graag dat ie vaker stroomzeikerig was... "Kabel zit los, kabel zit los", nee zat helemaal niet los. :( Maar goed, thanx voor je mening.

Pagina: 1