Toon posts:

Prometeia + Asus P4C800-E Probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 177 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik heb voor me prom unit ook nog zo speciale chip van Chipcon de 'ATX Power conditioner'

het probleem zit me volgens mij hier ergens in...

het probleem:

Als ik de pc opstart, begint hij netjes te koelen, nou die chip zou moeten zorgen dat bij -33 het systeem reboot, en daadwerkelijk dan pas begint op te starten...helaas krijg ik na de -33 een reboot en hoor ik da vrouwtje van me Asus moederbord zeggen dat er iets is met me CPU...ik heb nu al echt ZOVEEL zitten kijken, maar naar mijn weten zit alles goed.

wat heb ik geprobeerd:

systeem (prom + pc) opgestart zonder de chip, dan werkt het, maar vraag me af of het echt goed werkt (in bios zegt hij 75 graden me cpu)

heb op me oude gigabyte 8knxp moederbord er eerder vlekkeloos mee gewerkt, dus daar deed hij het wel op, dus ik heb geen idee waar ik het zoeken moet

heb ook nog 2! van die p4 PSU blokjes aangesloten op moederbord (1 op moederbord, en op de chip...) en dan nog me moederbord stekker uiteraard op de chip, ook dit hielp niet....

CPU temp uitgezet in bios, maar ook dat hielp niet...

weet er iemand wat er fout zit, of dat ik een instelling in het bios ofzo moet aanpassen hiervoor...ik zoek me helemaal de klote :(:(:(

• Gamer
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:13

Gamer

Electrified

dedicated voeding gebruiken voor je prom, enige oplossing.

Homey Pro | 4600Wp Z - 4800Wp W- 4800Wp O | SH4.0RS | SH5.0RS | SBR192 accu| Zendure 2400AC + 5 AB3000X| Easee Charge Lite | Corsa-e 50kWh | Mercedes EQA 250+ 70kWh

Verwijderd

Topicstarter
Gamer schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 19:40:
dedicated voeding gebruiken voor je prom, enige oplossing.
hoe bedoel je? 2 voedingen aansluiten ofzo???
dus 1 voeding op me pc...
de ander op me promunit?

hoe ken ik dit doen dan? me voeding werkt toch pas als me mainbord kabel aangesloten is? of sla ik nu de plank totaal mis? want er zit toch al standaard een voeding in de prom (lus me voeding van me pc naar me prom door...en dan de power stekker in de prom voeding...en opstarten die handel)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
*schopje*

komop er zijn hier toch wel mensen die me kunnen vertellen wat ik fout doe :?

of iig het bovenstaand antwoord kunnen verhelderen?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14

Epsilon

In de faq staat hoe je 2 voedingen op 1 systeem kan aansluiten. Je kan je voeding aanzetten door de Groene draad van je molex te verbinden aan een ground.

Suc6

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-01 07:36

DesertShooter

Afgekickt

Epsilon schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:35:
In de faq staat hoe je 2 voedingen op 1 systeem kan aansluiten. Je kan je voeding aanzetten door de Groene draad van je molex te verbinden aan een ground.

Suc6
Ja, maar dan staat ie altijd aan... ;). Gewoon nog 2 draadjes aan je aanknop maken. (2 naar het moederboard en één naar groene draad van psu-2, en één naar zwarte draad van psu-2.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:04

Thandor

SilverStreak

DesertShooter schreef op zondag 03 april 2005 @ 19:41:
[...]

Ja, maar dan staat ie altijd aan... ;). Gewoon nog 2 draadjes aan je aanknop maken. (2 naar het moederboard en één naar groene draad van psu-2, en één naar zwarte draad van psu-2.
Zover ik weet heb je een "always-on" contact nodig om een PSU in werking te houden. Het moederbord heeft dit juist niet nodig.

Op jouw manier gaat PSU1 (incl. mobo, cpu etc.) aan en PSU2 (met de Prometeia) gaat 1 sec. aan en direct weer uit.

Toch :?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
jah maar mensen, dan heb ik toch het probleem dat de prom unit nog helemaal niet op temperatuur is voordat de rest van de computer aangaat???

ik snap het niet, op mijn gigabyte moederbord werkte het perfect
op me asus gaat hij over de zeik...ik draai nu met luchtkoeling wel zonder problemen...

de persoon die de 1e reactie gaf, die heeft dezelfde mobo en prom unit als mij gehad, dus die moet weten wat er aan de hand is........is me voeding niet gewoon te licht ofzo? (lijkt me sterk maja)...

snap er echt 3x nix van...kep er op dit moment alleen maar spijt van, ben weer geld kwijt geraakt erdoor, en ik draai nu als gevolg met luchtkoeling, errug fijn :(

iemand nog suggesties? het moet werken met 1 voeding...

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2005 @ 20:29:
jah maar mensen, dan heb ik toch het probleem dat de prom unit nog helemaal niet op temperatuur is voordat de rest van de computer aangaat???

ik snap het niet, op mijn gigabyte moederbord werkte het perfect
op me asus gaat hij over de zeik...ik draai nu met luchtkoeling wel zonder problemen...

de persoon die de 1e reactie gaf, die heeft dezelfde mobo en prom unit als mij gehad, dus die moet weten wat er aan de hand is........is me voeding niet gewoon te licht ofzo? (lijkt me sterk maja)...

snap er echt 3x nix van...kep er op dit moment alleen maar spijt van, ben weer geld kwijt geraakt erdoor, en ik draai nu als gevolg met luchtkoeling, errug fijn :(

iemand nog suggesties? het moet werken met 1 voeding...
Nee, het komt er gewoon op neer dat het niet werkt

Die Mach I is gewoon zwaar verouderd qua electronica en aansturing. Je zal echt met 2 voedingen moeten draaien.

Ik heb hetzelfde prob gehad, ook de Asus P4C800-E gehad icm een Mach I en 2 voedingen gebruikt. Toen ik m'n Mach II aansloot ging het wel aangezien dat ding de pc pas start als hij zelf op temperatuur is. De voeding van de PC zelf hoeft dus niet te draaien om de controller van stroom te voorzien.

De manier die ik gebruikte om de pc te starten was als volgt:
  • 150W Aopen voeding "gehotwired" door het groene draadje en ground te verbinden (geen schakelaar er tussen)
  • Pc op 520W OCZ voeding en verder gewoon op mobo aangesloten.
  • Moederbord aangesloten op de aan/uit/reset knop van de kast zoals je bij je luchtkoeling doet.
  • Alle powercables op een stekkerdoos aansluiten met aan/uit knop
Wanneer ik wilde computeren zette ik de aan/uit knop van de stekkerdoos om zodat alles van stroom voorzien wordt. Prom start dan automatisch.
Even wachten tot prom de gewenste temp had en dan gewoon de powerknop in duwen.
De pc boote dan zonder problemen :)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Topicstarter
Syngrow schreef op zondag 03 april 2005 @ 20:38:
[...]

Nee, het komt er gewoon op neer dat het niet werkt

Die Mach I is gewoon zwaar verouderd qua electronica en aansturing. Je zal echt met 2 voedingen moeten draaien.

Ik heb hetzelfde prob gehad, ook de Asus P4C800-E gehad icm een Mach I en 2 voedingen gebruikt. Toen ik m'n Mach II aansloot ging het wel aangezien dat ding de pc pas start als hij zelf op temperatuur is. De voeding van de PC zelf hoeft dus niet te draaien om de controller van stroom te voorzien.

De manier die ik gebruikte om de pc te starten was als volgt:
  • 150W Aopen voeding "gehotwired" door het groene draadje en ground te verbinden (geen schakelaar er tussen)
  • Pc op 520W OCZ voeding en verder gewoon op mobo aangesloten.
  • Moederbord aangesloten op de aan/uit/reset knop van de kast zoals je bij je luchtkoeling doet.
  • Alle powercables op een stekkerdoos aansluiten met aan/uit knop
Wanneer ik wilde computeren zette ik de aan/uit knop van de stekkerdoos om zodat alles van stroom voorzien wordt. Prom start dan automatisch.
Even wachten tot prom de gewenste temp had en dan gewoon de powerknop in duwen.
De pc boote dan zonder problemen :)
oke maar wat ik niet snap dan...

die chip zorgt ervoor dat me prom eerst -33 wordt...dat doet hij ook netjes...dat is een mooie temp dacht ik zo...

dan komt er een reboot van het systeem pas en dan gaat de pc pas werken...en dan pas hoor je da vrouwtje zeuren over cpu error...

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Bij de P4C800-E is het zo dat wanneer resetknop vastgehouden wordt, het systeem na enkele seconden toch gaat booten. Bij andere/oudere moederboarden blijft het systeem wachten tot de resetknop weer los is, en gaat dan pas booten.
Volgens mij (ik weet dit niet helemaal zeker !) heeft de prometia controller een functie die de reset "dicht" houdt tot het systeem op temperatuur is... dan pas "laat" hij de reset "los".
Bij de P4C800-E zou het betekenen dat je hem dus op een andere manier (met de hand) moet starten.
Maar nogmaals: ik weet dus niet 100 % zeker of een prometia daadwerkelijk de reset dichthoudt.

Concrete Loop Watercooling

Verwijderd

Topicstarter
FreeRider schreef op maandag 04 april 2005 @ 14:54:
Bij de P4C800-E is het zo dat wanneer resetknop vastgehouden wordt, het systeem na enkele seconden toch gaat booten. Bij andere/oudere moederboarden blijft het systeem wachten tot de resetknop weer los is, en gaat dan pas booten.
Volgens mij (ik weet dit niet helemaal zeker !) heeft de prometia controller een functie die de reset "dicht" houdt tot het systeem op temperatuur is... dan pas "laat" hij de reset "los".
Bij de P4C800-E zou het betekenen dat je hem dus op een andere manier (met de hand) moet starten.
Maar nogmaals: ik weet dus niet 100 % zeker of een prometia daadwerkelijk de reset dichthoudt.
hmm dus dit betekent dat ik gewoon me resetknop nadat de prom unit koel genoeg is (minimaal -33) moet blijven indrukken, dan loslaten en dan zou het moeten werken?

het zou kunnen dat je gelijk heb, ik heb namelijk me systeem 1x aangekregen nadat hij ging zeuren over cpu failure...toen me reset knop paar keer ingedrukt en toen bootte hij idd door...

ik ga dit zeker proberen...tis niet ideaal, maja het is niet anders...hij koeld verder goed, en plaats voor een 2e voeding heb ik niet.....

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:33
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:57:
....
systeem (prom + pc) opgestart zonder de chip, dan werkt het, maar vraag me af of het echt goed werkt (in bios zegt hij 75 graden me cpu)
...(
Het werkt toch goed schrijf je? Die 75 graden van het BIOS zegt niks, ik heb er wel eens 125 op gehad. Dat betekent alleen dat je CPU kouder is dan je BIOS aan kan geven.

Als je hem gaat belasten, hoeveel graden geeft je computer dan aan?

Verwijderd

Topicstarter
Vatt schreef op maandag 04 april 2005 @ 15:57:
[...]

Het werkt toch goed schrijf je? Die 75 graden van het BIOS zegt niks, ik heb er wel eens 125 op gehad. Dat betekent alleen dat je CPU kouder is dan je BIOS aan kan geven.

Als je hem gaat belasten, hoeveel graden geeft je computer dan aan?
nee want aangezien de pc dat denkt, denkt de prom dat schijnbaar ook na paar seconde valt pc uit

Verwijderd

Die mach1 weet niet hoe koud de cpu wordt dus heeft daar niets mee te maken.
Als je prom kouder dan -33 is en de pc dan nog niet kan opstarten en een cpu foutmelding geeft dan denk ik eerder dat die melding terecht is en dat er daadwerkelijk een cpu fout is.

Kijk eens in het bios bij het scherm waar de fans en temps enzo gecontroleerd wordt en zet daar wat dingen uit dat er daar niet op gecontrolleerd wordt.

Of mogelijk heb je last van condensatie.

Verder moet je inderdaad een 2de voeding gebruiken voor de prom in combinatie met een canterwood mobo. In ieder geval een aparte 12 volt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:13:
Die mach1 weet niet hoe koud de cpu wordt dus heeft daar niets mee te maken.
Als je prom kouder dan -33 is en de pc dan nog niet kan opstarten en een cpu foutmelding geeft dan denk ik eerder dat die melding terecht is en dat er daadwerkelijk een cpu fout is.

Kijk eens in het bios bij het scherm waar de fans en temps enzo gecontroleerd wordt en zet daar wat dingen uit dat er daar niet op gecontrolleerd wordt.

Of mogelijk heb je last van condensatie.

Verder moet je inderdaad een 2de voeding gebruiken voor de prom in combinatie met een canterwood mobo. In ieder geval een aparte 12 volt.
heb al gekeken in het bios maar staat niets vreemd...
er is ook geen condensatie probleem...

wat betreft de 2e voeding das wel klote, want die past gewoon echt niet meer in me pc erbij...ik ga maar eens proberen of hij idd doorboot als ik de resetknop ingedrukt houd een tijdje

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:58:
ik ga maar eens proberen of hij idd doorboot als ik de resetknop ingedrukt houd een tijdje
Dat zal dus niet gaan werken verwacht ik.
Dat is namelijk precies wat de prom doet. Die houd je resetknop vast totdat de temperatuur laag genoeg is.

Die cpu-failures komen naar mijn idee inderdaad door dingen die niet goed gemeten worden. Volgens asus kunnen cpu-temperaturen niet onder 0 raken, en misschien probeert het moederbord ook nog wel het toerental van je cpu-fan te meten die er op dat moment niet op zit.

En over die 2e voeding: Tja, die hoeft niet perse in je pc-kast te komen. Het enige wat je nodig hebt is een 12v DC spanning (hoeft niet eens een pc-voeding te zijn) zodat de controller en de fans van de prom werken. Het werkelijke koelgedeelte van de prom draait wel gewoon op 220V, dus dat is niet het probleem. Bij het opstarten van de prom is het echter wel belangrijk dat die fans gewoon draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:58:
[...]

heb al gekeken in het bios maar staat niets vreemd...
er is ook geen condensatie probleem...

wat betreft de 2e voeding das wel klote, want die past gewoon echt niet meer in me pc erbij...ik ga maar eens proberen of hij idd doorboot als ik de resetknop ingedrukt houd een tijdje
kep ondertussen geprobeerd resetknop ingedrukt te houden, dit werkt dus idd niet...

even hele stomme vraag, maar het groene draad van de voeding zie ik...maaruhm ik moet die dus doorverbinden met de ground....maar welke kleur is dat???

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

Zwart, of je houdt hem tegen het metaal van de kast aan :)

Verwijderd

Topicstarter
Exigence schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:22:
Zwart, of je houdt hem tegen het metaal van de kast aan :)
lol ja stomme fout van me...heb het werkend al :)
nu trachten een voeding erbij te plaatsen :S zou niet weten waar...

Verwijderd

Topicstarter
mensen het is gelukt!!!

ik heb er een extra voeding bij gezet...die laat ik de prom opstarten, als hij -35 is start ik de pc op, en dan gaat het top!

bedankt voor de nuttige tips, de 2e voeding was dus het probleem...(om hem kwijt te kunnen heb ik uit me lian-li kast de floppydrive-bay eruit gehaald...)
Pagina: 1