[2000] Niet hotswap-schijf vervangen zonder reboot*

Pagina: 1
Acties:

• Rempage0611
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09-2025

Rempage0611

9405 WP @ 2x SMA Sunny Boy

Topicstarter
Haloa,

Ik heb net op een server een schijf vervangen waar het OS niet op staat. Eerst de stationsnaam eraf gehaald, daarna via device manager de schijf uitgezet en eruit gehaald.
Daarna heb ik de nieuwe schijf geplaatst, deze werd netjes gevonden, hem geformatteerd en een schijfnaam gegeven. Alleen zie ik hem nu dus niet in mijn explorer. Ook onder dos zie ik hem niet.

Ik heb hem al een andere stationsnaam gegeven (y:) maar ook deze kan ik niet zien. Hierna heb ik mijn cdrom stationsnaam ook verwijdert als proef, en deze daarna weer terug gezet, en ook deze is nu verdwenen.

Hoe krijg ik mijn stations weer te zien zonder een reboot?
Bedankt!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Als ik me goed herinner moet een schijf geactiveerd worden voordat hij gebruikt kan worden. Ik zal zo even kijken op m'n eigen server

offtopic:
Ik hoop trouwens dat het om een hotswap schijf ging? :P

Edit:

Een partitie moet gemarkeerd worden als actief (in de diskmanager rechts klikken op de partitie, dan "Mark partition as active")

[ Voor 26% gewijzigd door the_shadow op 31-03-2005 17:53 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-03 18:20
Het kan goed gaan als alles hot swappeble is, als dit niet het geval is dan zul je de server toch moeten rebooten, is dat zo'n groot probleem dan?

• Silver7
  • Laatst online: 26-03 22:04
offtopic:
[/quote]

Dat vraag ik me ook af...

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Het is idd geen hot-swap schijf. Zat wel netjes in een bracket maar is niet hot-swap. Ik kan die server wel rebooten maar doe het liever niet, krijg ik boze mensjes op m`n dak...

Maar als het echt daar aan ligt dat ik hem niet meer kan benaderen met explorer, waarom gebeurt dit dan ook als ik de letter van m`n cdrom af haal? En ik zie met disk management de schrijf wel gewoon netjes, ook hoe die heet, hoe vol hij staat (nu dus leeg). Dus hij praat er wel netjes mee...

[ Voor 47% gewijzigd door Rempage0611 op 31-03-2005 18:01 ]

• the_shadow

the_shadow

Moet die server per se 24 uur per dag online zijn? Kan me voorstellen dat hij wel om een uurtje of 1 's nachts gereboot kan worden?

[ Voor 4% gewijzigd door the_shadow op 31-03-2005 18:06 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
niet hotswap en dan toch swappen.. das vragen om problemen meneer..

rebooten dus.. tis nu toch na 17:00 dus moet dat geen probleem zijn.. en als het wel een probleem is.. waarom dat iemand inhuren die een non hotswap gaat lopen swappen terwijl de server aanstaat

A wise man's life is based around fuck you

• Robthebest
  • Laatst online: 28-03 18:20
Rempage0611 schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:59:
Het is idd geen hot-swap schijf. Zat wel netjes in een bracket maar is niet hot-swap. Ik kan die server wel rebooten maar doe het liever niet, krijg ik boze mensjes op m`n dak...

Maar als het echt daar aan ligt dat ik hem niet meer kan benaderen met explorer, waarom gebeurt dit dan ook als ik de letter van m`n cdrom af haal? En ik zie met disk management de schrijf wel gewoon netjes, ook hoe die heet, hoe vol hij staat (nu dus leeg). Dus hij praat er wel netjes mee...
Windows haalt de informatie ook uit je bios, als het bios niet weet wat er in zit kan het ook niet goed gaan. Het is ook niet echt verstandig om een server die na jou zeggen 24 uur aan moet staan een schijf te vervangen die niet hot swappeble is

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-04 23:20
Rempage0611 schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:59:

Wat is het voor schijf dan? Als we dat weten dan weten we ook een beetje wat je bedoelt...

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• the_shadow

the_shadow

Clueless schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 18:19:
[...]

Wat is het voor schijf dan? Als we dat weten dan weten we ook een beetje wat je bedoelt...
Ik gok dat het gewoon een IDE schijf in een bracket is. Die vallen wel gewoon uit te zetten en uit de computer te halen (en dan de andere schijf er weer in), maar de BIOS herkent het dan niet, aangezien er niet doorgegeven wordt dat er een nieuwe schijf in zit.

Wat ik echter niet begrijp is dat de CD-drive niet meer gezien wordt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
the_shadow schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 19:08:
[...]

Ik gok dat het gewoon een IDE schijf in een bracket is. Die vallen wel gewoon uit te zetten en uit de computer te halen (en dan de andere schijf er weer in), maar de BIOS herkent het dan niet, aangezien er niet doorgegeven wordt dat er een nieuwe schijf in zit.

Wat ik echter niet begrijp is dat de CD-drive niet meer gezien wordt.
die cdrom.. tja vermoedelijk omdat zijn IDE bus zichzelf half opgeknoopt heeft :X (is immer niet hotswap aware)

A wise man's life is based around fuck you

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-04 22:57
the_shadow schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:50:
Als ik me goed herinner moet een schijf geactiveerd worden voordat hij gebruikt kan worden. Ik zal zo even kijken op m'n eigen server

offtopic:

Edit:

Een partitie moet gemarkeerd worden als actief (in de diskmanager rechts klikken op de partitie, dan "Mark partition as active")
Dat heeft hier geen r*k mee te maken, want de actieve partitie is alleen van invloed op je boot; net zo goed als je live partities kunt maken en verwijderen, kun je dus ook een nieuwe disk toevoegen of er één verwijderen. Het is wel prettig als hierbij de bus het swappen ondersteunt; maar ook op een IDE bus gaat dit eigenlijk altijd goed.

Overigens lukt het mij hier op een XP systeem probleemloos live driveletters te wijzigen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik pas even de titel aan zodat je OS tussen [] in de titel staat, zodat deze voldoet aan Windows Operating Systems - Policy :)

Win2K server, schijf vervangen zonder reboot. > [2000] Niet hotswap-schijf vervangen zonder reboot*

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Rempage0611

Rempage0611

Topicstarter
Het gaat idd om een IDE schijf.

Naja toch maar een reboot gedaan, maar het klopt gewoon echt niet. Nu ik toch de tijd had, ding gereboot en van een hd zijn stationsnaam afgehaald en weer terug gezet. Zelfde probleem. Niks kabels getrokken dus, alleen de stationsnaam eraf en erop en de hd was niet meer te benaderen. Weer een reboot hielp maar het is/lijkt dus een bug in mijn volledig gepatchte Win2000Server

[ Voor 13% gewijzigd door Rempage0611 op 31-03-2005 21:25 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Nee hoor.

Not supported.

Dat wil in Microsoftese zeggen dat je "unexpected results" kan krijgen, oftewel je vrouw kan zelfs onbevlekt bevangen worden met een beetje pech (of mazzel, net hoe je het bekijkt ;) )

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1