[Illustrator] Geplaced plaatjes printen pixelated uit

Pagina: 1
Acties:

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Als ik hier in Illustrator 11 een mooi plaatje van Neo place om zelf een filmposter te maken ( B) ), en ik print het geheel vervolgens uit, *zonder* het plaatje te vergroten of te verkleinen, krijg ik een heel erg gepixelated print. Vectortekst ziet er wel goed uit! Ik heb de document raster effects settings op 300 ppi en de anti-alias aan en de document color modus natuurlijk op CMYK. Het plaatje ziet er op het scherm perfect uit op 100%. Het zal vast een makkelijke optie zijn, maar ik wil niet teveel kleureninkt wasten :)

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 13:16

Blauw

De Schreeuw

kan je het niet gewoon in photoshop ofzo uitprinten? Volgens mij is Illustrator niet helemaal bedoeld om te werken met niet-vectorbased plaatjes

Verwijderd

wat is de resolutie van je plaatje? ook illustrator kan van bagger geen gouden drol bakken.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 13:57
Het plaatje ziet er op het scherm perfect uit op 100%.
Tja, schermresolutie is 72 of 96 dpi (meestal 72) en voor drukwerk moet je minimaal 250 dpi hebben. Kortom, factor 3,5 bijna. Dus zoom eens in op 350%, dan zie je ongeveer hetzelfde effect.

Kortom, eerst dat plaatje opblazen naar meer (en dat gaat beter in Photoshop ;) ) en hopen dat het niet te vaag word. Meer uitleg? F1 onder Illustrator, en dan ff zoeken naar vector vs bitmap. (hmm, doe maar onder Photoshop, die heeft meer uitleg dan Illustrator, blijkbaar. [Illu 9 rept er vrijwel niet over...])]

[ Voor 13% gewijzigd door Savantas op 31-03-2005 17:05 . Reden: verdwaalde spatie ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 16:57:
wat is de resolutie van je plaatje? ook illustrator kan van bagger geen gouden drol bakken.
608x1001
Blauw schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 16:52:
kan je het niet gewoon in photoshop ofzo uitprinten? Volgens mij is Illustrator niet helemaal bedoeld om te werken met niet-vectorbased plaatjes
Ik wil hier tekst combineren met een pixelbased afbeelding, daarom kies ik voor Illustrator (tekst print beter uit als vector dan als bitmap).

Zowiezo mag het probleem niet bij het plaatje liggen, omdat Illustrator het plaatje niet goed omhoogscaled/interpoleert. Dát is dus het probleem!
Savantas schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:02:
[...]

Tja, schermresolutie is 72 of 96 dpi (meestal 72) en voor drukwerk moet je minimaal 250 dpi hebben. Kortom, factor 3,5 bijna. Dus zoom eens in op 350%, dan zie je ongeveer hetzelfde effect.

Kortom, eerst dat plaatje opblazen naar meer (en dat gaat beter in Photoshop ;) ) en hopen dat het niet te vaag word. Meer uitleg? F1 onder Illustrator, en dan ff zoeken naar vector vs bitmap. (hmm, doe maar onder Photoshop, die heeft meer uitleg dan Illustrator, blijkbaar. [Illu 9 rept er vrijwel niet over...])]
Hmm...waarom interpoleert Illustrator dan niet voor je ipv. dat je dat lekker in Photoshop mag doen? Elk programma moet dat toch kunnen?

[ Voor 35% gewijzigd door Vinnienerd op 31-03-2005 17:09 ]

Verwijderd

een plaatje van die grootte (resolutie meet je in dpi, formaat in pixels), kan je ongeveer op 5 bij 8 cm afdrukken, als dat (veel) groter wordt krijg je idd rommel

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-05 13:57
Illustrator interpoleert het plaatje niet, hij smeert hem als het ware alleen maar uit.
Je zou kunnen zeggen dat Adobe hun programma's echt in duidelijk gedefinieerde blokken heeft verdeelt. Zo kan je in Illustrator maar één bladzijde opmaken, terwijl bij (voormalig?) concurrent Freehand je meer pagina's kan opmaken. Maar voor zoiets heeft Adobe progs als Indesign/Pagemaker, dus kan Illustrator het niet. Idem voor Photoshop/Illustrator. Al kan Photoshop ondertussen best wel wat vectorwerk aan, toch heb je al snel Illustrator nodig voor uitvoerig vectorwerk. En al kan Illustrator wel (deels) Photoshop-filters aan, daar houd het meteen verder zo'n beetje mee op.
Je kan bijna spreken van Gillette marketing (of inkjet... ;)).
Overigens dacht ik dat als je Photoshop CS gebruikt en de PSD print, je wel strakke letters krijgt (als het nog tekst is), maar weet het niet zeker.

[uit de oude doos]
Doet me overigens denken aan een vriend die ooit een mooie poster in Pshop had gemaakt! Toen ik vroeg of hij even kon printen vielen zijn ogen er zowat uit! postzegel in plaats van A2 :+
[/uit de oude doos]

[ Voor 14% gewijzigd door Savantas op 31-03-2005 18:56 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Pagina: 1