Toon posts:

Audigy 2 NX en Acer Aspire - Vraag ik om ellende?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(Een beetje audio, een beetje moederbord, chipset.... ik zet hem toch maar hier)

Ik ben al even aan het zoeken geweest hier, en gezien dat er her en der problemen zijn met Soundblaster kaarten en VIA chipsets.

Ik overweeg op dit moment een Audigy 2 NX geluids'kaart' te kopen om mijn Acer Aspire 1350 (met AMD Athlon XP2800+) van een Line-In/Out met fatsoenlijke specs te voorzien om op die manier muziek op te kunnen nemen.

Nu weet ik niet precies hoe het zit met de chipset op het mainbord, dus wellicht kan iemand met meer verstand van zaken mij hierbij helpen? In de config van het systeem zie ik een rijtje USB-controllers met de naam VIA Rev 5 of later USB Universele Host-controller's staan. De VIA kom ik ook tegen onder het kopje "Systeemapparaten" en dan wel de VIA CPU to AGP2.0/AGP3.0 Controller, de VIA Standard CPU to PCI Bridge en de VIA Standard PCI to ISA Bridge.

Om nou te voorkomen dat ik straks in discussie moet met een winkelier die een niet goed werkende Audigy 2 NX niet wil terugnemen omdat ik met allerlei gekraak en gepiep zit als ik hem aansluit, zou ik het zeer op prijs stellen als iemand mij een idee kon geven of bovenstaande configuratie inderdaad een grote kans op problemen geeft. En áls dat zo is, welke goede alternatieven zijn er om mijn Acer notebook van goed geluid te voorzien (Line-In/Out, het Surroundverhaal boeit me minder, maar de 24/96 sampling is wel weer erg aangenaam :-) )

Uw deskundige kijk op de zaak wordt zeer gewaardeerd!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 16:30 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Volgens mij gaat het bij de probleemgevallen altijd om interne PCI soundblasterkaarten en niet via een USB poort aangesloten externe kaart :)
De kans op problemen lijkt me eigenlijk net zo groot als bij elke andere laptop met een andere chipset.

kijk evt hier naar andere usb geluidskaarten :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
Turkish schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 16:34:
Volgens mij gaat het bij de probleemgevallen altijd om interne PCI soundblasterkaarten en niet via een USB poort aangesloten externe kaart :)
De kans op problemen lijkt me eigenlijk net zo groot als bij elke andere laptop met een andere chipset.

kijk evt hier naar andere usb geluidskaarten :)
Hi Turkish,

Ja dat dacht ik aanvankelijk ook, tot ik mijn plannen vertelde aan iemand die een Extigy kastje heeft (ook USB dus) en als hij dat aansluit, heeft hij allerlei gekraak zodra hij bijvoorbeeld maar zijn muis aanraakt. Hij waarschuwde me dus voor SB vs VIA chipset-problemen. Vandaar de vraag :-)

Bedankt voor je reactie!

Verwijderd

je hebt tegenwoordig ook de soundblaster audigy2 zs notebook
http://www.soundblaster.com/products/Audigy2zs_notebook/

de goedkoopste is 108 euro in de pricewatch
http://www.tweakers.net/pricewatch/100404

schijnt een kaartje te zijn dat weinig problemen geeft (schijnt nl. je onboardkaart uit te kunnen schakelen)en goede in/uitgangen heeft... ook zorgt het ding voor hardware3d-surround en eax en ondersteunt ie tot 7.1 boxen (DD-ex en DTS-ES)
levert natuurijk ook een leuke prestatiewinst op onder games

miskien ies dat wat

Verwijderd

Die problemen gelden zowiezo niet USB. Ik heb ook 2 creative kaarten gehad:

1. Soundblaster live 5.1
2. Audigy 2 ZS

Allebei gedraaid op 2 VIA chipsets:

1. KT 400
2. KT 600

Allebei geen problemen, wel even voor de zekerheid nieuwste VIA drivers instaleren,

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de aanwijzingen! Ik ga morgen maar eens op pad voor een Audigy 2 ZS :-)

Verwijderd

Topicstarter
Intussen kan ik melden dat het kaartje uit-ste-kend functioneert. Eenmaal de ASIO driver goed ingesteld, werkt het ding vlekkeloos met tot nu toe 12 audiotracks simultaan op 24 bits. Doodstil als er geen signaal binnenkomt, het enige zwakke punt in de combinatie blijkt de adapter van de Acer. Die móet absoluut geaard worden aangesloten om storing te voorkomen.
Pagina: 1