Externe SATA-RAID-NAS

Pagina: 1
Acties:
  • 2.029 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:30

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Nu veel mensen thuis een (draadloos) netwerk hebben en data, muziek en film bestanden willen delen, lijkt een centrale opslag die voor elke PC / muziekspeler (bv. Netgear MP101) / videospeler toegankelijk is het meest handig.

Maar dan is het wel onhandig als je hiervoor een PC continu aan moet hebben staan en als alle bestanden centraal staan, is het wel handig als er dit een beetje betrouwbaar opgeslagen wordt; met RAID dus.

Ik ben dus op zoek naar een externe SATA-RAID-NAS oplossing die ik op mijn router aan kan sluiten, zodat mijn bestanden betrouwbaar opgeslagen zijn en overal toegankelijk zijn.

M.i. zal dit (in de nabije toekomst) voor veel mensen in een behoefte vervullen...

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_R
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-04 10:19
(jarig!)
Mashie heeft hiervoor een mooie oplossing bedacht en is lekker aan het modden geslagen: http://www.mashie.org/casemods/udat1.html

Het resultaat vind ik mooi en het is handig en snel. Imo is dit dus een ideale oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-04 11:23
waar zou hij die sata array vandaan hebben en bestaat dat ook voor Pata?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
MR_WAZOO schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 22:49:
waar zou hij die sata array vandaan hebben en bestaat dat ook voor Pata?
http://www.rackmountnet.com/rmc/c_accessories/br35/br35.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Thanks, ziet er goed uit _/-\o_
Hoewel ik ik eigenlijk op zoek ben naar iets zonder PC (mobo/cpu/...) is dit dusdanig compact uitgevoerd dat ik het nog wel acceptable vindt.
Er bestaat (nog) niet zoiets als een extern SATA rekje met daarachter een raidcontroller die gekoppeld is aan 1GB ethernet? (zodat je dus geen PC meer nodig hebt. Ik zoek dus eigenlijk een soort alles in 1 oplossing.

Even m.b.t. die mini ATX kast: die ziet er erg goed uit. Een ding is me niet helemaal duidelijk: heeft hij die case nu gemod door van die 3.5" fdd opening een 5,25" opening te maken (waardoor er in totaal 3 x 5,25" ontstaat voor de 5 SATA drives)? Dit wordt mij niet helemaal duidelijk uit de review.

En is een 200W PSU eigenlijk wel genoeg voor 5 hdd's?
(het scheelt natuurlijk wel dat er slechts een eenvoudige onboard videokaart in zit...)

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:40
Hee dat is vet! Kan ik potentieel 20 drives kwijt in m'n stacker!

Oei wel een beetje duur...

[ Voor 12% gewijzigd door sig69 op 05-04-2005 13:18 ]

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Videopac schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 13:09:
Er bestaat (nog) niet zoiets als een extern SATA rekje met daarachter een raidcontroller die gekoppeld is aan 1GB ethernet? (zodat je dus geen PC meer nodig hebt. Ik zoek dus eigenlijk een soort alles in 1 oplossing.
Tsja, maar in zo'n topologie ontkom je niet aan een of andere bus waarop de RAID controller en de ethernet-controller aangesloten zijn, een chipset die dataverkeer regelt tussen de devices, een CPU en firm/software om basale systeemfuncties uit te voeren (en eventueel authenticatie enzo), kortom: een complete computer. De meest voor de hand liggende manier om zoiets te implementeren, is op dit moment een simpele pc.
Even m.b.t. die mini ATX kast: die ziet er erg goed uit. Een ding is me niet helemaal duidelijk: heeft hij die case nu gemod door van die 3.5" fdd opening een 5,25" opening te maken (waardoor er in totaal 3 x 5,25" ontstaat voor de 5 SATA drives)? Dit wordt mij niet helemaal duidelijk uit de review.
Hij heeft gewoon een gat in het front gezaagd dat groot genoeg is voor die array. In dit geval inderdaad 3x 5,25".
En is een 200W PSU eigenlijk wel genoeg voor 5 hdd's?
(het scheelt natuurlijk wel dat er slechts een eenvoudige onboard videokaart in zit...)
Een hdd zal tijdens normaal bedrijf ca. 15W (piek) vermogen nodig hebben. 5x15 levert 75W op. De rest (125W) heb je nodig voor je mobo, cpu, mem enz. en als veiligheidsmarge. Met name tijdens het opstarten zal zo'n array wel wat meer stroom trekken dan die 15W, dus is het verstandig om een tikje te overdimensioneren. Al met al zou ik zeggen dat met dat Epia bordje, een fatsoenlijke 200W voeding voldoende moet zijn voor die setup.

Waar ik me meer zorgen over zou maken, is warmteontwikkeling. De voeding en de disks zullen toch behoorlijk warm worden, dus een goede airflow is onontbeerlijk. Nu heeft Mashie dat blijkbaar afdoende opgelost (hoewel jammergenoeg meetgegevens ontbreken), maar ik denk dat het zeker een punt van aandacht moet zijn als je zelf zoiets gaat knutselen.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-04 23:46
Zijn wel 1" schijven he.. Ik zie ze niet voor gewone 3.5" schijven.. Dus moet je ook nog eens dure schijven kopen? Hele dure grap dan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02-03 17:41
1" hoog...... en gewoon 3,5" breed :) Standaard dus....

edit:
na na nana na :)

[ Voor 45% gewijzigd door -krekel- op 05-04-2005 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
BobR13 schreef op dinsdag 05 april 2005 @ 14:28:
Zijn wel 1" schijven he.. Ik zie ze niet voor gewone 3.5" schijven.. Dus moet je ook nog eens dure schijven kopen? Hele dure grap dan :X
LOL, 1" iPod Mini HDD'tjes ;) :+

Nee, ze bedoelen 1" in hoogte, standaard 3,5" schijven dus. :)

edit:
Damn you krekel :+

[ Voor 9% gewijzigd door Plague op 05-04-2005 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-04 23:46
Oh ok.. Vond het al zo raar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Misschien een kleine ATX behuizing, zoals de Lian-Li PC60, gebruiken?

Dan kun je intern een (of twee) hdd's kwijt voor het OS en de 5 schijven in het removable rack compleet gebruiken voor de RAID...

5 x 400GB in RAID 5 is toch 1,6TB?

Kost misschien wat meer, maar dan heb je ook wat.
(en je bouwt eea op uit courante onderdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Videopac schreef op dinsdag 19 april 2005 @ 15:36:
5 x 400GB in RAID 5 is toch 1,6TB?
Jup.
Bij RAID5 moet je gewoon de grootte van het totaal aantal schijven -1 schijf doen (met een minimum van 3 schijven)

Dus 5x400GB = 2000GB - 400GB = 1600GB

Duidelijk?

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 00:17
Videopac schreef:Er bestaat (nog) niet zoiets als een extern SATA rekje met daarachter een raidcontroller die gekoppeld is aan 1GB ethernet? (zodat je dus geen PC meer nodig hebt. Ik zoek dus eigenlijk een soort alles in 1 oplossing.
Gigibit NAS -> duur
http://reviews-zdnet.com...._16-31318433.html?tag=box

Of deze, iets goedkoper
http://www.tomsnetworking...207-ProdID-HDHG250LAN.php
Pagina: 1