SATA RAID1 in WinXP

Pagina: 1
Acties:

• Skar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-02 17:03
Ik heb nu een SATA MAXTOR DM10 van 200GB. Binnenkort krijg ik er nog een (precies dezelfde) bij en wil deze in RAID1 gaan plaatsen (mirroren dus).

Ik heb op m'n moederbord (ASUS A7N8X-E DELUXE) een Silicon Image Sil 3112A RAID Controller. Daarmee moet ik - volgens mij - heel makkelijk een RAID 1 config kunnen opzetten.

Maar na de RAID FAQ, SATA FAQ en heel veel topics te hebben gelezen had ik toch nog een aantal vragen:

1) Kan ik beter de softwarematige RAID gebruiken van WinXP (dynamic drives maken dus) of kan ik de controller van m'n moederbord beter gebruiken? (weet niet het verschil, wat het voordeel is etc)

2) Wat ik uit de FAQ's begreep zijn dynamic drives heel handig, maar wat nou zo handig was kon ik nergens terugvinden. Wat is nou het grote voordeel van dynamic drives en wat zijn de nadelen? Kan ik mijn huidige harde schijf gewoon eenvoudig naar een dynamic drive omzetten en - als ik dan die andere drive erbij prik - die nieuwe ook en dan de config op RAID1 zetten? Maar wat gebeurd er dan met de verschillende partities en data die ik nu op m'n schijf heb staan?

3) Als ik nu meerdere partities heb, kan ik dan eenvoudig die nieuwe schijf erbij prikken en als mirror instellen? Neemt hij dan automatisch alle data over? Hoe werkt RAID1 en het installeren daarvan?

[ Voor 9% gewijzigd door Skar op 31-03-2005 14:31 ]

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Skar schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:29:
1) kan ik beter de softwarematige RAID gebruiken van WinXP (dynamic drives maken dus) of kan ik de controller van m'n moederbord beter gebruiken? (weet niet het verschil, wat het voordeel is etc)
Voordeel van SWRAID: 100% verhuisbaar naar andere 2K/XP/Longhorn/etc OS'en en andere controllers, ongeacht merk/type. Bij firmware/hardware RAID1 (en dus niet RAID0/5/etc!) is dat in theorie ook goed mogelijk, al kan de praktijk misschien anders uitpakken. Qua leesperformance is SWRAID1 beter, is mijn ervaring. Maar dat kan ook per controller verschillen. Handig is om wat benchmarks uit te voeren op de beide configs :)
2) wat ik uit de FAQ's begreep zijn dynamic drives heel handig, maar waarom zag ik niet. kan ik mijn huidige harde schijf naar dynamic drive omzetten. En als ik dan die andere drive erbij prik die ook en dan de config op RAID1 zetten? Maar wat gebeurd er dan met de verschillende partities en data die ik nu op m'n schijf heb staan?
Dynamische schijven zijn handig omdat je daarop JBOD/RAID arrays kunt bouwen zonder tussenkomst van een firmware/hardware RAID controller :) Dat is niet mogelijk op standaardschijven. Als je maar 1 schijf hebt, heeft het omzetten naar dynamisch weinig tot geen voordelen. En de verschillende partities worden gewoon meegenomen. Oftewel, de schijf wordt 1:1 gemirrored (wat ook logisch is ;) ).
3) als ik nu meerdere partities heb, kan ik dan eenvoudig die nieuwe schijf erbij prikken en als mirror instellen? neemt hij dan automatisch alle data over? hoe werkt RAID1?
Die vraag heb je eerder gesteld B)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 31-03-2005 14:37 ]

• Skar
Bedankt voor je snelle reactie.

Dus ik kan beter gewoon die drive erbij prikken, dan beide drives in WinXP op dynamic drive en een RAID1 config maken?
Duidelijk.

Om nog even samen te vatten zijn de stappen dus:

1) gewoon partities en data op harde schijf plaatsen
2) tweede harde schijf erbij plaatsen
3) in WindowsXP beide drives naar 'dynamic' overzetten
4) instellen op RAID1
5) klaar

Toch?

Maar heb ik eigenlijk nog een vervolgvraag: als je je drive omzet naar een dynamic drive, moet je de partities en alles gewoon nog benaderen als een gewone harde schijf (met Partition Magic ofzo) of kan je eenvoudig(er) de partities verdelen in Windows dan?

Trouwens, dat betekend dus dat zo'n RAID-controller op je moederbord weinig nut heeft... :P
Waarom stoppen ze die er nog bij dan? |:(

Hardware: MSI B450M Mortar Max | AMD Ryzen 5 3600 | 16 GB RAM | MSI Radeon RX 5700 XT Gaming X

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:34

Brazza

Byte me!

Omdat de performance toch niet zo goed is? Daarnaast wordt je cpu door een RAID controller (in sommige gevallen) minder belast.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Integendeel. Bij firmware RAID controllers kan de CPU belasting hoger oplopen. Zeker wanneer er ranzige drivers worden gebruikt (recall Promise).
Maar heb ik eigenlijk nog een vervolgvraag: als je je drive omzet naar een dynamic drive, moet je de partities en alles gewoon nog benaderen als een gewone harde schijf (met Partition Magic ofzo) of kan je eenvoudig(er) de partities verdelen in Windows dan?
PartitionMagic ondersteunt voorzover ik weet geen dynamische volumes (misschien de nieuwste versie wel, ik gebruik al heel lang geen PM meer .. ). En je kunt net als bij standaardschijven geen resize/move/etc bewerkingen met schijfbeheer doen. Je kunt wel gewoon partities (volumes genoemd) aanmaken, verwijderen, benaderen, schijfletter wijzigen, etc net als bij standaardschijven. Voor PartitionMagic-like bewerkingen met dynamische volumes moet je Veritas Volume Manager hebben.
Trouwens, dat betekend dus dat zo'n RAID-controller op je moederbord weinig nut heeft...
Waarom stoppen ze die er nog bij dan?
Niet iedereen draait 2K/XP. En niet iedereen wil met dynamische volumes aan de slag (compatibiliteit met DOS/Linux bijv.)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 31-03-2005 14:56 ]

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04:34

Brazza

Byte me!

BalusC schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:55:
Integendeel. Bij firmware RAID controllers kan de CPU belasting hoger oplopen. Zeker wanneer er ranzige drivers worden gebruikt (recall Promise).
[...]
Dit zijn dus alleen de non-intelligente RAID (zonder i/o chip erop).

Wat zou jij dan aanraden in dit geval.

• Skar
BalusC schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:55:
[...]
PartitionMagic ondersteunt voorzover ik weet geen dynamische volumes (misschien de nieuwste versie wel, ik gebruik al heel lang geen PM meer .. ). En je kunt net als bij standaardschijven geen resize/move/etc bewerkingen met schijfbeheer doen. Je kunt wel gewoon partities (volumes genoemd) aanmaken, verwijderen, benaderen, schijfletter wijzigen, etc net als bij standaardschijven. Voor PartitionMagic-like bewerkingen met dynamische volumes moet je Veritas Volume Manager hebben.
Prima. Zal eens kijken naar die Veritas Volume Manager (VVM). Hoop dat het nog wel beetje overzichtelijk is, net zoals PM. Maar zal wel lukken en anders gewoon ff googlen :)
[...]
Niet iedereen draait 2K/XP. En niet iedereen wil met dynamische volumes aan de slag (compatibiliteit met DOS/Linux bijv.)
Duidelijk :)

Maar dan komt weer de volgende vraag. Toen ik zocht naar hoe dit te doen, kwam ik ergens tegen dat als je een dynamic drive - RAID-setup hebt, dat je dan toch een klein deel van je harde schijf normaal moet doen, zodat er een MBR op gezet kan worden. Moet dat ook als je RAID1 doet, of alleen als je gaat striping?

[ Voor 15% gewijzigd door Skar op 31-03-2005 15:52 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Brazza schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 15:10:
Dit zijn dus alleen de non-intelligente RAID (zonder i/o chip erop).
Zoals de onboard SiL 3112A controller dat op het mobo van Skar zit ;)
Wat zou jij dan aanraden in dit geval.
Dat ligt er maar aan hoe Skar de voor/nadelen van dynamische disken afweegt en wat benchmarks heeft uitgevoerd op SWRAID1 en op RAID1 via de SiL3112 :)
Skar schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 15:49:
Maar dan komt weer de volgende vraag. Toen ik zocht naar hoe dit te doen, kwam ik ergens tegen dat als je een dynamic drive - RAID-setup hebt, dat je dan toch een klein deel van je harde schijf normaal moet doen, zodat er een MBR op gezet kan worden. Moet dat ook als je RAID1 doet, of alleen als je gaat striping?
Hier heb ik nooit van gehoord. De MBR is een op zichzelf staand deel van de harddisk, er komt geen bestandssysteem aan te pas. Er wordt wel een deel aan het einde van de schijf gereserveerd voor de LDM, zie ook de FAQ bij Basic vs Dynamic disks.

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 31-03-2005 16:44 ]

Pagina: 1