Tekst niet kopieren uit een hidden div

Pagina: 1
Acties:

• reddevil
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb 3 divs onder elkaar waarvan ik de middelste hidden maak met "display: none;" via een stylesheet. Deze div wordt dan netjes niet getoond op de website. Wanneer ik nu de tekst van div1 en div3 selecteer met de muis en dan copy en paste in een teksteditor, dan heeft ie ook de tekst van div2 meegekopieerd. Dit is echter niet bedoeling.

Ik heb geprobeerd om via de stylesheet de div te verplaatsen naar bv z-index -1, position absolute en dan plaatsen op x: -100;
Echter dan nog steeds heb ik het probleem dat wanneer ik de tekst van div1 en div3 selecteer en kopieer naar een teksteditor dat hij ook de inhoudt van div2 meekopieerd.

Een oplossing hiervoor kan ik vinden als ik via javascript de innerHTML van de div veranderd naar leeg. Echter is dat geen optie, want ik heb geen id aan de div hangen, maar alleen een class attribuut. (deze oplossing heb ik gevonden via een test htmlbestandje).

Nu zou je zeggen: dan zorg je er gewoon voor dat div2 helemaal niet voorkomt... kan ook niet.
Volgende wat je zou zeggen: voeg een id toe aan de div en verander de innerHTML via javascript: kan ook niet.

Wat ik dus eigenlijk gewoon wil is dat de inhouden een hidden div niet meegekopieerd wordt bij een copy/paste actie. Is dit mogelijk via een andere weg, bv innerHTML aanpassen via stylesheet, of iets erg vaag anders.

Ik heb geprobeerd op google te zoeken, maar als je maar iets van 'copy' of 'paste' zoekt krijg je 100 tutorials wat niet nuttig is.

Graag ideeen!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

Dat lijkt me duidelijk een browser-issue; zelfs als ik zeg maar de 2e div volledig uit de flow haal met position:absolute wordt de tekst nog geselecteerd. Nader onderzoek leert me dat IE, Moz/Firefox en Opera hier 'last' van hebben. De enige optie die ik dan ook zie is voorkomen dat de er content in die div staat zolang hij onzichtbaar is.

Intentionally left blank

• reddevil
klopt inderdaad, daar was ik ook al achter, maar een manier is aanpassing via javascript en innerHTML, maar dat is handig wanneer je een id of name attribuut zou hebben bij de div, maar ik heb alleen de class.

• reddevil
*bump*

iemand nog idee-en ?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16

crisp

Devver

Pixelated

reddevil schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 14:37:
klopt inderdaad, daar was ik ook al achter, maar een manier is aanpassing via javascript en innerHTML, maar dat is handig wanneer je een id of name attribuut zou hebben bij de div, maar ik heb alleen de class.
[rml][ handig] getElementsByClassName[/rml] ;)
Kortom: je hebt niet een ID of name nodig om een element te kunnen benaderen; als er maar iets is dat een bepaald element onderscheid van de rest dan kan je gewoon je DOM structuur doorlopen en dat element eruit pikken.

Intentionally left blank