Toon posts:

Dualboot

Pagina: 1
Acties:
  • 30 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Ik heb linux mandrake (de nieuwste, 10.1 geloof ik) gedownload. Maar nu wil ik het ook nog gaan installeren. Ik heb al gegoogled, maar er staat niet echt duidelijk een antwoord op m'n vragen.

- Ik moet een partitie maken, maar moet ik daar nog wat speciaals mee doen? Ik gebruik Partition Magic.

- Ik wil dus dat ik, als ik de pc aan zet, kan kiezen tussen XP en Linux. Nu is mijn vraag: Gaat dit automatisch? Iemand zei namelijk dat ik dan iets aan moest passen ofzo.

- Kan ik die dualboot en linux dan ook weer verwijderen? (Ik heb daar ooit eens problemen mee gehad met 2 keer windows, dus vandaar die vraag)

Ik hoop dat iemand me deze vragen kan helpen, want ik zit nu al een tijdje te twijfelen of ik het wel moet doen :)

Verwijderd

je kan linux gewoon installeren boven windows, je krijgt dan altijd een bootloader te zien(grub of lilo)* die laat je kiezen voor Windows startup en Linux zelf.'

je moet een ext 2/3 en een swap partitite maken, hoe groot ze moeten zijn moet je zelf ff zoeken, de ext partitie iig minimaal 5gb(minder kan ook hoor) de swap is een kleine.

het verwijderen heb ik geen ervaring mee, volgens mij lukt dit gewoon goed als je linux verwijdert, maar dat is wel hier en daar te vinden

* ik heb ervaring met Redhat weet niet of lilo en grub ook bij mandrake zitten

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 13:43 ]

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

Ik had met fedora core 2 geen problemen met dual boot. gewoon een partitie aangemaakt en tijdens install naar de goede partitie verwezen. Wel had ik problemen met de bootloader nadat ik fedora eraf had gegooit maar dat is uiteindelijk wel weer goed gekomen mbv onze vroend google.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie wel in partition magic een vakje met Linux Swap en Linux ext2/3 maar moet ik die dan allebei maken? :| Dus als ik dan linux er vanuit windows weer afhaal, die partitie formateer en weghaal enzo, dan krijg je problemen met die bootloader? :/

edit: ik ben namelijk nogal bang dat ik heel die computer verziek als ik het niet goed doe..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 13:45 ]

Verwijderd

Als je een bootmanager installeert, dan begrens je ieder OS tot zijn eigen partitie (bij linux dan kiezen voor grub op partitie). Op die manier blijft ieder OS onafhankelijk van de anderen. Dit werkt zowel bij ieder OS (windows, linux, enz....). Ik kan je XOSL van harte aanbevelen.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 22:52
Een swap partitie die twee keer zo groot is als het werkgeheugen, en ext3 partitie van minimaal 5gb.

Verwijderd

Topicstarter
En op welke partitie moet ik het dan installeren? En wat bedoel je met werkgeheugen? Ik ben niet zo bekend met die termen allemaal..

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:46:
Als je een bootmanager installeert, dan begrens je ieder OS tot zijn eigen partitie (bij linux dan kiezen voor grub op partitie). Op die manier blijft ieder OS onafhankelijk van de anderen. Dit werkt zowel bij ieder OS (windows, linux, enz....). Ik kan je XOSL van harte aanbevelen.
je hebt gelijk maar sommige mensen weten hele boot sectors te wissen en ook hele windows partities.

daarom vraag ik je: Waarom wil je linux installeren? om een beetje te checken wat het is? of echt server gebruik.

ik ga er vanuit dat je alleen linux wilt verkennen, in dat geval kan je veel beter met vmware werken je verziekt helemaal niks en het werkt gewoon makkelijker omdat je dan ook niet hoeft te kloten met dual-boot.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:55:
En op welke partitie moet ik het dan installeren? En wat bedoel je met werkgeheugen? Ik ben niet zo bekend met die termen allemaal..
-aparte partitie ga je maken: je maakt een stuk windows partitie leeg en vrij en dat maak je dan geen ntfs maar ext3 en een klein beetje partitie bewaar je voor je swap.
-werkgeheugen = ram.

een beetje eigen initiatief is wel gewenst, ik weet het linux is moeilijk in het begin maar bedenk wel dat het hier geen helpdesk is en dat je er meer van leert door het zelf te ontdekken

• dailyleaf
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 19:05

dailyleaf

...

Mocht je later problemen hebben met de bootloader, als je Linux er weer af hebt gegooid, dan is dit een mogelijke oplossing.

Zorg dat je fdisk op diskette hebt en daar vanaf boot. (google voor meer info over fdisk)

En dan het volgende commando: A:\fdisk /mbr

Mijn post is interessanter dan mijn Sig..

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-02 22:52
De hoeveelheid werkgeheugen kun je opzoeken bij systeeminformatie in windows XP.
Linux wordt geinstaleerd op de ext3 partitie, swap wordt gebruikt als uitbreiding van het (werk)geheugen.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Over dualboot en linux is veel te vinden op internet, vaak hoef je helemaal niet met windowstools een partitie te maken, maar gewoon ruimte vrijlaten, de installer zal dan begrijpen dat je linux daar wilt hebben, en meestal zelf met een redelijk voorstel voor filesystems en swap komen.
Zonder concrete problemen is er weinig ruimte voor dit topic denk ik, we gaan hier niet stap voor stap voorkauwen wat er moet gebeuren, en we gaan uit van enige basiskennis, en volgens mij valt de term "werkgeheugen" zeker onder die basiskennis.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.