Toon posts:

[Asus V9280] Vreemde pixels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken heb ik last van vreemde pixels in mijn beeld. Het probleem lijkt ernstiger te worden, maar ik weet niet aan welk onderdeel van mijn computer het ligt.

systemspecs
  • AMD TB1000 op Asus A7V133
  • 512 PC133 geheugen
  • Asus V9280 GF4-Ti4200 128Mb (Driver V56.72)
  • iiyama Pro 450 19" CRT monitor (1280x1024@32bpp)
  • Windows XP Pro
probleemomschrijving
  • Het scherm vertoont random fel gekleurde pixels (bijv. rood, magenta, groen).
  • Dit valt met name op in bitmapafbeeldingen, maar is ook te zien op andere momenten.
  • De plaats van de pixels is random en verandert als een plaatje opnieuw geopend wordt.
  • De foute pixels zijn te vangen in een screendump (zie hieronder een crop van een screendump van een jpg-weergave).
  • Het scherm spring van tijd tot tijd voor ongeveer 1 seconde op zwart en herstelt zich dan weer.
  • Kijkend naar de randen van het scherm zie ik dat het beeld soms 1 milimeter breder of smaller wordt; dit valt me vooral op bij zware systeembelasting.
  • Er hebben recent geen hard- of softwaremodificaties aan mijn systeem plaatsgevonden waaraan het probleem te correleren valt.
vraag
Welk onderdeel van mijn pc veroorzaakt dit probleem?
Is mijn scherm aan vervanging toe? Of ligt het aan de videokaart of de cpu? Het verbaasde mij dat de vreemde pixels wel te vnagen zijn in een sreendump.
Kortom: hoe los ik dit op?

screendump

Afbeeldingslocatie: http://www.vossie.org/temp/foutepixels.jpg

Dit is een uitsnede van een jpg-foto met een hele lichte achtergrond. De magenta pixels maken geen onderdeel uit van de foto, maar zijn dus wel te zien op het scherm en in de schermafdruk.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 18:01
Denk dat het aan je videokaart ligt, want ik denk dat als het iets van je monitor zou zijn je er geen screenshot van zou kunnen maken

[ Voor 133% gewijzigd door dennis112 op 31-03-2005 12:49 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Ik denk idd dat het aan je videokaart ligt. Heb je hem niet toevallig overgeklokt ofzo? Check je temps anders ff goed. Ik heb zelf dode pixels in mijn TFT-schermpje zitten (Net binnen de foutmarge :( ) en daar kun je idd geen screenshots van maken. Misschien is het zo (vrij oude kaart zo te zien) dat je stofophopingen hebt in je koelmechanisme ofzo dat ie daardoor warm wordt en vreemde dingen gaat weergeven

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de videokaart nog niet eens zo heel lang. 2 jaar ofzo denk ik; er zit denk ik zelfs nog garantie op.

Hij is niet overklokt en ik maak 'm regelmatig (~2x per jaar) schoon.
Ik speel zelden games. En de enige game die ik speel (Tiberian Sun) is niet eens 3D. Wel had ik de laatste keer dat ik dit speelde (~2 weken terug ofzo) een volledige systeemcrash. En het beeld ziet er in dat spel een beetje 'bibberig uit' terwijl dat vroeger niet zo was.

Hoe kan ik verder testen of het aan de videokaart ligt? (heb geen spare kaart liggen)

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-07 18:01
Laat de demo van 3d mark eens een keer in een dag draaien en kijk of die dan nog niet vastgeslagen is of raar beeld geeft, als die dat dus wel doet dan is er toch echt iets mis met je videokaart

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• Daaaaf
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 16:33
Heb je een andere monitor tot je beschikking? Zo ja, hang die er eens aan; als je dan hetzelfde probleem houdt ligt het ws aan je videokaart.

Check ook de fan/temperatuur van je videokaart eens, het lijkt op een core die het begeeft of te warm wordt.

[ Voor 29% gewijzigd door Daaaaf op 31-03-2005 14:25 ]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:04

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Vreemd pixelprobleem: videokaart, videoram

Beeld onstabiel (dus breder en smaller worden) ligt vermoedelijk aan je monitor, maar het kan ook gewoon 'normaal' zijn en dat je dingen ziet bewegen die eigenlijk niet/nauwelijks bewegen (heb ik ook met beeldbuizen).
Pagina: 1