Sinds een paar weken heb ik last van vreemde pixels in mijn beeld. Het probleem lijkt ernstiger te worden, maar ik weet niet aan welk onderdeel van mijn computer het ligt.
systemspecs
Welk onderdeel van mijn pc veroorzaakt dit probleem?
Is mijn scherm aan vervanging toe? Of ligt het aan de videokaart of de cpu? Het verbaasde mij dat de vreemde pixels wel te vnagen zijn in een sreendump.
Kortom: hoe los ik dit op?
screendump

Dit is een uitsnede van een jpg-foto met een hele lichte achtergrond. De magenta pixels maken geen onderdeel uit van de foto, maar zijn dus wel te zien op het scherm en in de schermafdruk.
systemspecs
- AMD TB1000 op Asus A7V133
- 512 PC133 geheugen
- Asus V9280 GF4-Ti4200 128Mb (Driver V56.72)
- iiyama Pro 450 19" CRT monitor (1280x1024@32bpp)
- Windows XP Pro
- Het scherm vertoont random fel gekleurde pixels (bijv. rood, magenta, groen).
- Dit valt met name op in bitmapafbeeldingen, maar is ook te zien op andere momenten.
- De plaats van de pixels is random en verandert als een plaatje opnieuw geopend wordt.
- De foute pixels zijn te vangen in een screendump (zie hieronder een crop van een screendump van een jpg-weergave).
- Het scherm spring van tijd tot tijd voor ongeveer 1 seconde op zwart en herstelt zich dan weer.
- Kijkend naar de randen van het scherm zie ik dat het beeld soms 1 milimeter breder of smaller wordt; dit valt me vooral op bij zware systeembelasting.
- Er hebben recent geen hard- of softwaremodificaties aan mijn systeem plaatsgevonden waaraan het probleem te correleren valt.
Welk onderdeel van mijn pc veroorzaakt dit probleem?
Is mijn scherm aan vervanging toe? Of ligt het aan de videokaart of de cpu? Het verbaasde mij dat de vreemde pixels wel te vnagen zijn in een sreendump.
Kortom: hoe los ik dit op?
screendump
Dit is een uitsnede van een jpg-foto met een hele lichte achtergrond. De magenta pixels maken geen onderdeel uit van de foto, maar zijn dus wel te zien op het scherm en in de schermafdruk.