Toon posts:

[2000] Web filtering

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment voor een aantal basisscholen een oplossing aan het zoeken voor het filteren van het internet verkeer.
De scholen willen graag dat ze geen dingen als sex, geweld enz kunnen bezoeken.
Uiteraard heb ik zelf al wat dingen gezocht.

* Microsoft ISA Server, wat voor ervaringen zijn hiermee? Zit hier een goede filtering in? Waaronder heb blocken van MSN en ICQ?

* Surfcontrol, dit lijkt mij een van de mooiste pakketten die er momenteel is. Alleen hiervoor gaan ze er vanuit dat je een switch hebt die port mirroring heeft. Dat hebben deze scholen jammer genoeg niet

* Surfsleutel.nl, niet helemaal filteren maar eerder een aparte internet site die vervolgens weer toegang geeft tot andere sites

Op dit moment loopt het internet via een Alcatel Speedtouch Modem... wat dus inhoudt dat de servers het internet niet delen en dus niet voorzien zijn van 2 netwerkkaarten.
Wel is alles met switches aan elkaar geknoopt.

Wat zijn de ervaringen? En wat is de beste keuze?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Niet aan beginnen :P

Ik heb dit ook gehad op een basisschool, en als je niet dagelijks beheer doet loop je permanent achter de feiten aan.

Ik heb dus op diverse basisscholen een netwerk / internet protocol afgesproken met ouders, leerkracht en leerling.

Daar staat in wat ze mogen (doelgericht gebruik van internet) voor studie, en ik maak me meer zorgen over groep6 en hoger dan de peuterklassen die alleen werken met muis.

Leraar houd toezicht, IE websites logging van client staat op data omgeving leerlingen op de server, waar de leerlingen uiteraard geen verwijder rechten hebben >:)

En daar straffen op gezet bij bewezen misbruik. (max 3 overtredingen, is een half jaar geen PC gebruik).

Daarmee voed je de leerlingen veel beter mee op.

Wat betreft Netnanny en dergelijke: stel je die in op een bepaalde roze waarde en dan blokt, die dezelfde doos word wel in blauw doorgelaten.

Daarnaast kan je met ISA inderdaad poorten blokken (ICQ/MSN en IRC etc etc).

en natuurlijk leerlingen belonen als ze een gat in de verdediging hebben gevonden :)

[ Voor 64% gewijzigd door aReaRe op 31-03-2005 12:48 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:40

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Wij zijn bezig Webmarshal van NetIQ te implementeren. Deze kan HTTP/HTTPS verkeer monitoren en blokkeren. Voor ICQ / MSN hebben we een firewall, deze blokkeert bijna alles behalve HTTP/HTTPS. Voor webmessenger kunnen we waarschijnlijk wel filtering aanbrengen in Webmarshal maar dat zijn we nog aan het onderzoeken. De test tot zo ver is positief :)

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment heb ik met Surfsleutel (http://www.suftsleutel.nl) een gecontroleerde internet omgeving gecreeerd.

Het enige probleem wat ik dit moment nog ondervind het is feit dat ik graag de "web" features van Explorer wil disablen.
Ik heb dus doormiddel van een registery key ervoor gezorgd dat mensen geen eigen adressen kunnen intoetsen in Internet Explorer... en via GPO alle mogelijke dingen van internet explorer uitgeschakeld.

Alleen jammer genoeg kun je doormiddels van bijvoobeeld "Mijn Documenten" toch nog steeds op elke willekeurige internetsite komen door gewoon in de adesbalk een internet adres in te toetsten.

Kun je dit disablen?