Toon posts:

problemen met samba

Pagina: 1
Acties:
  • 34 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers, ik heb hier een fedora core 1 bak draaien, met smb, maar met het laatste heb ik een probleem, ik zou namelijk graag over de hele root, "/" gewoon full write access willen hebben. alleen ik kom er maar niet uit, telkens als ik ergens iets wil uploaden/hernoemen/verwijderen heb ik daar geen rechten voor, behalve in /home/ik/ en heel soms wil ie het wel doen op andere locaties. mijn smb.conf ziet er als volgt uit:

[global]

workgroup = SERVER

server string = Thundercat

hosts allow = 10.0.0.3

interfaces = eth0 lo

printing = cups

log file = /var/log/samba/%m.log

max log size = 0

security = user

encrypt passwords = yes
smb passwd file = /etc/samba/private/smbpasswd

unix password sync = no

socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

[Root]
comment = SysRoot
path = /
valid users = romaniak
public = no
writable = yes
printable = no
create mask = 0766

weet iemand wat ik hier fout doe? :?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Waarom zou user "romaniak" op / via samba wel schrijfrechten hebben, als hij dat via andere wegen niet heeft? Met andere woorden, / is onder normale omstandigheden niet schrijfbaar voor normale users, dus als je verder niks veranderd hebt, is dat via samba niet opeens anders. En die "heel soms op andere locaties" zijn dan gewoon plekken waar je als user wel mag schrijven, dit lijkt me een simpel unix-permissies probleem (zie chmod en chown).
Ik wil nog wel even zeggen dat ik het persoonlijk een heel slecht idee vind om ook daadwerkelijk met de permissies van / te gaan spelen.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

Het lijkt mij ook geen goed idee om full access naar / te maken maar als je dit toch wilt moet je eens naar de volgende optie in samba kijken:
force user = root

Dan worden alle acties als root uitgevoerd die je op die share doet

Verwijderd

No13 schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 13:00:
Het lijkt mij ook geen goed idee om full access naar / te maken maar als je dit toch wilt moet je eens naar de volgende optie in samba kijken:
force user = root

Dan worden alle acties als root uitgevoerd die je op die share doet
maak gewoon een map ''/samba'' , en ga daar lekker schrijven en niet in ''/'' , ik zie het nut daar ook niet van in. die ''force user = root'' zal wel werken maar dat heeft toch geen zin, het is meer een tijdelijke oplossing, als je toch die ''force user = root'' gebruikt verwijder dan wel "valid users = romaniak"

*edit* wil je via samba soms je bestanden beheer van je linux bak? doe dat alsjeblieft niet gebruik gewoon Putty of andere SSH cleint

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2005 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja ik moet veel bestanden steeds heen en weer schuiven en bewerken via smb op de bak, en ik word er gek van om alles eerst naar de home dir te moeten gooien voordat ik er iets mee kan doen. maar misschien is het beter om alleen de docroot van m'n server schrijfbaar te maken. dus dat "/opt/lampp/htdocs" volledig writebaar is. kan iemand me vertellen hoe dit dan te doen? met chown ofzow? ik had een keer "chown nobody" op die map gedaan maar deed niks.

Verwijderd

Topicstarter
kickje

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 22:17:
ja ik moet veel bestanden steeds heen en weer schuiven en bewerken via smb op de bak, en ik word er gek van om alles eerst naar de home dir te moeten gooien voordat ik er iets mee kan doen. maar misschien is het beter om alleen de docroot van m'n server schrijfbaar te maken. dus dat "/opt/lampp/htdocs" volledig writebaar is. kan iemand me vertellen hoe dit dan te doen? met chown ofzow? ik had een keer "chown nobody" op die map gedaan maar deed niks.
Dat is gewoon kijken als welke user je binnen komt wandelen via samba, en dan zorgen dat die user daar mag schrijven :)
En dat probleem lijkte me prima op te lossen door even te kijken in smb.conf, en de simpele regels voor unix-permissies toepassen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.