[Debian] Crashes

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik zit met een vreemd probleem.

Ik draai al een tijd een linux Debian server in de kelder, en aangezien er met de vorige (amd 1300) altijd problemen waren, alles maar vervangen. Nu staat er een 2500+, welke de eerste 2 maanden goed gedraaid heeft, maar nu dezelfde problemen krijgt...

Zondag draaide de bak 2 maanden, maar ik kon opeens niet meer bij mn samba shares... niet direct naar gekeken maar later kwam ik er achter dat ik ook geen ip meer kreeg van de DHCP, de dns werkte niet meer, de proxy werkte niet meer en uiteindelijk kon ik hem ook niet meer pingen....

Dit was verspreid over een hele dag. Toen heb ik gereboot via de knop want er hangt geen monitor aan maar toen hij weer up kwam werkte mijn netwerk niet meer, er werdt namelijk geboot van de nieuwe kernel 2.6.8-2-k7, waar ik de modules voor de onboard Nvidia LAN nog niet voor gemaakt had. Naja, mee bezig geweest maar het wou niet lukken, wat opzich ook geen probleem is want ik had nog een Realtek 8139 kaartje liggen, dus die er maar in gedrukt, module geladen en werken, maar soms na een half uur, soms na 2 of 3 uur crashte de server compleet. Op het beeldscherm kreeg ik geen errors, in de logs ook niet. Aangezien ik ook 2 keer een socket error kreeg op mijn windows bak terwijl ik wat op de server zat te doen leek het mij mischien een netwerkkaart probleem, dus ik heb een Intel Pro 100 kaartje gehaald zodat dat probleem ook uitgesloten was. Kaartje werkte in 1 keer na het laden van de eepro100 module, selftessed passed, etc, maar het probleem blijft?!

Ik heb maar ping 10.0.0.2 (hardware router) aangezet in een terminal op die linux bak, en een monitor er aan gehangen. Nu vielen de services uit onder het pingen, en toen ik de ping stopte liep de hele terminal sessie vast, inclusief de 2 andere tty's die ik kon openen (heb er normaal niet meer nodig, dus rest uitgeschakeld). Ook valt me op dat er een aantal services (bind, dhcp) niet meer automatisch starten terwijl dat eerst wel zo was, ook hier geen vage meldingen over...

Alles is vervangen, van kast tot software (reinstall van Debian), server heeft laatste updates met apt-get update && apt-get upgrade, en ik draai 'Testing'. Er zit verder ook geen vreemde harware in, en het probleem ontstond ook 'zomaar', na een 2 maand goed draaien.

Hardware:
ASUS A7N8X-VM
AMD Sempron 2500+
512MB Corsair PC3200
40Gb WD 7200RPM 8Mb cache
40Gb Seagate 7200RPM 2Mb cache
120Gb WD 7200RPM 8Mb cache
Intel Pro 100 NIC
300 Watt A-merk voeding
HP behuizing

Verder niks...

Software:
Linux Debian 3.0r1
Apache, MySQL
Bind9
Squid
dhcpd
Samba

Iemand enig idee wat het nog kan zijn wat deze behoorlijk irritante problemen veroorzaakt? Overigens ben ik zelf al 3 dagen aan het prutsen geweest, maar het probleem blijft. Ik heb al een volledige reinstall gedaan met minimale hardware en gewoon de stable software gebruikt, en nog komt het probleem voor.

Alvast bedankt :)

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ik zou het probleem wat meer aan de hardware kant opzoeken. Heb je jouw geheugen ook al getest?

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:41

BoAC

Memento mori

Memtest al gedraait?
Maar dan had ik kernel oopses verwacht eigenlijk :)

Heb je niet nog andere mensen gehoord over Corsair geheugen icm jou moederbord (welk type?) oid?

Tatsu :( :>

[ Voor 7% gewijzigd door BoAC op 31-03-2005 09:40 ]

• m33p
Het is een ASUS A7N8X-VM (laatste bios) met Corsair 512MB PC3200 op 'losse timings'. Ook denk ik als het 't geheugen was dat hij voor die 2 maand ook al was gaan crashen :) Hoeft niet uiteraard, daarom ga ik als ik thuis ben (half 6) memtest draaien, aangezien ik dat nog niet gedaan heb.

Update:
Ik draai net memtest86, en na 7 minuten al weet ik veel hoeveel duizend errors. Ik heb nu het geheugen in het andere bankje gedaan, omdat ik zitzelfde probleem had bij een A7N8X-E Deluxe, en het daar toen mee opgelost was. Ik update mijn post nog als ik meer weet, memtest gaat nu ff een tijdje draaien :)

[ Voor 45% gewijzigd door m33p op 31-03-2005 17:08 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 17:20

deadinspace

The what goes where now?

m33p schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 09:35:
... er werdt namelijk geboot van de nieuwe kernel 2.6.8-2-k7, waar ik de modules voor de onboard Nvidia LAN nog niet voor gemaakt had.
Gebruik je NVidia's drivers daarvoor? Zo ja, gebruik je ook NVidia's drivers voor andere dingen (IDE controller e.d.)?

Zie verder ook [rml][ asus a7n8x] iedere distro hangt willekeurig[/rml] . Het zou dus in 2.6.7 gefixt moeten zijn, maar you never know. Probeer eens te booten met 'acpi=off pci=noacpi noapic nolapic' bij je bootopties.

Verder kun je natuurlijk kijken of je de crashes uit kunt lokken met bepaalde dingen, zoals disk i/o ('find / > /dev/null' of 'cat /dev/hda > /dev/null'), CPU load (cpuburn), of veel netwerkverkeer.

• m33p
Bij de setup van de nvidia drivers kan ik alleen de NET en de Audio drivers installen. Wil ik de net compilen dan krijg ik klachten over dat mijn source output path niet zou kloppen, maar de net drivers maken mij niet uit, want er zit nu een Intel Pro 100 kaartje in :)

Ik heb nu het geheugen in een ander slot gedouwd zoals iets naar boven staat, en de services starten nu al wel op bij het opstarten wat eerst 9 van de 10 keer ook niet gebeurde. Ik heb memtest maar 1 pass laten doen in het andere slot, en die was met 0 errors. Ik laat hem nu gewoon draaien tot vanavond, en dan gaat de memtest86 CD er nog een nachtje in om het zeker te weten.

Iemand die me kan uitleggen hoe ik dan de Nvidia IDE drivers onder linux kan installen met die setup? Of zitten die daar niet in? Kga zelf ook zoeken :)

Edit:
In de kernel dus, ik neem aan dat ze wel gebruikt worden want bij het booten krijg ik een melding van Cable bits not set correctly (wat dat ook mag zijn, het werkTE, dus nog niet naar gekeken eigenlijk :/)

[ Voor 12% gewijzigd door m33p op 31-03-2005 17:57 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

m33p schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:53:
..

Iemand die me kan uitleggen hoe ik dan de Nvidia IDE drivers onder linux kan installen met die setup? Of zitten die daar niet in? Kga zelf ook zoeken :)

Edit:
In de kernel dus, ik neem aan dat ze wel gebruikt worden want bij het booten krijg ik een melding van Cable bits not set correctly (wat dat ook mag zijn, het werkTE, dus nog niet naar gekeken eigenlijk :/)
'dmesg | grep nforce' ;)

• m33p
code:
1
2
3
4
5
6
7
# dmesg | grep NFORCE
NFORCE2: IDE controller at PCI slot 0000:00:09.0
NFORCE2: chipset revision 162
NFORCE2: not 100% native mode: will probe irqs later
NFORCE2: BIOS didn't set cable bits correctly. Enabling workaround.
NFORCE2: 0000:00:09.0 (rev a2) UDMA133 controller

Heb je hier genoeg aan? Overigens zit ik nu kernels te compilen (poging tot) op die bak en wat te stressen, tot nu toe werkt het nog :) (al bijna 3 uur)

[ Voor 5% gewijzigd door m33p op 31-03-2005 20:31 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

m33p schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 20:30:
code:
1
2
3
4
5
6
7
# dmesg | grep NFORCE
NFORCE2: IDE controller at PCI slot 0000:00:09.0
NFORCE2: chipset revision 162
NFORCE2: not 100% native mode: will probe irqs later
NFORCE2: 0000:00:09.0 (rev a2) UDMA133 controller

Heb je hier genoeg aan? Overigens zit ik nu kernels te compilen (poging tot) op die bak en wat te stressen, tot nu toe werkt het nog :) (al bijna 3 uur)
Prima toch? :)
Je kan nog ff kijken of tie lekker snel is:
code:
1
hdparm -tT /dev/hda
:P

• m33p
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
/dev/hda:
 Timing cached reads:   908 MB in  2.00 seconds = 453.84 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  124 MB in  3.03 seconds =  40.98 MB/sec

/dev/hdb:
 Timing cached reads:   804 MB in  2.00 seconds = 401.66 MB/sec
 Timing buffered disk reads:   86 MB in  3.02 seconds =  28.49 MB/sec

/dev/hdc:
 Timing cached reads:   864 MB in  2.00 seconds = 431.42 MB/sec
 Timing buffered disk reads:  168 MB in  3.02 seconds =  55.62 MB/sec

Dit is alleen met -X (DMA aan), verder niks aan 'getweaked' :) 32bit transfers staan ook uit in de bios, maar gedaan om te kijken of het daar niet aan lag. Enig idee of die schijven dat ondersteunen? Bij die 120 gig staat het nog wel aan en lijkt geen probs te geven, die WD moet het ook wel kunnen maar van die Seagate staat me iets bij dat ik daar eerder problemen mee gehad heb met 32bits transfers. Enig idee hoe ik dat kan testen?

Edit:
En terwijl ik hdparm draaide was ie ook kernel aan het compilen, dus snelheden zijn goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door m33p op 31-03-2005 20:41 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 17:20

deadinspace

The what goes where now?

m33p schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 17:53:
Bij de setup van de nvidia drivers kan ik alleen de NET en de Audio drivers installen. Wil ik de net compilen dan krijg ik klachten over dat mijn source output path niet zou kloppen. [...]
Nouja, niet-antieke Linux kernels hebben support voor de nforce 2 IDE, audio en netwerk, dus die drivers van NVidia zijn in principe niet nodig. Ik persoonlijk zou het bij de in-kernel drivers houden, tenzij die niet voldoen om de een of andere reden.
Pagina: 1