[Word] Pagina andere achtergrondkleur geven

Pagina: 1
Acties:
  • 802 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Topicstarter
In verband met voorbereiding op Word-to-PDF experiment wil ik even wat prutsen met Word.

Het is wel gelukt om gewenste pagina afmetingen te hebben, tekst andere kleur geven, maar 1 ding blijkt geen makkie te zijn: de hele pagina een andere kleur geven in plaats van wit.

In tekenprogramma is dat geen probleem. Maar van Word heb ik geen idee van. Wel met DTP pakket, die heeft wel mogelijkheden voor om zoiets te maken. Maar hoe ga je zoiets doen met Word, die tot nu toe alleen maar witte pagina's toont om af te drukken.

Een gekleurde vierkant heb ik niks aan. Het moet hele pagina volledig inkleuren omdat ik niet mee ga afdrukken, maar direct om wil zetten naar PDF, als scherm reader. In PDF moet het gekleurde achtergrond hebben, niet wit!

Wie heeft zoiets geprobeerd, en is het gelukt?
Ik ben erg nieuwsgierig naar.

P.S.: De Wordperfect simulatie in Word (wit op blauw) is visueel correct, maar is zinloos bij PDF conversie, want dan wordt het weer wit...

[ Voor 5% gewijzigd door MrDummy op 30-03-2005 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:34

Reptile209

- gers -

Format > Background (Office 2000) :?

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Reptile209 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:47:
Format > Background (Office 2000) :?
Kijk uit met HTML mode. Die kleurt inderdaad wel achtergrond, maar je verliest dan controle over pagina opmaak en zo.

De Afdrukweergave mode moet andere kleur tonen. Ik moet niet die Weblay-out mode hebben.

[ Voor 16% gewijzigd door MrDummy op 30-03-2005 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Je hebt gelijk: dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt. Ik weet ook niet (heb het niet kunnen vinden) of Word de kleur ook voor de afdrukpagina kan veranderen. Misschien is het meer een functie om in je PDF-converter te zoeken: dan wordt het er tijdens de conversie ingezet. Of moet het persé ook al tijdens het bewerken zichtbaar zijn (is natuurlijk wel makkelijk...)?
Meestal is het een gruwel om aan achtergrondkleuren van teksten te rommelen, juist omdat het vervelend is met afdrukken... Bovendien kunnen de meeste printers toch al niet 100% van de pagina bedrukken, dus is het voor 99,99% van de gebruikers zinloos. En misschien dat een PDF-converter er wel rekening mee houdt voor (web)presentaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139094

met word 2003 gaat dat zo:
Opmaak -> Achtergrond -> en dan een kleur kiezen

:)

Edit: ai, ik zie net dat ie dan toch wit print... damm mijn oplossing leek al zo makkelijk 8)7

Edit2:
ff gezocht in word, zo zou het moeten kunnen:

De achtergrond van mijn document wordt niet afgedrukt.

In Microsoft Word wordt een documentachtergrond die u kunt maken met de opdracht Achtergrond in het menu Opmaak niet afgedrukt. Als u documentachtergronden wilt afdrukken, kunt u deze instelling wijzigen. Daartoe klikt u in het menu Extra op Opties. Schakel op het tabblad Afdrukken het selectievakje Achtergrondkleuren en -afbeeldingen in.

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 139094 op 31-03-2005 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik weet dat het mogelijk is om met opzet ff code in PDF te tweaken zodat er toch nog andere paginakleur ontstaat. Dat mag ook.

Want er zijn sites te vinden die PDF code openbaar maken en uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Anoniem: 139094 schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 00:08:
met word 2003 gaat dat zo:
[...]
In Microsoft Word wordt een documentachtergrond die u kunt maken met de opdracht Achtergrond in het menu Opmaak niet afgedrukt. Als u documentachtergronden wilt afdrukken, kunt u deze instelling wijzigen. Daartoe klikt u in het menu Extra op Opties. Schakel op het tabblad Afdrukken het selectievakje Achtergrondkleuren en -afbeeldingen in.
Was dat maar waar. Ik heb Word 2000 8)7 Oftewel Office 2000....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209

Reptile209

- gers -

Op WotsIt vind je (onderaan) een PDF met de opbouw van een PDF, dan zou je het evt zelf kunnen proggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139094

Waarom wil je het trouwens doen met Word? OpenOffice heeft zo'n opslaan als pdf al ingebakken. :9~
Dat lijkt me makkelijk dan prutsen met word en zo'n pdf-omzetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:58
Een gekleurde vierkant heb ik niks aan. Het moet hele pagina volledig inkleuren omdat ik niet mee ga afdrukken, maar direct om wil zetten naar PDF, als scherm reader. In PDF moet het gekleurde achtergrond hebben, niet wit!
Waarom heb je hier niets aan? Je kan toch een vlak naar de achtergrond schuiven, dit de volledige hoogte en breedte van de pagina geven en dan een leuk kleurtje toekennen? Toegegeven, het is handmatig werk, ik weet niet om hoeveel pagina's het gaat (desnoods maak je er een macro voor), maar het lijkt me alsnog sneller dan de 600 pagina's PDF-specs doornemen (en begrijpen) en dan in de PDF gaan zitten rotzooien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
sjroorda schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 12:45:
[...]
Je kan toch een vlak naar de achtergrond schuiven, dit de volledige hoogte en breedte van de pagina geven en dan een leuk kleurtje toekennen? Toegegeven, het is handmatig werk, ik weet niet om hoeveel pagina's het gaat (desnoods maak je er een macro voor), maar het lijkt me alsnog sneller dan de 600 pagina's PDF-specs doornemen (en begrijpen) en dan in de PDF gaan zitten rotzooien :).
Ongeveer 120 pagina's, pdf wordt gebruikt als presentatie software.
Powerpoint is oke, maar na wat zoeken blijkt er geen powerpoint converter te bestaan die van word naar powerpoint kan (doc -> ppt). Omgekeerd wel, raar maar waar. Waarom geen word->powerpoint?

Wel bestaat er genoeg tools om van word naar pdf om te zetten. Daarom richt ik even aandacht op pdf mogelijkheden of het wel kan.

En iemand hier zegt dat bij word 2003 paginakleur afgedrukt kan worden. Is dat zo?
Vanaf welke word / office is dat ingezet? XP? 2003?

En Open Office zal ik keertje bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy

MrDummy

Topicstarter
Ik heb gisteren een heel bijzonder PDF / tekstverwerker Tomahawk PDF+ tegengekomen.
Het mooiste is dat het freeware is.

Na wat prutsen in Tomahawk (die kennelijk nog niet solide genoeg is om grote Word bestanden te importeren, vooral met veel plaatjes) slaag ik wel in om bruinige achtergrond pagina te kleuren en tekst geel te kleuren. (plakken via kladblok geheugen gaat wel goed, de import functie doet niet zo goed)

Plaatjes en tabellen kunnen zo erin.

Het is gelukt om full screen presentatie van te maken met 8x11 pagina layout, op landscape te zetten. En nog wel gratis! Er wordt dan universele PDF file gemaakt en je kan zo overal meenemen.

Uiteraard is Powerpoint prima, maar ik krijg teksten toegestuurd in Word bestand. Powerpoint beschikt wel over import functie (zelfs ook in Word 2000 is er verzend mogelijkheid) maar het werkt totaal niet. Geen teksten, maar paar woorden en verder zo leeg als maar wat. Het wil dus niet.

Echt strontvervelend als Powerpoint niet on the fly Word file in kan lezen. Terwijl omgekeerd wel kan.

Voorlopig is Tomahawk bijna perfect. Alleen plaatjes kunnen nog niet vrijelijk geplaatst worden, dat moet even in tabellen gezet worden. En het beschikt niet over tekenmogelijkheden (misschien wel in uitgebreide versie Tomahawk, die helaas niet gratis is.)
Maar zolang je plaatjes kan neerzetten is met basisversie Tomahawk nog te doen voor een simpele PDF presentatie. Probleem is wel dat Tomahawk niet keurige WYSIWYG is. Er treedt vervorming op in uiteindelijke PDF vorm. A4 naar A4 is geen probleem, maar naar 8x11, die goed hele scherm bedekt, krijg je beetje opgerekt beeld boven en onder. Hoewel, A4 is ook wel goed, alleen wel kleine zwarte balken boven en onder. Gelukkig heeft Tomahawk page review, dus dat scheelt werk.

Tomahawk voldoet dus aan mijn meeste eisen. Ik ga verder mee prutsen :P

[ Voor 3% gewijzigd door MrDummy op 31-03-2005 23:27 ]

Pagina: 1