[MySQL/PHP] Som van kolommen verspreid over meerdere tables

Pagina: 1
Acties:
  • 56 views sinds 30-01-2008

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 12:52
Stel, je hebt de volgende situatie:

Tabel 1 met een kolom "punten" en tabel 2 met een kolom "punten". Ik wil de som van beide kolommen in 1 query selecteren. Ik heb de volgende query (in PHP):

SELECT SUM(t1.punten) AS punten FROM tabel1 AS t1 WHERE naam = '$username';

Nu dacht ik, dan doe ik het volgende:

SELECT SUM(t1.punten,t2.punten) AS punten FROM tabel1 AS t1, tabel2 AS t2 WHERE naam = '$username'

Alleen krijg ik dan een error. Verder kan ik niet zo gauw een andere manier bedenken, aangezien mijn SQL kennis nou niet veel hoger is dan het simpel selecteren van data. Iemand die me kan helpen?

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 10:16

ripexx

bibs

Wat dacht ja van zou iets:

SQL:
1
SELECT SUM(t1.punten) + SUM(t2.punten) AS punten FROM tabel1 AS t1, tabel2 AS t2 WHERE naam = '$username'

Edit:

Oja, als je even in de documentatie van MySQL had gekeken, had je geweten dat de functie SUM niet zo werkt ;) SQL vragen? Kijk eens in het manual van MySQL, staat heel veel nuttige dingen in, plus tal van voorbeelden. :)

[ Voor 52% gewijzigd door ripexx op 30-03-2005 22:51 ]

buit is binnen sukkel

• MarcoC
Warning: mysql_fetch_array(): supplied argument is not a valid MySQL result resource
:(

Wist overigens niet eens dat er zo'n manual bestond, heb het tot nu toe ook nooit nodig gehad :o .

[ Voor 33% gewijzigd door MarcoC op 30-03-2005 22:53 ]

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-05 10:16

ripexx

bibs

Luk raak deze SQL query in je code plakken gaat natuurlijk niet werken, beetje zelf studie kan toch geen kwaad? Verder wil het wel een helpen als je gebruik gaat maken van mysql_error() functie in PHP. ;)
MarcoC schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:51:
[...]
Wist overigens niet eens dat er zo'n manual bestond, heb het tot nu toe ook nooit nodig gehad :o .
Beetje slap excuss of niet? Verder is er ook nog zoiets als Google ;)

Met deze link kom je wel een eind http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/index.html :)

[ Voor 37% gewijzigd door ripexx op 30-03-2005 22:55 ]

buit is binnen sukkel

• MarcoC
ripexx schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:53:
[...]

Luk raak deze SQL query in je code plakken gaat natuurlijk niet werken, beetje zelf studie kan toch geen kwaad? Verder wil het wel een helpen als je gebruik gaat maken van mysql_error() functie in PHP. ;)
Dat snap ik, maar het principe van 2x een SUM selecteren werkte niet ;). Of bedoelde je dat juist :o ?

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Kijk inderdaad eens naar de handleiding op MySQL.com en Google; deze levertde bijvoorbeeld http://www.karakas-online.de/forum/viewtopic.php?t=37 op :)

hoi creepy :w

[ Voor 6% gewijzigd door gorgi_19 op 30-03-2005 22:57 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:51

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

"Een error"..

Druk de error dan eens af. De error die je nu geeft wil alleen maar zeggen dat MySQL niks geldigs heeft teruggeven. Met de functie mysql_error() kan je zien wat de foutmelding van MySQl is geweest. Hiermee kan je waarschijnlijk je query aanpassen zodat MySQL hem wel correct vindt.

Dat je een error krijgt vindt ik niet gek want SUM() slikt alleen 1 veldnaam als parameter, maar dat had je natuurlijk allang gevonden in de MySQL docs.

Lees ook nog even P&W FAQ - De "quickstart" door en let ook op het stuk P&W FAQ - Leer **** debuggen!! want de fouten die je nu krijgt had je vrij simpel zelf kunnen oplossen, zelfs met weinig kennis van (My)SQL.

gorgi_19 O+
Je was me net te snel af ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Creepy op 30-03-2005 22:58 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.