Toon posts:

Betaalbare studio monitors gezocht

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de topictitel al doet vermoeden ben ik dus op zoek naar leuke active studio monitors.
Momenteel heb ik een logitech Z680 setje aan m'n audigy 2 hangen, maar die gaan naar de xbox/dvd-speler en ik was toch al op zoek naar een muziekvriendelijker setje.

Mijn richtprijs is ongeveer 200€, de onderstaande setjes hebben allen een MSRP van 200$ en ik verwacht dat dat zich wel naar 200€ zal vertalen in Europa.

Mijn oog was gevallen op de M-Audio Studiophile DX4:

Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/dx4.jpg
http://www.m-audio.com/products/en_us/DX4-main.html

Ook biedt M-Audio deze set aan: (als iemand me kan vertellen waar het grote verschil ligt met de DX4, graag :) ): StudioPro.

Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/sp4.jpg
http://www.m-audio.com/products/en_us/StudioPro4-main.html

Eigenlijk was ik meteen verliefd op deze setjes, ik hoef geen luide speakers voor m'n muziek, zolang het maar een redelijk volume geeft en bovendien zijn ze relatief compact.

Ik heb dan eens verdergezocht en ben op nog twee merken gestoot die wel aan deze criteria voldoen:

Ten eerste de JBL Control1Xtreme:

Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/home/products/images/products_large/control1xblk.jpg
http://www.jbl.com/home/p...=CONTROL1XTREME&SerId=COS

Ten tweede de Edirol MA setjes (welke set weet ik zo meteen niet, eentje die zo'n 200€ kost dus):

Afbeeldingslocatie: http://www.edirol.com/products/info/images/ma15d.jpg
http://www.edirol.com/products/speakers.html

Er is overigens nog 1 set van M-audio die ik wel zou overwegen als de kwaliteit echt stukken beter zou zijn, de LX4 2.1:

Afbeeldingslocatie: http://www.m-audio.com/images/global/product_pics/big/lx_421.jpg
http://www.m-audio.com/products/en_us/LX421System-main.html

Deze heeft een MSRP van 350$

Maar nu m'n eigenlijke vragen:

Zijn er hier mensen aanwezig die ervaring hebben met dit soort setjes? Een speakerset aan m'n computer met een lompe versterker tussen zie ik niet zo zitten, vandaar dat ik uitkijk naar dit soort dingen. Maar ik heb eigenlijk niet zeer veel informatie gevonden. M-Audio en JBL zijn in mijn ogen wel merken met een goede reputatie, dus ik verwacht ook wel dat dat goed zit.

Als er mensen zijn die gelijksoortige setjes kennen van andere merken, die suggesties zijn ook altijd welkom :)

Even in het kort: ik ben dus geen "kenner" of audiofiel, maar ik kan kwaliteit zeker waarderen :)

Alle tips om me met mijn keuze te helpen zijn zeer welkom _/-\o_

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
ja ik ga dit wel volgen maar heb geen info voor je,
hiero nodig voor mijn studiootje, nu koptelefoon hier..

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-02 11:27

JT

VETAK y0

Die Controls haal je wel voor 50 euro. Kijk ook even naar Tannoy Reveal, passief, eventueel 2e hands.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik hoor over het algemeen veel goeds over:
http://new-line.nl/webshop/view.asp?i=12647

Tevens ook zowat het enige dat Behringer ooit goed kan produceren ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
JT schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:50:
Die Controls haal je wel voor 50 euro. Kijk ook even naar Tannoy Reveal, passief, eventueel 2e hands.
Ik vrees dat dit toch wat buiten m'n budget gaat vallen. De passives zijn nog enigzins betaalbaar zie ik (~150€ per stuk), maar ik wil dus een redelijk compact speakersetje dat ik op m'n bureau kan zetten zonder lompe versterker (die overigens ook niet gratis is :P).

Anderzijds zien het er wel leuke dingen uit natuurlijk 8)

Waar heb je die JBL Controls trouwens voor 50€ gezien? de MSRP op de JBL site staat gewoon op 199$ :?

Verwijderd

Topicstarter
TomSwinnen schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 23:18:
Ik hoor over het algemeen veel goeds over:
http://new-line.nl/webshop/view.asp?i=12647

Tevens ook zowat het enige dat Behringer ooit goed kan produceren ;)
Dat zien er idd héél mooie dingen uit, ik krijg zo het gevoel dat met het openen van dit topic a) het kiezen niet makkelijker gaat worden en b) m'n vooropgesteld budget eventueel een deukje zou kunnen krijgen B)

• TomSwinnen

TomSwinnen

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

230 euro voor tannoy passive.. aanrader.. heb ze beluisterd samen met degene hierboven..
vind tannoy reveal aardig goed,..

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
Intussen ben ik al wat verder. Allereerst ben ik eigenlijk nog steeds op zoek naar mensen die ervaring hebben met de M-Audio setjes uit m'n startpost. Verder heb ik wat gekeken naar de iets duurdere monitors en tot nu toe is mijn oog gevallen op:

-Behringer Truth 2031A: rond de 350€
-Alesis M1 mk2 active: rond de 280€ tweedehands met 1 jaar garantie (is dit overigens een goeie prijs?)
-M-Audio BX5: vind deze niet zo meteen in .be, denk iets van een 400€ per paar

Ik heb al veel zitten lezen en ook dingen als de Fostex PM serie en de Samson Resolv serie heb ik zien staan.

Het setje moet dus rechtstreeks op een audigy 2 komen, ik luister vooral muziek die onder de noemer "rustig" valt, onder andere veel blues maar ook rustigere electro, jazz, etc...

Heeft iemand nog wat tips waarop ik mijn beslissing kan baseren? Het zal zowieso nog ff duren door de plotse budgetverhoging :+

Natuurlijk ben ik ook van plan eens naar setjes te gaan luisteren als ik wat geld bij elkaar heb, maar momenteel ben ik echt een n00b en klaar voor de slachtbank als het op een gehaaide verkoper aankomt; vandaar dat ik graag nog wat meer info opdoe ;)

Oh ja, de tannoy reveals die hier zo vaak aangeprezen worden zijn iets te duur in de active uitvoering voor m'n budget, het moet echt wel rond de 400€ max blijven.

Als er mensen zijn die me een paar leuke sites of fora in .be kunnen melden waar ik evt. tweedehands kan kopen, dat wordt ook altijd op prijs gesteld :)

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Kijk misschien toch eens voor een losse versterker + goede speakers.
Meestal is de kwaliteit van losse speakers een stuk beter dan van die 'high-end' monitors met ingebouwde versterkers.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

klopt het dat je deze monitors wil gaan gebruiken puur om muziek mee te beluisteren? dan kan je namelijk beter geen monitor speakers halen, maar zoals hierboven al aangegeven een goede versterker met goede hifi speakers. waarom denk je dat monitors geschikter zijn?

monitor speakers zijn heel handig als je zelf muziek maakt, omdat je, doordat de speakers neutraal klinken, goed een mix kan zetten. maar als je puur muziek wil luisteren zijn monitors minder geschikt imho, juist omdat ze zo neutraal staan afgesteld. je krijgt gewoon in minder vette sound dan met een set goede hifi speakers.

anyhow, als je toch perse monitor speakers wil, kijk dan eens naar een setje KRK's. hele goede prijs/kwaliteit verhouding.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 07:59:
klopt het dat je deze monitors wil gaan gebruiken puur om muziek mee te beluisteren? dan kan je namelijk beter geen monitor speakers halen, maar zoals hierboven al aangegeven een goede versterker met goede hifi speakers. waarom denk je dat monitors geschikter zijn?

monitor speakers zijn heel handig als je zelf muziek maakt, omdat je, doordat de speakers neutraal klinken, goed een mix kan zetten. maar als je puur muziek wil luisteren zijn monitors minder geschikt imho, juist omdat ze zo neutraal staan afgesteld. je krijgt gewoon in minder vette sound dan met een set goede hifi speakers.

anyhow, als je toch perse monitor speakers wil, kijk dan eens naar een setje KRK's. hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Yup, idd alleen om muziek te beluisteren.
Een beetje raar ik weet het. Ik zoek eigenlijk een speakerset voor aan m'n pc die dus ook gewoon op m'n bureau kan staan zonder dat ik nog ergens een versterker moet zien te plaatsen. Ik heb al studio monitors gehoord (vraag me niet welke) en weet dat deze neutraal klinken. Op zich vind ik dat niet echt een probleem, zeker bij dingen als oudere blues vind ik het wel fijn dat de sound ongewijzigd blijft.

Ik heb intussen echter al wat beter alles bekeken en een gewoon setje met versterker is misschien geen slecht idee, maar dan zou ik deze ook nog moeten aankopen. Ik weet niet of ik dan nog degelijke speakers kan kopen aangezien er nog een losse versterker bijkomt. Ik neem aan dat het allemaal wat duurder uitkomt. M'n budget is dus 400€ max (meer wil ik er niet aan geven omdat dit voor mij echt gewoon een pc set blijft, dan lijkt 400€ mij al een heel mooi bedrag).

Echter, als iemand mij iets kan vertellen over compactere versterkers, graag :) Persoonlijk moet ik dan meteen aan die huge alu dingen denken die je in een meubel moet plaatsen om ze wat uit de weg te krijgen, en dat is niet echt de bedoeling.

M'n twijfelen wordt er zo niet beter op :+

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 04:50:

-Alesis M1 mk2 active: rond de 280€ tweedehands met 1 jaar garantie (is dit overigens een goeie prijs?)
Jep, dat is idd een nette prijs. Met flink zoeken vind je ze wel goedkoper, maar heb je weer geen garantie.

Kijk anders eens op www.new-line.nl; in de webshop en op het forum is er veel info te vinden.

Wise enough to play the fool

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:43
Die JBL controll one is eventueel voor 129 euro per paar nieuw te krijgen op heinluidsprekers huis, linkje : http://www.heinhuis-luidsprekers.nl/

hiermee adverteren ze op marktplaats zie :

http://www.marktplaats.nl...speakers%25252F126763.htm

of het alleen zilveren kleur is weet ik niet, ik hoop het niet eigenlijk, ik vind ze lelijk in het zilver.

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:04

Jrz

––––––––––––

Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 04:50:
Intussen ben ik al wat verder. Allereerst ben ik eigenlijk nog steeds op zoek naar mensen die ervaring hebben met de M-Audio setjes uit m'n startpost. Verder heb ik wat gekeken naar de iets duurdere monitors en tot nu toe is mijn oog gevallen op:

-Behringer Truth 2031A: rond de 350€
-M-Audio BX5: vind deze niet zo meteen in .be, denk iets van een 400€ per paar

Ik heb al veel zitten lezen en ook dingen als de Fostex PM serie en de Samson Resolv serie heb ik zien staan.
berries 2031A -> Iets te veel hoog misschien, voor de rest wel ok
Alesis -> Te veel laag
Samsons -> Te "mushie"

KrK's heb ik zelf niet gehoord, schijnen wel goed te klinken..
Ga gewoon naar een winkel om ze te beluisteren.
En koop ze ook daar dan ook, en niet voor 2 tientjes minder van een internet shop.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Verwijderd

MFB boxen van good ol' Philips??.... Ik heb daar goeie verhalen over gehoord. Vind dat er ook best goeie prijzen voor worden gevraagd en geboden. Staan er genoeg op marktplaats.nl

• TomSwinnen

TomSwinnen

Hmm, de Tannoy Reveal zal wel dalen in prijs, nu dat het nieuw model op de markt is:
http://www.audioforum.be/article384.html&mode=nested

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een beetje ingaand tegen m'n eigen topicstart, maar goed:

Er zijn nu al meerdere mensen die me hebben afgeraden studio monitors te kopen om gewoon muziek mee te beluisteren. Persoonlijk lijkt het me niet zo'n probleem, aangezien ik vooral veel oude blues en dergelijke luister, waarbij een "eerlijker" geluid juist bijdraagt aan de charme van zo'n ouwe recording imo. Maar goed, misschien dat ik prijs/kwaliteit beter gewone hifi speakers koop? Ik neem immers aan dat ik nu juist betaal om zo neutraal mogelijke speakers te hebben en dat ik voor hetzelfde geld in het hifi segment wat meer terugkrijg (correct me if i'm wrong ;) ).

Een andere bedenking die ik me maakte is dan weer dat near field monitors net ontworpen zijn om van dichtbij naar te luisteren, en dat is ook in 90% van de gevallen zo, ik zit namelijk steeds aan m'n bureau waar ze op te komen staan, klopt deze redenering? :)

Zijn er hier dus mensen die compactere versterkertjes kennen? Om één of andere reden zie ik altijd van die megadozen die heel leuk zijn voor een uitgebreide hifi set, maar ik wil gewoon een degelijke stereoset aan m'n computer en klaar.

Ik zie ook wel voordeel in zo'n compacter versterkertje aangezien ik dan gewoon volume en input makkelijk aan m'n bureau kan regelen en niet moet zitten rommelen aan de achterzijde van een speaker.

Ik weet intussen iig al een stukje meer over het betere speakersegment als bij m'n topicstart, mede dankzij de suggesties tot nu toe. Het gaat in ieder geval de goeie weg op :+ _/-\o_

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
het argument dat ze niet zo geschikt zouden zijn om naar muziek te luisteren, lijkt me echt niet waar. denk dat ze juist geschikt zijn om te voorzien in mooie klanken :P

gezien ook de goede reviews, van ook de m-audio.

als je er prima muziek op kunt afmixen, waarom dan niet luisteren. Bij mijn hifi streef ik ook naar zo min mogelijk gekleurde weergave van de muziek. dus......

http://www.audiomidi.com/aboutus/reviews/kucharo_dx4.cfm
How do they sound?
My first test involved listening to a few AAC encoded tracks in iTunes. For this most basic of tasks, the DX4's are more than capable. These speakers have crisp and clear reproduction across highs, mids and lows for any genre of music.

http://www.findarticles.c...pcm/is_200411/ai_n7181966
The DX4 has little deep-bass output, but what low end it does produce is remarkably snappy and detailed. So long as we kept volume levels within reason, the system never suffered from a hint of harshness at the high end

[ Voor 46% gewijzigd door Zandor op 01-04-2005 08:12 ]

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Verwijderd

Kleinere versterkers zijn meestal wat duurder. Denk aan Quad. Maar je kunt ook aan een versterker uit een midi of mini serie denken. Midi is dacht ik 36-38 cm. Mini valt onder de 30 cm. Denon bijv.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:07

voodooless

Sound is no voodoo!

Zo'n monitor speaker is prima voor muziek. Het is gewoon Hifi en zal zeker niet onderdoen voor een vrijwel gelijk geprijsde normale speaker. Als je echt van plan bent om veel muziek via je speakers te gaan luisterenen, zou ik misschien ook kijken naar de wat duurdere BX5 van M-audio. Ik heb ze nog nooit gehoort of gezien, maar ze zien er erg good uit (kwa specs) met een actief filter. Voor het extra geld krijg je naar mijn mening erg veel goeds terug: veel betere tweeter, LF rollof (dus grotere belastbaarheid), meer vermogen, actieve 4e orde filters, meer instellingen. Ik zou zeggen, zou op de m-audio site de NL distributeur op, en ga daar eens kijken waar ze het spul verkopen, om eens langs te gaan en te luiseren!

IMHO zou ik ook voor een andere geluidskaart zorgen. Ontbreken van 44.1 Khz suppport vind ik voor een geluidskaart echt een mankement als je vooral muziek gaat luisteren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

Ik ben ook op zoek naar monitor speakers voor m'n draaikunsten. Tot op heden is m'n onderbuurvrouw niet echt blij wanneer ik m'n muziek volluit openzet (300watt 30cm speakers ooit gebouwd) :) . Nu ben ik wel een liefhebber van harde muziek.. Ik vroeg me dan ook af of hier dj's zijn die thuis nearfield monitors hebben en of die ook lekker hard klinken, en vroeg me af of het dan ook nog doordreunt..! (zoja welke). Op zich ben ik wel geinteresseerd voor de behringers truth b's, maar ik zie dat die maar tot 50hz gaan..

(m'n huidige speakers halen ongeveer 30hz volgens de beschrijving en die voel je ook).

dus eigenlijk mn vraag in het kort,

Zou ik m'n buurvrouw helpen als ik nearfield monitor speakers koop?

traktor scratch!

Verwijderd

Voor de studio van een collega band ben ik meegereisd naar Keulen musicstore voor een monitor shootout. Veel geluisterd vanaf die budget Behringers tot Adams en van alles ertussen. Het zijn toen Tannoy reveal actives geworden. Die behringers moet ik toch sterk afraden. Het geluid klopte gewoon niet. Het was niet coherent en het stereobeeld was niet goed. Bas wel inorde. De reveals zijn vrij eerlijk maar daarbij ook vrij agressief. De overal sound is gewoon heel solide van de reveals. 2ehands worden ze best voor een fatsoenlijke prijs aangeboden.

Een nearfield zal geen 30hz halen tenzij het een grote nearfield is. Wat we in de bewuste studio hebben gedaan is een sub toevoegen. Het geluid is completer geworden en geen productieproblemen omtrent te veel of verkeerde bas in een mix. Uitteraard wel afgesteld met de db-meter.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2005 20:18 ]

Pagina: 1