Matrox G400 TV-out: zwart/wit

Pagina: 1
Acties:

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Zoals je in de topictitel kunt lezen is 't een bekend probleem wat ik heb :P

Ik heb dus een Matrox G400 dualhead, 16 MB, waarop ik op de TV-out logischerwijs mijn tv heb aangesloten. Het beeld is echter zwart/wit

De volgende situaties en echt alle combinaties daarvan heb ik uitgeprobeerd:
• tv-out signaal op PAL of NTSC. PAL zou moeten werken, maar is ook gewoon zwart-wit
• Composite of S-Video aansluiting en allebei tegelijk geprobeerd ('t gaat wel via een scart-blok, maar mijn TV heeft alleen maar scart-ingangen)
• De TV-out dongle die ik heb is de goede voor deze matrox kaart (7-pins DIN connector, geen 4-pins)
• Op mijn TV zowel het gewone als het Y/C AV kanaal geprobeerd
• Drivers opnieuw geinstalleerd, met de nodige malen rebooten
• En ja, warempel, de Black/white modus staat uit in Powerdesk :P

Ik word hier een beetje simpel van, want het vorige kaartje dat ik had, was precies dezelfde, alleen dan met 32MB geheugen en die deed het perfect, totdat de BIOS vorige week plotseling met de nodige piepjes aanduidde dat 'ie overleden was.

Matrox fora en faqs bieden helaas geen oplossing, net zo min als de TV-out faq ;(

Weet iemand nog andere mogelijkheden/oplossingen? :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Wel staat er nog in de tv-out faq dat je geen SCART-blok moet gebruiken. Kun je hem misschien aansluiten op een Composite-ingang van je tv?Die heb je dus niet :P

Kun je hem misschien aansluiten op bijv een videorecorder en deze doorlussen naar de tv?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 22:09 ]

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
HereIam:
Wel staat er nog in de tv-out faq dat je geen SCART-blok moet gebruiken. Kun je hem misschien aansluiten op een Composite-ingang van je tv?
Ja, dat heb ik inderdaad ook gelezen, maar ik heb helaas alleen maar scart-ingangen op mijn TV :)

edit:
stiekem gauw editten he :P
HereIam:
Kun je hem misschien aansluiten op bijv een videorecorder en deze doorlussen naar de tv?
Da's opzich een aardig idee, maar ik heb helaas geen video-recorder. En dan nog, waarom werkte het met die 32mb kaart dan wel :? 't Lijkt mij dan eerder een software-probleem, want matrox.com zegt niets over verschillen in tv-out functionaliteiten tussen de g400/16mb en g400/32mb ....

[ Voor 40% gewijzigd door drm op 30-03-2005 22:12 ]

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
hm, wat ik ook nog even moet proberen is een bios update voor 't plankje ...

~ Gottfried Leibniz

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-07 16:02

deejee007

Ubuntu fan

Heb je meerdere ingangen op je tv?
Heb je ze allemaal al geprobeerd ?

Ik had hetzelfde probleem en op een scart-ingang heb ik alleen zwart-wit en op de andere heb ik wel kleur ????!!!!

Niels en Lieke in the house

Verwijderd

Als je meerdere SCART-aansluitingen op je tv hebt, sluit hem dan nu ook aan op diezelfde SCART-aansluiting waarop het eerst werkte. Bij sommige tv's is het namelijk zo dat niet elke connector s-video ondersteunt en bij sommige tv's is het zelfs zo dat je ook moet instellen dat er een S-Video-signaal op de SCART is aangesloten.

@deejee007: dit is dus waarschijnlijk ook jouw probleem :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2005 22:23 ]

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
HereIam:
Als je meerdere SCART-aansluitingen op je tv hebt, sluit hem dan nu ook aan op diezelfde SCART-aansluiting waarop het eerst werkte. Bij sommige tv's is het namelijk zo dat niet elke connector s-video ondersteunt en bij sommige tv's is het zelfs zo dat je ook moet instellen dat er een S-Video-signaal op de SCART is aangesloten.
Ja dat klopt. Ik heb namelijk maar 1 scart ingang die een y/c signaal snapt, en dat werkte bij de vorige kaart ook. Dat heb ik logischerwijs ook als eerste geprobeerd, maar ik heb nu echt alle mogelijke combinaties uitgeprobeerd van kabels, ingangen etcetera, maar niets lijkt te helpen... Ik begin te vermoeden dat 't kaartje niet in orde is ;(

bios update hielp ook niet btw.

~ Gottfried Leibniz

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Bij matrox wordt gesuggereerd dat ik een kabeltje moet maken met 't volgende schema:

ftp://ftp.matrox.com/pub/mga/forum_img/scart.gif
[img] doetnie met ftp

Nu ben ik echt een kruk met een soldeerbout, dus ik vroeg me af of iemand weet of je dergelijke kabeltjes ook gewoon ergens kan kopen ofzo?

~ Gottfried Leibniz

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Afbeeldingslocatie: http://www.satellietwinkel.nl/winkel/media/scartcon3xtulpsvhs.jpg

Das toch gewoon zo'n blok :?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Het kan aan mij liggen maar volgensmij bedoelen ze in die afb van Matrox met MINI-DIN-7 de tv-out aansluiting. En aan de aanduidingen te zien is dit een RGB-uitgang en niet een s-video of composite uitgang. Dat scart-blok als ik zo zie op die afbeelding van jouw heeft echter audio-in, composite-in en svideo-in en daar heb je dan toch niets aan of ligt dat aan mij?

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
HereIam:
Dat scart-blok als ik zo zie op die afbeelding van jouw heeft echter audio-in, composite-in en svideo-in en daar heb je dan toch niets aan of ligt dat aan mij?
Volgens mij ook. Ik heb namelijk wel zo'n scart-verloop blokje, maar dat is volgens matrox niet afdoende.

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Die DIN-aansluiting op je Matrox is zo afwijkend dat je volgensmij geen kant-en klare kabel kan vinden die draden heeft zitten op deze pinnetjes. Ik weet niet of je per se 2 monitors tegelijk aan wilt hebben staan, maar je kan je tv via scart ook aansluiten op de SUB-D aansluiting van je videokaart dmv deze kabel (tenminste, ik neem aan dat hij ook de andere richting op werkt maar vraag het die shop anders even).

Verwijderd

Het is misschien een long-shot, maar dit was het probleem bij mijn broertje.
Op veel oudere tvs zit een RGB-knop naast de scart-aansluiting, als die in/uit-gedrukt is gaat de scart op RGB en dan is ineens het beeld (s-video/composiet) zwart/wit, totdat je er een dvdspeler ofzo aanhangt die RGB aan kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 april 2005 @ 11:44:
Het is misschien een long-shot, maar dit was het probleem bij mijn broertje.
Op veel oudere tvs zit een RGB-knop naast de scart-aansluiting, als die in/uit-gedrukt is gaat de scart op RGB en dan is ineens het beeld (s-video/composiet) zwart/wit, totdat je er een dvdspeler ofzo aanhangt die RGB aan kan.
Dat zou het idd kunnen zijn, alleen gaat het verhaal van TS dan niet op dat zijn grafische kaart een RGB-uitgang heeft :)

• drm

drm

f0pc0dert

Topicstarter
Zo'n knoppie zit er niet :)

Ik ben toch bang dat 't aan het kaartje ligt ... Ik heb ze nog eens naast elkaar gelegd, en zie nu dat de typenummers van de 2 exact overeenkomen (afgezien van de hoeveelheid geheugen), nl. G4+MDHA32G en G4+MDHA16G, voor resp. de 32MB en de 16MB variant.

't Lijkt mij toch erg stug dat wanneer hij 't met de 32MB wel deed (op 't Y/C kanaal van mijn TV) en met de 16MB nu niet...

Wat nog 1 mogelijkheid zou zijn is dat de 32MB variant in staat was te detecteren of de kaart via een standaard s-vhs-kabel aangesloten was en dat hij daarom een gecombineerd Y/C signaal verstuurde over de 4 aders en dat de 16MB variant dat niet kan detecteren. Maar nogmaals, is dat niet een beetje raar, 2 kaarten met als enige verschil (in principe) de hoeveelheid geheugen :?

~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1