[VB6] Hoe labelprinter aansturen *

Pagina: 1
Acties:
  • 2.673 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 14:25
Ik ben een stuk software aan het ontwikkelen voor een middenstander waarmee thermische labels geprint moeten kunnen worden. De printer is reeds aangeschaft (Toshiba TEC SV4). Deze staat als normale printer tussen de printers in het configuratiescherm. Deze is echter niet normaal aan te sturen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik wil vanuit VB (of andere programmeertaal) de printer kunnen aansturen zonder tussenkomst van andere paketten...

Kan op internet ook geen OCX of DLL vinden die dit mogelijk maakt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 01:14
Als hij bij de printers in het configuratiescherm genoemt word, lijkt het mij dat je hem gewoon aan kan spreken als iedere andere printer. Je zegt dat dat niet wil, maar krijg je ook een error oid als je het wel probeert?

Hoe print je eigenlijk vanuit andere applicaties als bijvoorbeeld Microsoft Word of OpenOffice.org Writer? Moet je dan ook iets speciaals doen of een speciaal onderdeel installeren? Ik heb verder geen ervaring met het aansturen van zulke labelprinters. Het lijkt me alleen erg raar als hij wel door Windows als printer herkent word, maar niet als printer aan te spreken is.

[ Voor 11% gewijzigd door Mac_Cain13 op 30-03-2005 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
Bij het printen vanuit zulke applicaties verzend en ontvangt hij de data wel begint te ratelen en doet verder niets, behalve een paperjam error geven...

Applicaties die speciaal ontwikkeld zijn voor het afdrukken van labels werken wel.. Het moet dus mogelijk zijn. Nu wil ik buiten deze apps om kunnen afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackLight
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01-2022
Allereerst: ik weet niets van VB af.

Echter bij mij op het werk gebruiken we een Datamax W6208 labelprinter, en die hangt in ons netwerk via een ethernet kaart. Nu heb ik in een Basic programma de printer weten aan te sturen. Dit programma draait overigens op een unix bak, ik gebruik dus geen drivers voor Windows oid.

In de manual bij de printer staat namelijk bij de Datamax aangegeven met welke escape-codes je de printer moet aansturen om hem te programmeren. Bij de Datamax komt het er op neer, dat je een serie van escape-codes moet sturen, die dan in het geheugen worden opgeslagen van de printer, en tenslotte geef je de escape-code voor printen. Hierna begint de printer te printen.

Voor zover ik het kan bekijken, kun je dus de printer op twee manieren aansturen, namelijk als Windows printer, en als printer die je zelf de escape-codes stuurt (dus de Windows driver omzeilen). Dan moet je echter wel de manual hebben waar de escape-codes in staan, want ik denk dat elke labelprinter een eigen programmeertaaltje gebruikt.

Wellicht dat je hier iets aan hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 07:24
Mijn ervaring met Toshiba TEC-barcode printers is vrij goed. Via escape-codes kun je alles naar wens printen, mits je de juiste stuurcodes en in de juiste volgorde gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Heb wel enige ervaring met een dymo-labelprinter, deze gebruiken we icm access-applicatie (En dus ook met VB ?). Simpelweg via de windows drivers te benaderen.

De printer staat dus ook niet vermeld als printer zijnde, als ik het goed begrijp ?

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37227

Ik heb een paar verschillende labelprinters staan op mijn werk. Bij eentje moet je aan een knopje draaien in de printer om deze zo af te stellen dat de printer de juiste maat label "ziet" Anders kreeg ik ook elke keer een paperjam error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
'k Ben even op zoek gegaan naar de ESC codes maar tot nu toe heeft mijn zoektocht nog nergens naar geleidt.

De printer staat wel gewoon als printer in de lijst tussen de andere printers..

En zo te zien worden de opdrachten van de wel werkende apps gestuurd naar de windows driver..

[ Voor 22% gewijzigd door JumpingCycle op 30-03-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 07:24
Anoniem: 37227 schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 22:13:
Ik heb een paar verschillende labelprinters staan op mijn werk. Bij eentje moet je aan een knopje draaien in de printer om deze zo af te stellen dat de printer de juiste maat label "ziet" Anders kreeg ik ook elke keer een paperjam error.
wsl. een kwestie van instellen. Wlke printer/soort papier gebruik je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19199

Heb je al de drivers gedownload? Er zit een standaard Windows driver bij en ook een GDI driver. Met de documentatie die daar bij zit (/ zou moeten zitten) moet je er wel uit kunnen komen. Staat er anders op de cd die erbij zit geen programmer's manual oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
Ik heb ondertussen de ESCAPE codes kunnen bemachtigen... Het probleem is alleen dat je via windows een USB printer niet RAW kan aansturen (naar wat ik op de MS Site heb gelezen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-05 16:11
Zit er ook een RS232 poort op? Gebruik je die toch....werkt altijd

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
Jep en parallel zit er op... Maar USB heeft mijn voorkeur... en was ook mijn vraag.

Het moet gewoon mogelijk zijn, anders zou he niet zo'n poort hebben gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Laatst online: 28-05 16:11
Tja, als je geen rauwe data via je usb poort naar je printer kunt sturen, en je hebt geen COM ding (ocx, dll ) die bij de printer wordt geleverd die hetzelfde mogelijk maakt, zit er toch weinig anders op.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86142

Ik heb onlangs nog een applicatie geschreven die onder andere een bepaalde tekst door stuurt naar een labelprinter. Dit was dan wel een brother (type ben ik vergeten). Hier een kleine code die een brother label printer zal afprinten. En maak hierbij dus gewoon een forum met commandknop waaronder de code komt en plaats er eveneens ook een CommonDialog in met naam: dlgCommonDialog.

Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
With dlgCommonDialog
        .DialogTitle = "Print"
        .CancelError = True
        .Flags = cdlPDReturnDC + cdlPDNoPageNums
        .Flags = .Flags + cdlPDSelection
        .ShowPrinter
        If Err <> MSComDlg.cdlCancel Then

Printer.Scale (0, 0)-(8.5, 11#)
Printer.FontName = "Verdana"
Printer.FontSize = 8
Printer.CurrentX = 0: Printer.CurrentY = 0
Printer.Print "Test"
Printer.CurrentX = 0: Printer.CurrentY = 0
Printer.Print ; Tab(26); "Test2"
Printer.EndDoc

Mss begrijp ik uw probleem niet echt, maar probeer het eens met deze code in VB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpingCycle
'k Heb je code geprobeerd... Hij reageert wel, geeft geen foutmelding (de labelprinter) maar resulteert in niets... Ik zie dus geen tekst of wat dan ook dat wordt afgedrukt. Zelfs niet met lettertype 20 ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Elke kassaboer, etc. die software voor dit soort printers maakt (niet alleen Toshiba, maar ook Citizen/CBM, etc.) kan beamen dat de Windows drivers voor die dingen zuigen. Niet onlogisch, want vrijwel alle gebruikers spreken dat ding rechtstreeks op I/O niveau aan.

Dus, mouwen opstropen, en zelf de goede esc-sequences etc. naar de goede poort sturen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgo
  • Laatst online: 30-05 14:05

hilgo

Clear your mind of can't.

Anoniem: 14829 schreef op woensdag 13 april 2005 @ 21:14:
Elke kassaboer, etc. die software voor dit soort printers maakt (niet alleen Toshiba, maar ook Citizen/CBM, etc.) kan beamen dat de Windows drivers voor die dingen zuigen. Niet onlogisch, want vrijwel alle gebruikers spreken dat ding rechtstreeks op I/O niveau aan.

Dus, mouwen opstropen, en zelf de goede esc-sequences etc. naar de goede poort sturen. :)
Dat valt wel mee sinds er OPOS (OLE for Point Of Sales) drivers zijn voor de meeste printers (in ieder geval de label printers die bij onze klanten staan en waar mijn collega's software voor maken). Zij zijn er in ieder geval erg enthousiast over :)
Dus.. zijn er niet toevallig opos drivers voor de Toshiba TEC SV4 ?

Discogs

Pagina: 1