Toon posts:

Ultrium 215 en MSSQL Database

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een Ultrium 215 tape drive gekocht om zo dagelijks een backup te maken van de server. In deze backups wil ik losse bestanden op backuppen en een Microsoft SQL Database.
Dit proces moet elke werkdag beginnen in de nacht automatisch. Nu is mijn vraag, met welk programma kan ik dit het beste laten doen? het OS is Windows server 2000. Ik heb al een beetje rond gegoogled en geprobeerd op het systeem en het kan gewoon via windows zelf, alleen heb ik niet uitgevonden hoe ik dan gewoon losse bestanden kan backuppen. Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben wat het probleem is :)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02:07
Tja windows 2000 ntbackup kan standaard geen bestanden backuppen die in gebruik zijn. Voordat je de backupprocedure opstart moet je dus jouw SQL service stoppen. Vervolgens kan ntbackup de individuele databestanden wegschrijven naar tape. Na afloop kan de SQL service weer worden gestart. Je zult hiervoor dus een mooi scriptje moeten schrijven.

ntbackup is basic maar wordt gratis meegeleverd. Wil je je niet druk maken om scripts dan zul je in de buidel moeten tasten om bijv. Arcserve incl. SQL server agent aan te schaffen. € 600,00 verder verzorgt Arcserve de backup voor je en blijft de SQL server tijdens het backuppen gewoon doordraaien. Of dit allemaal nodig is hangt helemaal af van de toepassing die jij hebt en daarover geeft jij geen info.... :) .

Hans van Zijl

Verwijderd

Topicstarter
jwpmzijl schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 02:30:
Tja windows 2000 ntbackup kan standaard geen bestanden backuppen die in gebruik zijn. Voordat je de backupprocedure opstart moet je dus jouw SQL service stoppen. Vervolgens kan ntbackup de individuele databestanden wegschrijven naar tape. Na afloop kan de SQL service weer worden gestart. Je zult hiervoor dus een mooi scriptje moeten schrijven.

ntbackup is basic maar wordt gratis meegeleverd. Wil je je niet druk maken om scripts dan zul je in de buidel moeten tasten om bijv. Arcserve incl. SQL server agent aan te schaffen. € 600,00 verder verzorgt Arcserve de backup voor je en blijft de SQL server tijdens het backuppen gewoon doordraaien. Of dit allemaal nodig is hangt helemaal af van de toepassing die jij hebt en daarover geeft jij geen info.... :) .

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Veritas Backupexec, kost wat maar dan heb je ook wat :)

Wel een Ultrium kopen en niet weten welk programma je nodig hebt klinkt een beetje vreemd, heb je geen vooronderzoek gedaan?

Alle proemn in n drek

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-03 10:53
Een simpeler alternatief kan zijn om een SQL job te maken die op een rustig tijdstip een dump maakt van je database, die je vervolgens op tape kan zetten. Dit moet natuurlijk wel haalbaar zijn kwa diskspace en benodigde tijd. tijdens deze dump heb je natuurlijk wel een wat mindere performance op je server.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-03 15:26

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

PROnline schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:39:
Een simpeler alternatief kan zijn om een SQL job te maken die op een rustig tijdstip een dump maakt van je database, die je vervolgens op tape kan zetten. Dit moet natuurlijk wel haalbaar zijn kwa diskspace en benodigde tijd. tijdens deze dump heb je natuurlijk wel een wat mindere performance op je server.
Dit soort technieken werkt uiteraard wel, net als een tape job vanuit SQL Server zelf, maar is toch niet het echte werk. Allemaal beetje halfbakken oplossingen. Heb al regelmatig gezien dat bij DB Dumps de Transaction logs achterlopen en dus restiren van data wel kan, maar restoren van logs een probleem wordt. Replayen van logs is dan een probleem, ergo betrekkelijk wat dataverlies.

Koop gewoon een fatsoenlijk pakket (ArcServe, Veritas, Legato, noem ze maar op) met een agent voor SQL, Open File Manager, en Disaster Recovery..

Zoals er al een zei, wel dik 3000 euri uitgeven voor een tapeunit, maar niks apart houden voor software is een beetje dom.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

DaRealRenzel schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:50:
[...]
Zoals er al een zei, wel dik 3000 euri uitgeven voor een tapeunit, maar niks apart houden voor software is een beetje dom.
Uhm, pardon?
De ultrium 215 is zo rond de 1500 euro hoor, enne euro is met een o.

Ontopic: het klinkt inderdaad alsof je totaal niet hebt gekeken naar wat de benodigdheden zijn en hoe het precies gerealiseerd moet worden.
Misschien een idee om je eerst eventjes flink in het backuppen te verdiepen voordat je gaat beginnen?
Als je het straks niet goed doet en daardoor niet werkende backups hebt zit je dus wel met een flink probleem.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
De Tape drive kostte me 1194 euro excl incl 5 data tapes en 1 cleaner tape.
Ik dacht zoiezo dat de bijgeleverde software dat wel zou doen of windows, maar heb er idd niet goed over nagedacht. Een softwarepakket is dus een oplossing? En welke raad iemand me aan om gewoon SQL databases te backuppen en single files automatisch op een bepaald tijdstip op bepaalde dagen? Ik bedoel, welke van de genoemde is het best?
PROnline schreef op zaterdag 02 april 2005 @ 00:39:
Ik wil zoiezo de nacht backupen als het niet in gebruik is

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik ben nog steeds van mening dat je -voordat je verder gaat- goed gaat onderzoeken wat de eisen zijn en wat de beschikbare oplossingen zijn daarvoor.
Met backups mogen fouten en problemen gewoon niet voorkomen.

Maargoed, als antwoord op de vraag hoe je kan backuppen, wil je het eenvoudig doen dan zou het windows backup programma al volstaan, wil je meer mogelijkheden dan zal je moeten kijken naar wat uitgebreidere (en bijhoorlijk dure) software.
Ik kan me niet voorstellen dat je ook maar een klein beetje gezocht hebt naar beschikbare mogelijkheden.
Ga hier maar verder: [google=backup software]

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1