Toon posts:

Wifi zo`n 800kbps trager dan bedraad? (1500 om 2300kbps)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Alle instellingen nagelopen, laatste drivers maar geen verbetering...

Ik ben sinds februari 2003 in het bezit van een notebook met een 3Com OfficeConnect 11Mbps WLAN (3CRSHPW196), de router is ook van 3Com, de OfficeConnect Wireless Cable/DSL (3CRWE52196).
Internet loopt via een Alcatel Speedtouch Home (PPTP), ADSL Basis van KPN/HCCnet.

Vanwege de snelheidsverhoging ben ik aan het testen geweest via speedtest.nl en nuria.nl hierna kwam ik tot de ontdekking dat 1500kbps wel erg laag is waar ik ongeveer 3200kbps verwachte.

Na zeer veel lezen en zoeken besef ik nu dat 11mbit nooit gehaald wordt en 4,4 zo ongeveer de max is, notebook ook eens bedraad aangesloten en toen zo`n 2300kbps gehaald, dit is waarschijnlijk nog de "oude" snelheid en dus zo`n 800kb meer.

Alles draait naar behoren, max.ontvangst en 11mbit fixed, maar ik begrijp nog steeds niet waarom de snelheid via WLAN maar zo`n 65% van de bedrade variant is.

(ook tweaks toegepast voor MTU en RWIN via broadbandreports.com)

Iemand die hier een oplossing voor weet?
Anders moet ik m`n abo verlagen...

Verwijderd

Ja ik heb het zelfde probleem zeer trage verbinding via draadloos verbinding. Met de cabel volledige snelheid.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:12

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat is de afstand tussen AP <-> client ?
Je moet je niet blind staren op die 11Mb , die ga je never halen namelijk.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

bij Wifi moet je de snelheid eigenlijk delen door 2 en dat is dan het maximaal haalbare. Met een 11 Mbit/s AP kan je dus eigenlijk 5,5 Mbit/s max download halen.

dit weet je dus eigenlijk al :)

Voor de rest, tja, ik kan nooit 100 Mbit overgooien van een oude naar een nieuwe pc. Dat heeft bijv ook met de NIC en hardware te maken. Bij een oude laptop kan dat best wel eens het probleem zijn. Al andere laptops met wifi geprobeerd?

je hebt gewoon een hoop verlies via een draadloze verbinding. Dat blijft schipperen en je zal nooit het maximale uit je internetverbinding halen. Al neem je het traagste abonnement dan zal ie nog steeds trager gaan via Wifi dan via een kabeltje.

[ Voor 67% gewijzigd door Hann1BaL op 30-03-2005 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:01:
Wat is de afstand tussen AP <-> client ?
Je moet je niet blind staren op die 11Mb , die ga je never halen namelijk.
Op het moment van meten een meter of twee max, normaal niet verder dan zo`n vier meter...

Verwijderd

Topicstarter
Hann1BaL schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:07:
Al andere laptops met wifi geprobeerd?

je hebt gewoon een hoop verlies via een draadloze verbinding. Dat blijft schipperen en je zal nooit het maximale uit je internetverbinding halen. Al neem je het traagste abonnement dan zal ie nog steeds trager gaan via Wifi dan via een kabeltje.
Laptop is een mobile Athlon 2000+ met 512 MB.

Begrijp ik je goed dat indien de snelheid omhoog gaat dat dan de snelheid via wlan ook hoger wordt al haal ik niet de maximale snelheid? Nu KPN basis 2300kbps, wlan 1500, na verhoging KPN 3200kbps wlan wellicht 2100kbps ??? :?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Het punt is dat er altijd verlies optreedt bij het versturen van data. De verbinding valt soms voor een heel korte tijd weg.

Het is als met iemand praten over grote afstand. De kans dat je elkaar niet verstaat is altijd aanwezig en soms moet je dingen dus opnieuw zeggen. Ik zeg dus idd dat de snelheid altijd net even lager uitvalt doordat het systeem niet 100% efficient is.

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:11

M14

Hann1BaL schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 12:37:
Het punt is dat er altijd verlies optreedt bij het versturen van data. De verbinding valt soms voor een heel korte tijd weg.

Het is als met iemand praten over grote afstand. De kans dat je elkaar niet verstaat is altijd aanwezig en soms moet je dingen dus opnieuw zeggen. Ik zeg dus idd dat de snelheid altijd net even lager uitvalt doordat het systeem niet 100% efficient is.
Packet loss heet zoiets ;)

Om het ff in begrijpbare taal uit te leggen: Pakketten worden verstuurd, maar komen niet aan. Of de bevestiging dat een pakket is aangekomen komt niet aan. In beide gevallen zendt de zender het pakket opnieuw. Daar zit een vertraging in.

Ik host zelf een paar dedicated gameservers. Soms hoor ik klachten over packetloss. Wat blijkt dan: Er wordt bij de gamer thuis gebruik gemaakt van een wireless verbinding. Zodra er een kabeltje tussen komt te liggen is er geen enkel probleem meer.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 15:32
Als je feed 2300 kbps is dan is 1500 kbps naar je wireless goed mogelijk hoor. Stel dat je 70% bereik hebt dan zou je van die feed dus zo'n 1600 kbps overhouden door je packetloss

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
Er wordt hier over packetloss en bereik gesproken, dit klopt niet.

Wireless verbindingen halen altijd de helft van de snelheid, maximaal. Dus 11Mbps aangegeven, is 500-600kilobyte per seconde maximaal. Dit komt door de overhead die het hele draadloze gebeuren met zich meebrengt en andere overhead.

Het zou niet best zijn dat hoe verder je van het AP verwijderd bent, des te meer je packetloss toeneemt :X Dan zou ik niet vanuit de tuin kunnen SSH'en met een console.

Verwijderd

Arnout schreef op donderdag 31 maart 2005 @ 15:29:
Er wordt hier over packetloss en bereik gesproken, dit klopt niet.

Wireless verbindingen halen altijd de helft van de snelheid, maximaal. Dus 11Mbps aangegeven, is 500-600kilobyte per seconde maximaal. Dit komt door de overhead die het hele draadloze gebeuren met zich meebrengt en andere overhead.

Het zou niet best zijn dat hoe verder je van het AP verwijderd bent, des te meer je packetloss toeneemt :X Dan zou ik niet vanuit de tuin kunnen SSH'en met een console.
Ik neem aan dat je niet altijd de helft maar in het meest gunstige geval de helft bedoeld.

Frame loss op datalink niveau wordt door de onderliggende wireless protocollen gecorrigeerd waar nodig.

Door deze correctie kan dus de variatie latency t.o.v. een bedraad netwerk behoorlijk oplopen.

Het tcp protocol reageerd hier op met een langere timing waardoor je perfomance gedrukt wordt.

De conclusie die je hier dan ook uit zou kunnen trekken is :

Dat hoe beter de draadloze verbinding (link quality niet te verwarren met signal strength) des te minder snelheids verschil je met een bedraade verbinding hebt. Het zal echter vanwege de eigenschappen van het transmissie medium nooit het zelfde kunnen worden als met over een zelde lijn snelheid spreekt.

Je zult dus storings bronnen moeten elimineren of omzeilen om dit te verbeteren als dit al mogenlijk blijkt aangezien er ook behoorlijke variaties zitten in apparatuur kwaliteiten die zich in deze bijna onopvallende symptomen manifesteerd.

• Emos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-05 13:59
Misschien ligt het aan mij, maar volgens mij klopt de eerste gedachte hier niet. De wirelesskaart is een 11Mb(ps) kaartje. Een internet abbo via de kabel of adsl is gemiddeld zo'n 4Mbit. Dan houdt het toch in dat dat de wireless altijd sneller is dan internet. Je zal dan ook nooit de maximale waarde halen. Behalve als je data van de ene pc naar de andere pc binnen jouw netwerk zal pompen. Dan zullen hogere waardes gehaald worden.

De ketting is zo sterk als de zwakste schakel. In dit geval is de tragere internetverbinding de zwakste schakel.
Toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Emos op 01-04-2005 09:50 ]

Emos

Verwijderd

Topicstarter
Moet nog veel lezen en leren zie ik...maar is er iemand die me kan vertellen hoe ik alleen de verbinding (packetloss?) tussen de laptop en router kan meten/testen/optimaliseren?

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 08:20
Hotwired is altijd al sneller geweest ;) en beter...

maar ik denk dat het er echt mee te maken heeft dat het gewoon draadloos is en al niet zo super snel is
Pagina: 1