[Win2003] DNS problemen op server

Pagina: 1
Acties:

• monocult
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-12-2025
Hallo,

Op een Windows Server 2003 Small Business Server ondervinden wij diverse problemen die waarschijnlijk allemaal te herleiden zijn naar DNS problemen. In eerste instantie werkte DNS probleemloos, echter toen we het subnet mask hadden aangepast in ons netwerk gaf DNS problemen op de server.

In het eventlog van de server staat vol met events 4004 en 4015. Beide meldingen geven aan dat de Active Directory service niet benaderd kan worden. Wat ook de moeite is te melden is dat er nu een Reverse Lookup zone aanwezig is in DNS (192.168.10.x Subnet), met het oude ip adres. Deze zone kunnen we niet verwijderen. Zodra er wordt gekozen voor verwijderen verschijnt de melding "The zone cannot be deleted. The Active Directory Service is not available".

De TCP/IP instellingen van de server zijn juist ingevuld. De machine heeft z'n eigen ip adres ingevuld als DNS server. Tevens is Internet Connection Sharing uitgeschakeld.

Onderzoek in de knowledge base van MS en GOT heeft helaas niets opgeleverd. Heeft iemand enig idee hoe dit probleem opgelost kan worden?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je al eens 127.0.0.1 als dns-server ingesteld? Alle windows-updates binnen?

Misschien wel mogelijk om vanaf een andere pc de dns-server te benaderen en aanpassingen te doen?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• monocult
sanfranjake schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:54:
Heb je al eens 127.0.0.1 als dns-server ingesteld? Alle windows-updates binnen?

Misschien wel mogelijk om vanaf een andere pc de dns-server te benaderen en aanpassingen te doen?
Heb ik zojuist geprobeerd, maar het probleem blijft. De machine is verder volledig up-to-date.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zijn er in start > run > services.msc nog services die niet gestart zijn, welke wel zouden moeten draaien? Heb je een sysvol en een netlogon share?

Welke errors krijg je in de event viewer? En wat heb je daar over gevonden op bijvoorbeeld www.eventid.net?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

monocult schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 15:08:
...het subnet mask hadden aangepast...

...het oude ip adres...
Leg dit eens uit. Als je alleen het subnet mask hebt aangepast, blijft het IP-adres hetzelfde, dus kan er geen sprake zijn van een "oud IP-adres". Kortom: vertel eens wat nauwkeuriger wat je allemaal hebt gesloopt op die server

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• monocult
sanfranjake schreef op woensdag 30 maart 2005 @ 16:22:
Zijn er in start > run > services.msc nog services die niet gestart zijn, welke wel zouden moeten draaien? Heb je een sysvol en een netlogon share?

Welke errors krijg je in de event viewer? En wat heb je daar over gevonden op bijvoorbeeld www.eventid.net?
- Alle services die de automatisch zouden moeten starten zijn allen gestart.
- De Sysvol en Netlogon share zijn aanwezig, en lijken verder in orde.

Verder staat het eventlog van de server, zoals ik in mijn eerste post had geschreven, vol met errors met eventid 4015. Ik had reeds onderzoek gedaan op eventid.net, maar de suggesties die worden genoemd lijken van niet toepassing op ons. ICS draait niet op de server, en het is geen Windows 2000 machine...

:/

• monocult
Ik heb zojuist nog de utility DCDIAG.EXE gebruikt om de de configuratie te checken. Op alle punten zegt de tool "passed". Dit lijkt dus allemaal in orde te zijn.

Iemand nog ideeen?

Thanks

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 15:32
Ik ben wel benieuwd waarin je je subnetmask hebt verandert en wat je IP-adres is. Klinkt alsof je een netwerkadress of een broadcast-adres gebruikt.

Het kan ook zijn dat je je DNS-cache moet flushen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Pagina: 1