Toon posts:

Drive schrijft, maar DVD blijft SOMS "leeg"

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Korte tijd geleden heb ik van iemand een externe HD van 250 GB geleend, vol met films enz. Ik heb als tijdelijke oplossing (omdat ik die HD een dagje later alweer terug moest geven) alles wat me interesseerde op de harde schijf van m’n pc (120 GB) gezet. Omdat die nu op een gigabyte of 2 na helemaal volstaat, ben ik gisteren begonnen met het wegschrijven van DivX-films op DVD’s (ongeveer 700 MB per DivX, dus ongeveer 6 films per DVD).

Nadat de eerste 2 DVD’s geschreven waren zonder foutmeldingen én door mezelf getest in m’n laptop, heb ik nog 10 DVD’s geschreven zonder die verder te testen. Wanneer ik dan nadien de hele stapel testte, bleek:

DVD 1, 2, 3, 7, 8 en 9: werken normaal
DVD 4, 5, 6, 10 en 11: geven geen enkele foutmelding tijdens het schrijven,
maar blijken nadien, bij het testen op m’n laptop (en in de DVD-ROM-drive van m’n pc) leeg te zijn (?!)
één DVD gaf een foutmelding tijdens het schrijven (dat kan, denk ik, altijd ’ns gebeuren, dus daar lig ik niet wakker van)

Ik weet dat er nog mensen op dit forum geweest zijn met soortgelijke problemen (ik heb uitgebreid gebruik gemaakt van de search-functie, dus ik hoop dat deze topic geen slotje krijgt), maar niemand heeft – voor zover ik ben tegengekomen – ooit gepost dat zijn DVD-RW-drive het af en toe wel en af en toe niet doet. Bij de andere mensen deed ie het telkens consequent niet of bleef de DVD nadien beschrijfbaar.

Dat is bij mij niet het geval: wanneer ik die zogezegd lege DVD’s opnieuw probeer te beschrijven, zegt ie dat de schijf niet leeg is. Als ik in Nero Burning ROM kies voor ‘schijfinfo weergeven’, vindt ie de track. Ook programma’s als IsoBuster en Bad Copy vinden de gegevenstrack.

Het lijkt erop dat de DVD gewoon niet afgesloten is of zo, maar ik weet 100 % zeker dat ik niet voor een multisessie heb gekozen. (Dat zegt Nero ook wanneer ik probeer de DVD nadien nóg ’ns probeer af te sluiten.) Verder weet ik ook zeker dat ik de juiste brander heb gekozen en geen simulatie of zo heb gedraaid.

SPECIFICATIES:
software: Nero Burning ROM SE versie 6.0.0.22 bundled
hardware: Pioneer DVD-RW DVR-106D
gebruikte DVD’s: Samsung Pleomax DVD+R 8X

(Ik heb voor een spindle met 25 DVD+R-schijfjes gekozen i.p.v. voor DVD-R’s (die m’n DVD-drive normaal ook ondersteunt), omdat ik de enige andere DVD’s waarmee ik ervaring heb Memorex DVD+R’s waren & die geen enkel probleem hebben opgeleverd.)

M’n vraag is nu:
  • Vallen die zogezegd lege (volgens Windows) DVD’s, maar in werkelijkheid (volgens Nero, IsoBuster enz.) beschreven DVD’s nog te redden (door ze op één of andere manier toch nog af te sluiten of zoiets)?
  • Hoe komt het dat sommige DVD’s wél gelukt zijn en andere niet, terwijl ik ze op exact dezelfde manier beschreven heb én er geen enkele foutmelding werd gegeven door Nero?
Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Veel dank bij voorbaat,
Ivan