Toon posts:

Zit achterkap monitor alleen met schroeven vast ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou binnenkort even een keer mijn 5,5 jaar oude LG Flatron 795FT open maken om te kijken of ik hem nog wat scherper kan krijgen dmv een stelschroef op de trafo. Ik heb daar leuke verhalen over gehoord. Het enige wat me een beetje dwarszit is een ervaring met een televisie. Ik wou dat ding ook een keer open maken om te kijken wat er mis was, maar bij het loshalen van de achterkap, bleek dat aan de achterkap zelf ook een heleboel gemonteerd was, de printplaat zat bijv. in twee geleiders geschoven die in de wand van de achterkap zaten.

Is het bij moderne monitoren nog steeds zo ingewikkeld om zo'n ding open te halen en weer te sluiten, of is het gewoon 4 schroeven losmaken en voorzichtig wegtrekken/terugzetten ?

Wat zijn jullie ervaringen (misschien wel met bovengenoemde monitor) ?

Verwijderd

Ik heb een paar dagen geleden mijn philips 107S monitor opengemaakt.
Ging wat lastig omdat ik inderdaad ook niet wist hoe het vast zat.

hij zat vast met 4 schroefjes. Aan de zijnkant in de richel aan de voorkant moest ik ook 2 "weerhaakjes" indrukken met een schroevendraaier en toen kwam het een beetje los.
Toe aleen aan de onderkant nog even een stuk plastic een paar mm opgetild en de achterkant kwam los (voet bleef gewon staan, die zat weer aan een ander stuk plastic vast wat niet los hoeft)

Ik heb het contrast kunnen verhogen en ook even de focus netjes afgesteld.
Echt een verschil in focus zie ik niet, behalve dan op het testplaatje van nokia mon test.

Ik heb ook last van lichte mis-convergieens (ofzo :) ) van de blauwe en rode kleur, maar daar ga ik echt niets aan proberen te doen. dat is veel te ingewikkeld en ik weet ook niet waar dat af te stellen is. (is ook niet hinderlijk)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, de h/v convergentie kan ik met het menutje bijstellen, maar de focus dus niet. Er staat trouwens op verschillende specificaties van mijn monitor dat het een dynamic focus is... ik weet niet wat het inhoud, ik kan me niet voorstellen dat het ding zelf bepaalt of het nog gefocust op het fosfor... zoja dan doetie het iig niet goed.

Als ik (in het menutje) de video level op 1.0V zet ipv 0.7 V, wordt de boel wel veel scherper, maar ook veel donkerder. beetje hetzelfde effect als brightness en contrast omlaag schroeven. Maarja da's een beetje een compromis-oplossing die ik eigenlijk niet wil...

Ik ga het denk ik maar een keer wagen dan. Ik laat het resultaat wel zien als ik klaar ben.

Ik maak wel een before- en after screenshot :D }:O |:(

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:43

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb vorige week mijn Philips 109P20 opengedraaid, onder de plastic kap zat nog een metalen kap ter bescherming. Toen had ik zoiets van :/ dit wordt niks, maar bleek dat er aan de zijkant 2 gaatjes zaten om de stelschroeven te kunnen bedienen. Nu heb ik weer scherp beeld. :9

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet er trouwens bij zeggen dat mijn monitor op 60hz wel scherp(er) is. Is het dan zo dat de focus (iets) verandert als de refreshrate hoger is ?

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
hoe hoger de refresh, hoe waziger het beeld, is altijd zo hoor

Verwijderd

En hoe feller het beeld, des te hoger het 'pixel-lekken' waardoor het beeld waziger wordt.

De enige keren dat ik aan de focusregeling heb moeten zitten na honderden monitoren was nadat iemand flink had lopen rommelen in een bak en niet meer wist hoe het goed te krijgen - advies is dan ook om onbeducht zonder goede reden ermee te prutsen :P
Wat betreft de andere stelschroef: helderheid, kijk daar mee uit en zet eerst je monitor in Windows goed en daarna op max., ik heb wel eens een buis gezien met verbrand fosfor toen die te lange tijd met te hoge spanning had gedraaid.
[rml][ HowTo] Handleiding ter correctie van zeer donkere monitoren[/rml]

Verwijderd

ik heb wel eens een buis gezien met verbrand fosfor toen die te lange tijd met te hoge spanning had gedraaid.
Hoe ziet dat er uit ?? >:)

Verwijderd

Topicstarter
hoe hoger de refresh, hoe waziger het beeld, is altijd zo hoor
Ja ok. Dat ken ik. Maar stel je stelt hem scherp op 100hz. Is het dan zo dat-ie op 60hz NOG WEER scherper is ? ik bedoel is het zo dat het 'vage' van de 100hz ook wel eens NIET door de focus kan komen maar gewoon door dat 'pixel-lekken' ?

En is het trouwens altijd zo dat een monitor na verloop van tijd z'n brandpunt niet meer exact op het fosfor heeft ? Of kan het electronenkanon gewoon niet meer zo nauwkeurig mikken (zijn dat die pixel-lekken) ?

Verwijderd

Alsof er vuurwerk is aangestoken achter glas...

Overigens was daar ook de afbuiging versteld, bij een normale monitor zal de energiespreiding dus wel een stuk hoger zijn (de ontbrandingstemperatuur voor witte fosfor is 50 °C)
Maar stel je stelt hem scherp op 100hz. Is het dan zo dat-ie op 60hz NOG WEER scherper is ?
Ja, lagere bandbreedte, ander effect door videokaart en monitor filters, minder belichting per seconde etc.
ik bedoel is het zo dat het 'vage' van de 100hz ook wel eens NIET door de focus kan komen maar gewoon door dat 'pixel-lekken' ?
Ja en door kabelm, videokaart en alles wat er maar met je signaal/licht gebeurt tussen AGP/PCI bus en je oog.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2005 16:47 ]

Pagina: 1